سالی 440 هفرصت زا فرزندآوری در کشور از دست می‌رود

0

مدیر کل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزند آوری در کشور از دست می‌رود که 410 هزار فرصت در زنان ازدواج نکرده است و 10 هزار فرصت مربوط به افراد فوت شده و 20 هزار فرصت مربوط به افرادی است که طلاق می‌گیرند.

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا،-منطقه سیستان و بلوچستان،محمد اسماعیل مطلق در همایش “ازدواج و سلامت در جوانان”، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده ازدواج باعث افزایش طول عمر، سلامت روان، شادی، ارتباط اجتماعی بهتر، احساس امنیت و سلامت جسمانی می شود.

وی متاهل بودن را در سلامت فرد بسیار موثر دانست و افزود: تاهل در سلامت افراد اهمیت بیشتری نسبت به متغییرهایی چون سن، تحصیلات و درآمد خانواده دارد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت و پشتیبانی همسر نقش بسیار موثری در افزایش سلامت و تقویت قدرت مقابله با فشارهای روانی ایفا می کند. افرادی که از ازدواج خود ناراضی هستند از سلامتی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردار هستند که باید برای مقابله با این مشکل برای کیفیت زندگی خود بیشتر کار کنند.

وی نقش خانواده سالم در سلامت جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: اگر خانواده از سلامت کافی برخوردار نباشد شاهد ورود افراد بیمار گونه به جامعه، سرایت بیماری خویش به دیگران، به هم خوردن ساختار جامعه و تبدیل یک رفتار نا به هنجار به هنجار را در جامعه شاهد خواهیم بود.

مدیر کل جمعیت خانواده و مدارس در ادامه گفت: طلاق در کشور از سال 1385 تا سال 1393،به تعداد 163 هزار و 572 نفر افزایش داشت که این رقم نگران کننده است.

وی ادامه داد: 6.5 درصد کاهش ازدواج در سال 1393 نسبت به سال 1392 داشتیم و همچنین در سال 1393 ،5.3 درصد افزایش طلاق را داشتیم.

مطلق بیان کرد: در سال 91 در کشور در هر ساعت 16 طلاق ،در سال 92 ،18 طلاق و در سال 93 به 19 طلاق رسیده است.

وی با بیان اینکه 18 درصدافرادی که طلاق می گیرند زیر 30 سال سن دارند افزود: 14.2 درصد طلاق ها مربوط به یکسال اول زندگی و 50 درصد مربوط به 5 سال اول زندگی است.

وی مشکل بعدی جامعه را تک فرزندی دانست و افزود: تک فرزندی باعث بهم‌خوردن تعادل و توازن نسل و افزایش احتمال طلاق، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی خواهد شد.

اسماعیل مطلق ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان شاهد افزایش مرگ و میر مادر و کودک هستیم که باید بیشتر بر سلامت مادر و کودک توجه کرد. مرگ کودکان یک تا 59 ماهه زاهدان و ایرانشهر نیز نسبت به کشور بالاتر است که باید کاهش داده شود.

وی همچنین گفت: امید در زندگی بین خانم ها 74 سال و در آقایان 72.8 سال است و هر کودک باید از زمانی که به دنیا می آید تا 85 سال زندگی کند.

وی سقط را عامل دیگر در کاهش باروری دانست و اضافه کرد: سقط روح و روان فرد را آسیب می زند و افسردگی و بیماری روحی و روانی را در پی دارد.

وی گفت: در کشور یک میلیون و 750 هزار باروری انجام می شود که از این تعداد یک میلیون و 530 هزار منجر به فرزندآوری می شود و بقیه به دلایل متفاوتی سقط می شوند.

وی اعتیاد را یک مشکل بزرگ دانست و تصریح کرد: متاسفانه شاهد مرگ 8 جوان به دلیل اعتیاد در شبانه روز هستیم و همه باید برای ریشه کنی این زلزله خاموش کمک کنند.

/انتهای متن/

درج نظر