زنان 6 سال زودتر از مردان وابستگي به موادمخدر پيدا مي کنند

0

به گزارش به دخت به نقل از ايرنا، معاون اجتماعي پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بيان اينکه اعتياد زنان در جامعه ما نابهنجار تر از مردان تلقي مي شود، گفت: زنان 6 سال زود تر از مردان وابستگي شديد به موادمخدر پيدا مي کنند و اين موضوع نگران کننده است.
به گزارش سازمان بسيج جامعه پزشکي، احمد کاهه افزود: براساس آمارهاي جهاني اعتياد در زنان عوارض خطرناک تري نسبت به مردان ايجاد مي کند، به عنوان مثال فاصله زماني اولين تجربه مصرف مواد تا تزريق مواد در زنان به طور متوسط دو سال و در مردان هشت سال است، به اين ترتيب زنان 6 سال زود تر از مردان به ورطه وابستگي شديد کشيده مي شوند که طبعا درمان سخت تر و عوارض جسمي، رواني و اجتماعي آن نيز به مراتب بيشتر دارد.
وي ادامه داد: اعتياد به ويژه در زنان خيلي زود نظام خانواده را متلاشي مي کند، درآمد خانواده و جامعه را کاهش مي دهد، همچنين فرد معتاد نسبت به قوانين اجتماعي و دستورات ديني بي تفاوت مي شود و اين مساله، زمينه ارتکاب بسياري از انحرافات را از سوي وي فراهم مي کند، از اين رو اعتياد زنان تاثيرات بسيار مخربي بر جامعه باقي خواهد گذاشت.
کاهه افزود: در ايران با وجود اينکه بنا بر آمار رسمي، شيوع اعتياد زنان ايراني، نسبت به اکثر کشورهاي جهان کمتر است اما شواهد نشان مي دهد آمار اعتياد زنان ايراني نسبت به سال هاي گذشته عموما در موارد پرخطري چون مواد روانگردان و محرکي مانند شيشه به دليل تبليغات اغواگر مافياي مواد مخدر درباره اثرات کوتاه مدت و ناپايدار مثل افزايش انرژي، افزايش فعاليت، کاهش خستگي و لاغري بالا رفته است.

** آرايشگاهها و باشگاهها مکاني براي خريد موادمخدر دختران جوان شده است
معاون اجتماعي پليس مبارزه با موادمخدر ناجا افزود: تبليغات مربوط به لاغري و تناسب اندام با ماده مخدر شيشه در برخي آرايشگاههاي زنانه و باشگاهها باعث شده تا دختران جوان وسوسه شوند که حداقل براي يکبار از آن استفاده کنند.
وي تصريح کرد: اعتياد زنان اتفاق ناگواري است که مي تواند شرايط خطرسازي را پيش روي فرد به ويژه خانواده قرار بدهد، حقيقت اين است که اعتياد، موقعيت و منزلت اجتماعي فرد را تنزل مي دهد و او را در نزد ديگران به عنوان فردي معرفي مي کند که بي عاطفه، فاسد و داراي شخصيت نامتعادل است.
معاون اجتماعي پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: قبح اعتياد زنان عامل بازدارنده مراجعه آنان به مراکز درماني است
معاون اجتماعي ناجا با اشاره به اينکه در کشور ما به دليل اعتقادات مذهبي و عوامل فرهنگي، مصرف مواد مخدر در زنان قبيح تر از مردان تلقي مي شود، اين امر را دليل اکراه زنان معتاد از مراجعه به مراکز درماني دانست.
وي تصريح کرد: خواستگاه اعتياد زنان بيشتر در بنيان خانواده شکل مي گيرد و عموما زنان معتاد داراي همسراني معتاد هستند که گاه از روي ناداني يا غرور براي ترک اعتياد همسر، خود را معتاد مي کنند تا با ترک مواد اين قدرت را به همسر خود نشان دهند اما گاهي اوقات است که علت اعتياد مسائلي همچون رسيدن به وزن ايده آل است.
کاهه افزود: لاغري امروز به بزرگ ترين دغدغه بسياري از بانوان تبديل شده است، به طوري که آنها به انواع رژيم هاي غذايي، ورزش و هر راهي که وزنشان را زود تر کاهش دهند متوسل مي شوند اما حفظ تناسب اندام زماني قابل تحسين است که کاهش وزن همراه با تغذيه مناسب و راهکارهاي معقولانه باشد.

** فراگيري تب بالاي لاغري، مواد مخدر را به آرايشگاه ها کشانده است
اين پليس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: گذشته از اقلام دارويي که توسط افراد سودجو تحت عناوين کاهش وزن در کوتاه ترين زمان ممکن، بدون هيچ عوارضي خيلي لاغر شويد، لاغري 100 درصد تضميني‏، لاغري بدون بازگشت و غيره به فروش مي رسد، اين تب بالاي لاغري آنقدر فراگير مي شود که برخي از سالن هاي زيبايي بانوان تبديل به مکان هايي براي توزيع انواع لاغرکننده ها مي شود.
وي گفت: امروزه ماده مخدر «شيشه» ماده اي موثر براي از بين بردن چين و چروک هاي صورت و البته موثر ترين ماده براي لاغر شدن تبليغ مي شود و برخي از بانوان که زيبا تر شدن برايشان در اولويت قرار دارد را فريب مي دهند و آنان نيز پس از چندبار شنيدن تبليغات، وسوسه مي شوند تا حداقل براي يکبار هم که شده اين ماده را استفاده کنند اما بعد از مدت کمي کاملا به آن وابسته مي شوند و اعتياد پيدا مي کنند.
کاهه خاطرنشان کرد: درست است که شيشه باعث لاغري سريع مي شود و باعث مي شود که فرد به خواسته خود برسد اما اين ماده اعتياد آور عواقب ناگواري به بار مي آورد و موجب تضعيف بافت عضلاني، اختلال در سيستم عصبي و مغزي و از بين رفتن قدرت تشخيص افراد مي شود.

** توزيع شيشه در باشگاه هاي ورزشي
معاون اجتماعي ناجا گفت: سودجويان از فروش «شيشه» در برخي از باشگاه هاي ورزشي هم غافل نمانده اند و مخاطبان اصلي خود را در باشگاه ها نيز پيدا کرده اند، بسياري از بانواني که براي به دست آورن اندام و وزن ايده آل در باشگاه ها ثبت نام مي کنند به دام اين افراد سودجو مي افتند.
وي تاکيد کرد: اعتياد زنان به خاطر تناسب اندام باتوجه به عواقب گفته شده و به لحاظ اجتماعي و فرهنگي موضوعي است که نمي توان به سادگي از کنار آن گذشت و اغلب اين مراکز (آرايشگاه ها و باشگاه ها) به صورت غيرقانوني و غيرمجاز فعاليت دارند اما مکاني براي خريد مواد مخدر دختران جوان معتاد شده است.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، از يک ميليون و 325 نفر معتاد در کشور حدود 10 درصد بانوان هستند.

/انتهای متن/

درج نظر