شبکه‌های اجتماعی به «ضد‌اجتماعی» تبدیل شده‌اند

0

به گزارش به دخت به نقل از قدس آنلاین،همایش علمی -تخصصی پیشگیری اولیه از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد با تأکید بر جنبه‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی شبکه‌های اجتماعی … با حضور دکتر فرید براتی سده، معاون سازمان بهزیستی کشور، برگزار شد. در این همایش که با تأخیرهای همیشگی و آزاردهنده همایشهای این چنینی و عذرخواهی متولیانش همراه بود، موضوع عدم توفیق در پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای شبکه‌های اجتماعی بررسی شد و کارشناسان مسؤول تأکید کردند امروز بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، به دلیل نبود نظارت و آموزش، به «شبکه‌های ضداجتماعی» تبدیل شده‌اند.

خطرات اعتیاد به شبکه‌های مجازی
در این نشست، معاون سازمان بهزیستی کشور ارتباط میان اعتیاد و شبکه‌های مجازی را در سه محور اصلی اعتیاد به شبکه‌های مجازی، تقویت سایر رفتارهای اعتیادی و نقش شبکه‌های مجازی در تهیه و توزیع مواد اعتیادآور، بررسی کرد.
دکتر فرید براتی سده، درباره اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: محققان معتقدند با توجه به استفاده گسترده از اینترنت حدود یک تا 8 درصد کاربران، به شبکه‌های مجازی معتاد می‌شوند. استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی برای افراد وابسته به آنها، مهمتر از تحصیل، کار و حتی خانواده می‌شود که آسیبهای فردی از جمله انزوا و آسیبهای اجتماعی از جمله نیاموختن مهارتهای اجتماعی را در پی دارد.
وی با تأکید بر این نکته که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بستر اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی را فراهم آورد، گفت: «بررسی‌ها نشان داده‌اند نوجوانان و جوانانی که زمان قابل توجهی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، احتمال گرایششان به رفتارهای اعتیادی مانند مصرف الکل و مواد مخدر افزایش می‌یابد». براساس گفته‌های دکتر براتی، دلیل این موضوع از زبان نوجوانان مورد مطالعه این‌گونه بیان شده است که آنها پس از اینکه در شبکه‌های مجازی سایر همسن و سالان خود را در حال مصرف موادمخدر و یا مشروبات الکلی مشاهده کرده‌اند، به انجام این‌گونه رفتار‌ها ترغیب شده‌اند. وی با اشاره به اینکه حتی در کشورهای پیشرفته ۹ والد از ۱۰ والد به این موضوع آگاهی ندارند که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اعتیاد به سایر رفتارهای اعتیادی را در پی آورد، گفت: «والدین، مسؤولیت جدی در نظارت صحیح و آگاهانه، در قبال فعالیت فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی دارند».

آمار نگران‌کننده حضور ایرانیان در شبکه‌های مجازی
این استاد دانشگاه، نکته کمتر به چشم آمده‌ای را مطرح کرد و گفت: «وجود ده‌ها شبکه مجازی و هزاران سایت اینترنتی با توجه به سرعت و همه گیر بودن این وسایل ارتباطی، سوداگران و قاچاقچیان را بسیار تحریک می‌کند تا از این فضای نامحدود در راستای منافع خود بهره ببرند. حتی در برخی از این شبکه‌ها چگونگی تولید مواد مخدر، آموزش داده می‌شود».
در پایان آمار قابل تأملی از سوی این استاد دانشگاه مطرح شد که نشان می‌دهد میانگین حضور ایرانیان در شبکه‌های مجازی نزدیک به ۹ ساعت در روز است!
وی این آمار نگران کننده را حاصل نبود مطالعه علمی درباره شبکه‌های اجتماعی در سطح ملی دانست و افزود: «به نظر می‌رسد مسایل شبکه‌های اجتماعی و آسیبهای آن متولی مشخصی در کشور ندارد، اما امید است شورای فضای مجازی که درآستانه چهار سالگی فعالیت خود قرار دارد بتواند در بررسی علمی این پدیده توفیقاتی را حاصل کند».

اعتراف می‌کنم موفق نبوده‌ایم!
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز سه محور اساسی در مسأله اعتیاد را مقابله، درمان و پیشگیری برشمرد و گفت: نیروی انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی در برخورد و مقابله با پدیده اعتیاد عملکرد قابل قبولی
 داشته‌اند.
سرهنگ ماشاءا… صادقی به اهمیت موضوع پیشگیری از اعتیاد و ورود خیران به این حوزه پرداخت و افزود: «باید برای نزدیک به ۴۰ میلیون از افراد جامعه فعالیتهای پیشگیرانه انجام داد که اعتراف می‌کنم ما در خراسان رضوی در امر پیشگیری آنچنان که باید موفق عمل نکرده‌ایم و یکی از دلایل این موضوع اختصاص یافتن درصد پایینی از اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به امر پیشگیری است».

فضای مجازی و سه جهانه شدن انسان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم میهمان دیگر این همایش بود که به تبیین تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر جهان امروزی پرداخت.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه بشر امروز از منظر جامعه‌شناسی با مفهوم سه جهانه شدن روبه‌روست، گفت: «افزون بر جهان مادی و جهان ذهنی، امروزه بشر با دنیای دیگری به نام «فضای مجازی» روبه‌روست که برای زیستن در این دنیا و چگونگی مواجهه با آن باید مهارتهای لازم را کسب کند، در غیر این صورت فرصتهای موجود در فضای مجازی به تهدید تبدیل می‌شوند».
وی تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی هیچ الگوی هنجاری و رفتاری ثابتی ندارند و به همین علت افراد وابسته به آنها در معرض آسیبهای جدی قرار دارند. اهمیت نهاد آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیز هنگامی روشن‌تر می‌شود که بدانیم از هر ۵ انسان، یک نفر عضو شبکه‌های اجتماعی است.

/انتهای متن/

درج نظر