سهمیه‌بندی یعنی پذیرفتن سهم اندک زنان در مجلس

معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تعیین سهمیه جنسیتی برای ورود زنان به مجلس، نفی شایسته‌سالاری و راضی شدن به سهم اندک برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی است.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، مریم مجتهدزاده با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص تعیین سهمیه 30 درصدی برای حضور زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی سهمیه جنسیتی برای ورود زنان به مجلس در حقیقت نفی شایسته سالاری و راضی شدن به سهم اندک و تعیین شده برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی است. زن مسلمان ایرانی که ضمن پاسداشت حریم خانواده می تواند نقش آفرین مؤثری در عرصه اجتماع باشد را نمی‌توان در محدوده اعداد و ارقام محصور کرد.

وی ادامه داد: باید گفت معیار حضور در نهاد کلانی مثل قوه مقننه جنسیتی نیست. معیارهای دیگری چون صداقت، کاردانی، ایمان، تقوا، قانون‌مداری، دغدغه­‌مندی، پایبندی به اصول و آرمان­های انقلاب اسلامی و… به قدری دارای اهمیت است که اکنون نباید به جای تاکید بر این مولفه‌ها، تمام هم و غم خویش را روی جنسیت بگذاریم.

زنان می‌توانند همه کرسی‌های مجلس را پر کنند

رئیس سابق مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با طرح این پرسش که آیا رقابت در ورود به مجلس رقابت جنسیتی است و آیا اساسا مانعی تا کنون بر سر راه مشارکت بانوان بوده است؟ تاکید کرد: بهتر است فضایی فراهم کنیم که افراد توانمند از هر جنسیتی امکان ظهور و برروز داشته باشند و در این میان اقشار مردم نیز بتوانند با دست باز از میان افراد شایسته، کسانی را که هم‌راستا با آرمان­‌های کشور و نیز دغدغه­‌مند و دلسور، متخصص و در عین حال متهعد هستند را انتخاب کنند.

مجتهدزاده اضافه کرد: اساسا اگر پای شایستگی به میان بیاید چرا تنها درصد معدودی از بانوان وارد مجلس شوند؟ چرا تمام کرسی‌های مجلس را افراد شایسته پر نکنند و این که این افراد زن باشند یا مرد مسلما هیچ منافاتی با ارزش‌های اسلامی و انسانی ندارد؛ اما دست کم گرفتن آحاد مردم، تا حدی که حق انتخاب مردم را سلب نموده و با پیش فرض‌های مختلف وارد شویم آیا جفای به مردم نیست؟

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما قائل به این هستیم که باید شرایط را به نحوی ایجاد کنیم که تمام زنان فرهیخته، دانشمند و توانا که به‌حمدالله جامعه ما در داشتن چنین ظرفیت هایی سرآمد است، امکان مشارکت در عرصه­‌های انتخاباتی را داشته باشند.

تعیین درصد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی استدلالی خود متناقض است. چرا که از یکسو در نهایت این مردم هستند که نتیجه انتخابات را تعیین می کنند و از سوی دیگر اگر ما زنان شایسته و حائز شرایطی داریم به یقین امکان حضور و ثبت نام آنان در چارچوب موازین قانونی و به صورت یکسان با مردان وجود دارد. لذا در یک انتخابات برابر چه بسا زنان بتوانند درصد بالاتری از کرسی‌های مجلس را در اختیار داشته باشند.

درج نظر