سريال‌هاي ماهواره‌اي به دنبال تغيير ارزش‌هاي زن بودن در جامعه هستند

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاري دانشجو، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان گفت: سريال‌هاي ماهواره‌اي به دنبال تغيير ارزش‌هاي زن بودن در جامعه اسلامي هستند و در اين سريال‌ها زني به نمايش در مي‌آيد که وابستگي اقتصادي به خانواده نداشته و مستقل است.
علي طاهري، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان، در نشست هم انديشي ماهواره، اينترنت و شبکههاي اجتماعي در طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي همدان بيان داشت: سريال‌هاي ماهواره اي به دنبال تغيير ارزش‌هاي زن بودن در جامعه اسلامي هستند و در اين سريال‌ها زني به نمايش در مي‌آيد که وابستگي اقتصادي به خانواده نداشته و مستقل است.
وي افزود: زماني که زن از لحاظ اقتصادي مستقل شد، اين سريال‌ها نشان مي‌دهند که زن مستقل در عرصه اقتصادي در عرصه اجتماعي نيز مي‌‌تواند مستقل شود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان خاطرنشان کرد: اين رويه تا جايي ادامه مي‌يابد که زن به جاي رفيق بودن با همسر خود به يک رقيب تبديل مي‌شود.

طاهري گفت: اين سريال‌ها زني را به تصوير مي‌کشند که از اسلامي نامي، از خانواده نشاني و از قوميت و هويت علاقه‌اي ظاهري دارد و بيشتر الگوهاي امريکايي در آن ديده مي‌شود.
وي تصريح کرد: بطور مثال زن سنتي در سريال‌هاي ترکي در حال گذر به مدرنيته به تصوير کشيده مي‌شود و از جايگاه سنتي خود در حال جدا شدن است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه کشور ترکيه يک سريال 400 قسمتي را با 80 درصد تخفيف به فروش مي‌رساند، بيان کرد: اين کشور به دنبال اشاعه فرهنگي ترکي در همه دنياست.

طاهري افزود: اين کشور يکي از توليدات خود را به 51 کشور دنيا مي‌فروشد و به مرور زماني که بازار خود را مي‌يابد قيمت‌ها را نيز افزايش مي‌دهد.
وي با تاکيد بر اينکه چادر سياه با نماد تجاري حريم سلطان توسط ترکيه توليد و توزيع مي‌شود، تصريح کرد: اگر فرهنگ‌هاي اشاعه يافته با فرهنگ ما در تعارض نباشد، مشکلي پيش نخواهد آمد؛ چرا که نمي‌شود در مقابل انديشه مانع ايجاد کنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينکه اگر اين فرهنگ اشاعه يافته در تعاوض با فرهنگ ما باشد مجبور به تسليم مي‌شويم، ادامه داد: متاسفانه اين اتفاق در حال روي دادن است و بيشتر اين سريال‌ها به دنبال قداست زدايي از مقام مادر در خانواده هستند.

طاهري با بيان اينکه خود اين افراد معتقدند که با هدف قرار دادن جايگاه مادر مي‌توانند به اهداف خود و ضربه زدن به فرهنگ‌ ما دست يابند، خاطرنشان کرد: از آنجا که سريال استمرار دارد و با اين مقوله مي‌تواند بر ذهن افراد تأثير بگذارد، از اين رويه استفاده مي‌کنند.
وي با اشاره به اينکه يک مسئله سربسته نيز با تکرار در قالب سريال در ذهن‌ها اثر خواهد گذاشت، گفت: استمرار، درگيري ذهني ايجاد مي‌کند و به تدريج به جزئي از زندگي تبديل مي‌شود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان تصريح کرد: البته متاسفانه صدا و سيماي ايران نيز در القاي سريال‌هاي ترکيه‌اي نقش داشت و با پخش سريال کليد اسرار يک نگاه مثبت در جامعه به فرهنگ ترکيه ايجاد کرد.

طاهري افزود: ضعف‌ها و محدوديت‌هاي موجود در جامعه و ناتواني صدا و سيما در جذب مخاطب باعث شد که سريال‌هاي ترکي در خانواده‌ها نفوذ پيدا کنند.
وي با اشاره به اينکه در شبکه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي نيز همين اهداف دنبال مي‌شود، افزود: اگر بتوانيم از اين شبکه‌ها در راه به ثمر نشستن اهداف خود استفاده کنيم، بهره مطلوب را خواهيم برد و در صورتي که آن مديريت نشود، موجب ضرر و زيان خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان با تاکيد بر اينکه اينترانت حلال مشکلات است، تصريح کرد: يک شبکه داخلي که متناسب با فرهنگ جامعه اسلامي بوده و قابليت مديريت براي ما و برطرف کردن نيازها را داشته باشد، پاسخگوي مشکلات به وجود آمده خواهد بود.
لازم به ذکر است، طرح ضيافت انديشه استادان دانشگاه آزاد اسلامي همدان با حضور 125 نفر از استادان و اعضاي هيات علمي به مدت يک هفته در دانشگاه آزاد اسلامي همدان در حال برگزاري است.

/انتهای متن/

درج نظر