زن معلولی که با افکار خود حرف می‌زند!

محققان برای اولین بار با کاشت یک ایمپلنت در مغز یک زن فلج موفق شدند تا توانایی حرف زدن را از طریق فکر کردن به این زن بازگردانند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا به نقل از ساینس آلرت، این ایمپلنت مغزی به زن هندی کمک می‌کند تا از طریق افکار خود با انسان‌های پیرامون خود ارتباط برقرار کند.

این ایمپلنت جدید با یک رایانه که کلمات و جملات را پردازش کرده کار می‌کند و به فرد معلول اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حضور کارشناسان پزشکی و در هر جایی از این دستگاه استفاده کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند.

به گفته محققان این پژوهش، پیشتر نیز در زمینه ایمپلنت‌های مغزی کارهایی صورت گرفته بود، اما این سطح از پیشرفت برای اولین بار است که تحقق می‌یابد.

این ایمپلنت که در مغز فرد معلول کاشته می‌شود، امکان این را فراهم می‌کند تا بدون استفاده از زبان و نحوه معمول سخن گفتن، تنها از طریق افکار خود با محیط پیرامون ارتباط برقرار کند.

در این پژوهش کاشت این ایمپلنت بر روی یک زن هندی انجام شد که به بیماری ALS مبتلا شده بود.

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک Amyotrophic lateral sclerosis یا ALS  یک بیماری نورون‌های حرکتی یا (MND)یا(Motor Neuron Disease)  است که موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایعترین بیماری نورون‌های حرکتی (MND) است. بنابراین این بیماری هم علاmم نورون محرکه فوقانی و هم نشانه‌های نورون محرکه تحتانی را ایجاد می‌کند. در حقیقت در ALS نشانه‌های فلج مرکزی و محیطی همراه با یکدیگر ایجاد می‌شود.

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می‌شود و با تضعیف ماهیچه‌ها بتدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. به طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. معمولاً مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند؛ اما این امر ممکن است درباره تمام این بیماران صدق نکند.

یکی از افراد معروفی که به این بیماری مبتلا شده، استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته است که علی‌رغم همه مشکلات و ناراحتی‌ها همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد.

این پژوهش در New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.

درج نظر