شش خوراکی که دیابت را از شما دور می کند

بیماری دیابت نوع دوم بر اثر عادات غذایی غلط بروز می کند؛ در عوض با خوردن بعضی از خوراکی ها می توان از بروز این نوع دیابت پیشگیری کرد.

0

مترجم : مریم گرجی/

دیابت هفتمین عاملی است که باعث مرگ و میر افراد مخصوصا در آمریکا می شود. اما به طور کلی دیابت چه نوع بیماری ای است؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته به دنبال بیماری دیابت، بدن شروع به تولید مقدار بسیار کمی انسولین می کند. انسولین ماده ای است که اجازه می دهد گلوکز یا قند از غذایی که شما می خورید، وارد سلول های بدن تان شود و به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. اما افراد دیابتی به میزان کافی انسولین ندارند که چنین اتفاقی در بدن شان روی دهد. این به آن معناست که قند در خون باقی می ماند و بدن انرژی لازم  را برای کامل کردن فعالیت های روزانه ندارد.

در مورد دیابت نوع اول ، بسیاری از افراد به هنگام تولد آن را دارند اما دیابت نوع دوم در نتیجه عادات غلط غذایی بروز می کند. پس به منظور کاستن خطر احتمال دیابت، از این شش ماده خوراکی در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 

1-غلات کامل:

به گفته ی مدرسه ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد غلات کامل می توانند مانع ابتلای شما به دیابت شود، در حالی که کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند آنهایی که شما در نان سفید در اختیار دارید، می تواند ریسک دیابت را در بدن شما افزایش دهد. فیبر و سبوس موجود در غلات کامل کار تبدیل غلات به گلوکز را برای دستگاه گوارش شما دشوارتر می کند و به دلیل همین روند بسیار دشوار، قند خون و انسولین شما به کندی افزایش می یابد و شما استرس کمتری خواهید داشت. در حالی که نان سفید و برنج به هنگام مصرف بیش از حد، خطر ابتلای شما به دیابت را افزایش می دهند.

اما انتخاب غلات کامل که دارای بار و میزان گلی سمیک[1] کمتری هستند، ریسک ابتلا به مرض قند را کاهش می دهد.

 

2-هویج:

به گفته دانشمندان هویج سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاروتنوید است که باعث می شود هویج به طور موثری از احتمال دیابت جلوگیری کند.

 

3-سبزیجات:

مصرف بعضی از سبزیجات مغذی که سبز، تیره و به صورت برگ برگ می باشندف اثر پیشگیری کننده از دیابت نوع دوم دارد. پس اگر تا کنون شما کلم قمری و اسفناج را به وعده های غذایی خود اضافه نکرده اید، اکنون زمان آن فرا رسیده که از این دسته از سبزیجات حتما مصرف کنید. به گفته دکتر فورمان، مصرف مقادیر زیادی از سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی رابطه ای نزدیک با کاهش احتمال  پیشرفت دیابت نوع دوم دارد. مطالعات نشان داده اند که جذب و مصرف بیشتر چنین محصولاتی به دنبال کاهش 14 درصدی احتمال مرض قند نوع دوم در افراد بوده است. در ضمن مصرف سایر انواع کلم مانند کلم پیچ هم توصیه می شود.

 

4- تمشک سیاه:

خبر بسیار خوب برای افرادی که مصرف میوه را بسیار دوست دارند، این است که تمشک سیاه(بلوبری)  برای جلوگیری از مرض قند بسیار عالی و مناسب است. چون دارای فیبر های حل شدنی و نیز غیر قابل حل شدن است که به کنترل قند خون و کاهش میزان گلوکز خون کمک می کند. تمشک سیاه شامل ماده ای به نام آنتوسیانین است که ماده ای شیمیایی طبیعی بوده و باعث کوچک و آب شدن سلول های چربی می گردد.آنتوسیانین ها نقشی مهم  در آزاد سازی هورمونی که به تنظیم کردن میزان گلوکز خون کمک می کند، دارد و اجازه نمی دهد که قند خون تان بالا برود.

 

5-تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردان به عنوان یک میان وعده ی ساده و سالم و نیز تزیینی برای سالاد  خوراکی بسیار خوشمزه ایست و به مبارزه در برابر دیابت می پردازد. به گفته ی محققان، بذر آفتابگردان منبع بزرگی از مس، ویتامین E، سلنیوم،روی و منیزیم است و روغن موجود در تخمه آفتابگردان به مبارزه علیه دیابت می پردازد. زیرا بذر آفتابگردان سرشار از چربی های مرکب غیر اشباع شده و برای کنترل دیابت بسیار مناسب است. ضمنا باید اشاره کرد که در کنترل قند خون منیزیم که نوعی ماده معدنی است، بی تاثیر نمی باشد.

 

6- خانواده حبوبات:

عدس یکی از حبوبات سرشار از کربو هیدرات، فیبر و پروتئین است. کلا حبوبات  و بخصوص عدس به آرامی در دستگاه گوارش شما هضم می شود و قند خون تان را ثابت نگه می دارد . پس در سبد غذایی خود برای ناهار و شام تنها به نخود ولوبیا بسنده نکنید.

منبع: یاهو

 

[1] – ضریبی است که به غذای معینی داده می شود و بیانگر اثر آن غذا بر میزان قند یا گلوکز خون فرد است.

/انتهای متن/

درج نظر