سهم الارث مرا بدهید

خانم رحمتی، زنی میانسال است که همسرش را از دست داده و با هفت فرزندش به توافق رسیده اند که تا مادرشان زنده است، درخواست سهم الارث نداشته باشند ولی حالا دختر کوچکتر می خواهد سهمش را بگیرد.

0

خانم رحمتی خوشحال است و مدام خدا را شکر می کند که بعد از فوت همسرش هیچ وقت دچار مشکل مالی و یا اختلاف با هفت فرزندش بر سر ارث و میراث پدری شان نشده است. تنها مشکلی که اخیرا پیداشده و سوالی را برایش ایجاد کرده، درخواست دختر کوچکترش است که با دو خواهر دیگر که همه بالای 20 و 30 سال سن دارند، با مادر زندگی می کنند. پریچهر تازگی ها درخواست سهم الارث پدر را کرده و این در حالی است که بعد از فوت پدر و دریافت گواهی انحصار وراثت، همه بچه ها امضای محضری داده اند که تا مادر زنده است هیچ کدام درخواست ارث و میراث نداشته باشند.

پرسیدم: میراث همسر مرحوم شما چیست؟

گفت: شوهرم خیلی مال و اموال داشت ولی همه را در زمان حیات خود فروخت و هزینه کرد. فقط یک مغازه را نگه داشت و به من گفت که این را برای آینده من به نامم می کند و در یک بنگاه املاک زیر نظر صاحب بنگاه سرقفلی مغازه را به نام من کرد ولی اصل ملک را برای بچه ها گذاشت. حالا می خواهم بدانم که در شرایط فعلی برای من چه مشکلی پیش می آید؟

خانم رحمتی طبق معمول  خیلی مراجعین دست خالی و بدون آوردن مدارک مراجعه کرده است. البته از روی گفته های خودش راهنمایی اش کردم و به او اطمینان دادم که سرقفلی مغازه که به نام شماست ملک شماست و هیچ یک از وراث حق دخالت در آن را ندارند. ولی اصل ملک مغازه سهم الارث همه فرزندان از پسر و دختر و شماست. یعنی در اصل ملک نیز شما سهم دارید.

خانم رحمتی گفت: پسران من در این مغازه کار می کنند و هم زندگی خودشان تامین است و هم زندگی من از خرج و مخارج هر چهار نفرمان و نیز اجاره و ودیعه مسکن تامین می شود و هیچ یک از فرزندان حرف و اختلافی ندارند.

گفتم: به هر حال دختر شما می تواند و حق داردعلیرغم نوشته ای که به شما داده، سهم خود را بخواهد. از آنجا که بهای اصل ملک معمولا از سرقفلی کمتر است و با توجه به اینکه سهم او از بهای اصل ملک محاسبه می شود، شما می توانید سهم خود و مهریه خود را که به نرخ زمان فوت همسرتان حساب می شود، دریافت کنید و بعد بقیه آن باید با توجه به تعداد پسران و دختران تان به 11 سهم تقسیم شود که مبلغ بالایی نمی شود. این مبلغ را با توجه به قیمت روز ملک در منطقه و محله تان حساب کنید. با توجه به اینکه از 11 سهم، سه پسر شما هرکدام دو سهم و دخترانتان یک سهم دارند، سهم یکی از دختران خیلی زیاد نیست. یکی از برادران و یا خواهران و یا خود شما می توانید سهم الارثش را نقداً پرداخت کنید، بدون اینکه به ملک و مغازه و کسب و کار پسران تان لطمه ای وارد شود. بعد از این کار، هرکدام از افراد که پول را پرداخت کرده، جانشین دخترتان در ماترک می شود و دخترتان که سهمش را گرفته، از لیست انحصار وراثت کم می شود. همه اینها باید رسما در محضر اسناد رسمی ثبت شود، هم دریافت سهم الارث و هم خارج شدن از لیست انحصار وراثت که بعدا باز ادعایی نداشته باشند.

البته این دختری که سهم الارث خود را دریافت می کند، فقط از اعداد وراث پدر خارج می شود ولی بعد از فوت مادر در شمار وراث قرار می گیرد و از ماترک بعدی سهم می برد.

/انتهای متن/

درج نظر