زندگي نامه مشهورترين زن مسلمان آلمان منتشر شد

0

به گزارش به دخت به نقل از ابنا، انتشارات دويچه لوانته (Deutscher Levante Verlag) در ماه آپريل امسال کتابي را به عنوان «افشاگري فرشته لودين: زني با روسري» (Enthüllung der Fereshta Ludin: Die mit dem Kopftuch) به قلم «فرشته لودين» و «ساندرا عابد» (Sandra Abed) روانه بازار کتاب کرد.

سايت کتاب آمازون در معرفي اين کتاب اين چنين نوشته است:
“پس از حکم ناظر بر حجاب در ماه مارس سال ۲۰۱۵؛ يک معلم محجبه در برابر دادگاه عالي:
سال ۲۰۰۳ فرشته لودين بر سر حق خويش به مجادله پرداخت تا بتواند به عنوان يک معلم در خدمت دولت، روسري به سر داشته باشد. وي در اين روند به عنوان معروف ترين زن مسلمان آلمان درآمد.

جامعه ما تا کجا اديان بيگانه را تحمل مي کند؟
فرشته لودين براي نخستين بار است که زندگي پرماجراي خويش را روايت مي کند؛ روايتي متفاوت از زندگي کليشه اي مهاجران. او دختر يک ديپلمات افغانستاني است که دوران مدرسه را در عربستان سعودي گذرانده است و حالا مادر يک خانواده مسلمان است و خود را شهروند جهاني مي داند. او مسلماني است که خود را متعلق به آلمان مي شناسد و نمي خواهد صرفاً تماشاگر باشد.”

فرشته لودين متولد ۱۹۷۲ است. او به عنوان دختر يک ديپلمات افغانستان براي اولين بار در سن پنج سالگي به آلمان آمد. سپس خانواده در عربستان سعودي زندگي کردند و باز در سال ۱۹۸۶ به آلمان بازگشتند. لودين در ايالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) به تحصيل تعليم و تربيت در مدارس ابتدايي و متوسطه پرداخت ولي پس از اتمام دوره تحصيل و کارآموزي، به دليل داشتن حجاب، در مدارس دولتي پذيرفته نشد.

وي شکايت از اين مسأله را تا دادگاه قانون اساسي فدرال پي گرفت تا سرانجام در سال ۲۰۰۳ و حکمي که به «حکم حجاب» معروف شد، حق به او داده شد. پس از آن ايالت بادن-وورتمبرگ قانون خويش در باب مدارس را اصلاح کرد.

فرشته لودين از سال ۱۹۹۹ در يک مدرسه اسلاميِ خصوصيِ مورد تأييد وزارت آموزش مشغول به کار است.

وي در سال ۲۰۱۲ موفق به دريافت جايزه «سه پادشاه» (Drei-Königs-Preis) شد. اين جايزه از طرف شوراي اسقف نشين کاتوليک برلين براي يک پروژه بين الأديان در مدرسه به او اعطا شد.

لودين در معرفي خويش مي نويسد: «بله، من يک آلماني هستم که البته زبان ها و فرهنگ هاي ديگري نيز بخشي از من را تشکيل مي دهند: صبح که از خواب برمي خيزم، نمازم را به عربي مي خوانم، سپس با همسرم که صبحانه مي خورم به آلماني گفتگو مي کنيم. مادرم را که مي بينم در چشم برهم زدني زبانم به فارسي تغيير مي يابد. زندگي بيرون در خريد و پيش پزشک و طبيعتاً کار به لهجه شواب ها (Schwäbisch) جريان دارد. وقتي با دوستان قديمي ام تلفني صحبت مي کنيم، زبان مکالمه عربي يا انگليسي است. و همه اين ها براي من کافي نيست که روزمره ام را بگذرانم. من دوست دارم در شکل دادن به محيط پيرامونم نقش داشته باشم و عضوي فعال از جامعه باشم. من دوست دارم جهان را ذره اي بهتر از آنچه يافته ام، پشت سر گذارم. و من دوست دارم براي انديشيدن تلنگر بزنم. من هرگز يک تماشاگر صرف نبوده ام و اميدوارم هيچ گاه هم نشوم.»

لازم به ذکر است، مدتي پس از موفقيت او در ماجراي رأي دادگاه قانون اساسي، موزه ايالتي اشتوتگات (Stuttgart) از او خواسته تا يکي از روسري هايش را در اختيار اين موزه قرار دهد.

همچنين، نويسنده ديگر اين کتاب خانم ساندرا عابد در سال ۱۹۷۶ در برلين متولد شده است. وي نويسنده کتاب  براي نوجوانان است. او که تحصيل کرده در رشته هاي انتشارات، زبان عربي و زبان انگليسي است، در مدت اقامت خويش در آکسفورد، لندن و دوبي به عنوان مترجم و خبرنگار به فعاليت پرداخته است. او در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه کمبريج (Cambridge) دوره اي را گذراند تا بتواند با حمايت از افراد، توانايي هاي بالقوه ايشان را به منصه ظهور برساند.
کتاب «افشاگري فرشته لودين: زني با روسري» در ۳۷۶ صفحه به زبان آلماني تنظيم شده و با شابک ISBN-10:3943737217 و ISBN-13:978-3943737219 در دسترس علاقمندان قرار دارد.

/انتهای متن/

درج نظر