سوادآموزی 2000 دختر عشایر

معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری از توانمندسازی 400 مربی سوادآموزی برای زنان عشایر خبر داد و گفت: موفق به سوادآموزی 2000 دختر عشایر در استان‌هایی چون اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و آذربایجان شرقی شده‌ایم.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی در همایش روز جهانی سوادآموزی با بیان اینکه آموختن، همواره به معنای مفهومی جهانی در ادیان الهی توصیه شده است، گفت: امروز از آموزش به عنوان موضوعی یاد می‌کنیم که بیش از هر مفهوم دیگری مرزها را در نوردیده و محدودیت‌های سنی و جنسی آن رو به کم رنگ شدن می‌رود.

وی افزود: آموزش در همه جوامع جزو حقوق اساسی شهروندان است و در ایران نیز در همه اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی به عنوان اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق برای همه اقشار جامعه مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران به سوادآموزی به عنوان فرصت دومی برای جبران حقوق معطل مانده افراد محروم از سواد می‌نگرد، افزود: سوادآموزی پس از انقلاب با پیام امام خمینی (ره) آغاز شد و اهمیت آن به جایی رسید که سازمان نهضت سوادآموزی شکل گرفت.

مولاوردی ادامه داد: میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد خواندن از شاخص‌های توسعه جوامع و موتور متحرک توسعه جوامع است. سواد در تعریف سنتی توانایی خواندن و نوشتن است و در مفهوم نوین به سطحی از خواندن که برای ارتباط کفایت می‌کند، اطلاق می‌شود.

وی به نقش زنان، کودکان و آموزش آنها اشاره کرد و گفت: نقش زنان و کودکان و آموزش به آنها از محورهای اساسی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌پذیری کشورها موثر باشد. جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب برای سوادآموزی تلاش بسیاری به کار بسته است و در نرخ سوادآموزی زنان پیشرفت چشمگیری داشته است به گونه‌ای که نرخ رشد سواد در این گروه 17.4 در سال 45 به 81.1 درصد در سال 90 رسیده است.

معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی رشد شاخص باسوادی را از افتخارات خود در دستیابی به توسعه پایدار می‌داند، البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راهی دراز در پیش است.

مولاوردی با بیان اینکه زنان در مناطق محروم به ویژه مناطق مرزی به اذعان کارشناسان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند، گفت: اگرچه نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی برای دختران به 99.6 درصد رسیده است، اما شاهد هستیم که در برخی استان‌های مرزی درصدی از دختران از تحصیل باز می‌مانند و در بزرگسالی برای آموزش آنها هزینه‌های بیشتری به جامعه تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: دوسوم بی‌سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند و 70 درصد فقرای جهان نیز زن هستند و این نیز نشان دهنده رابطه مستقیم فقر و سواد است. در ایران بیشترین درصد زنان بی‌سواد در روستاها ساکنند و فاکتور جغرافیا و محل زندگی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری با بیان اینکه 79 درصد فعالیت‌های سوادآموزی در دولت یازدهم معطوف به زنان است، گفت: همچنین 50 درصد فعالیت‌های سوادآموزی معطوف به روستاها است. معاونت زنان و خانواده در راستای رشد سوادآموزی دختران در روستاها اقداماتی انجام داده و برای توانمندسازی مربیان سوادآموزی برای زنان عشایر برنامه‌هایی داشته است به گونه‌ای که با آموزش 400 مربی موفق به سوادآموزی 2000 دختر عشایر در استان‌هایی چون کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اردبیل و آذربایجان شرقی شده است.

/انتهای متن/

درج نظر