زنان در انتخابات منفعل نباشند

یک فعال حوزه زنان با انتقاد از نقش منفعلانه برخی زنان در زمینه مشارکت در انتخابات گفت: زنان هم خود از توانایی‌های کسانی که می‌خواهند به آنها رای دهند باید آگاهی و اطلاع داشته باشند و هم خانواده خود را تشویق کنند که به چه کسانی رای دهند، این در حالیست که برخی از آنان طبق خواسته همسران خود رای می‌دهند و خودشان در این زمینه فکر و تحقیق نمی‌کنند و منفعلانه برخورد می‌کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا؛  زهرا نژادبهرام  افزود: در وضعیت کنونی نیازمند آموزش زنان و افزایش خودباوری آنان هستیم و تصمیم گیران و تصمیم‌سازان باید نسبت به این مساله نگران باشند.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: جامعه ایران نیازمند گام‌های بلندی برای بهبود وضعیت خود در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است تا بتواند به اهداف چشم‌انداز سال 1404 بپردازد. برای دستیابی به این اهداف باید به ملزومات آن مانند منابع زیرزمینی، مالی و انسانی توجه کند.

وی در ادامه گفت: در زمینه منابع انسانی با شرایط موجود نمی‌توانیم به اهداف سند چشم‌انداز برسیم چراکه دستیابی به این هدف‌ها تنها با استفاده از توانایی‌های نیمی از جامعه (مردان) امکان‌پذیر نیست.

نژاد بهرام با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: برای آموزش منابع انسانی فارغ از جنسیت سرمایه‌گذاری می‌شود . در این شرایط باید امکان مداخله زنان در امور اجرایی فراهم و ظرفیت‌هایی از مشارکت برای آنان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: رابطه دو سویه بین زنان و حاکمیت وجود دارد. زنان باید در هر برهه‌ای که امکان مشارکت وجود دارد مانند انتخابات مجلس، در این عرصه حضور یابند. ازسوی دیگر حاکمیت باید آماده پذیرش زنان باشد و مدیران جامعه ملزومات مشارکت زنان را چه به عنوان رای دهنده و چه به عنوان رای گیرنده فراهم کنند.

این فعال حوزه زنان افزود: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران گشودن درها به روی مشارکت زنان کشور است و حضرت امام (ره) فرمودند که زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. در حال حاضر نمی‌توان درها را به روی آنان بست. زنان سهم زیادی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن داشتند.

وی تاکید کرد: ما بچه‌های انقلاب و این سرزمین هستیم. اگر انقلاب اسلامی نبود، 70، 80 درصد از زنان در چارچوب‌های محدود گذشته بودند و انقلاب اسلامی باعث شد که آنان در عرصه اجتماعی وارد شوند. نظام جمهوری اسلامی در ادامه انقلاب اسلامی محقق شد و اکنون نباید از زنان بخواهیم که در خانه‌های خود بنشینند.

نژادبهرام افزود: جامعه باید بداند که پس زمینه آن انقلاب اسلامی است بنابراین بستر لازم را برای مشارکت زنان فراهم کند و قوانین متناسب برای مشارکت آنان و ساز و کار لازم را فراهم و احزاب و گروه‌ها را ملزم به بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان کند.

وی در ادامه گفت: جامعه لازم است ساز و کارهایی را برای رای دهندگان ایجاد کند؛ به گونه‌ای که فرصت شناسایی زنان را به آنان بدهد علاوه برآن ظرفیت‌های بیشتری را برای شناسایی آنان ایجاد کند چون معمولا محدودیت منابع مالی دارند بنابراین از طریق احزاب و گروه‌های سیاسی زنان را به رای دهندگان معرفی و بیان کند که زنان در مجامعی مثل مجلس، اثربخش هستند از طرف دیگر رای دهندگان باید از طریق آموزش‌های رسانه‌ای، مدنی و چهره به چهره بیاموزند که زنان یک گروه خاص نیستند بلکه جزئی از جامعه هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور زنان به عنوان رای دهنده در انتخابات مجلس چه تاثیری می‌تواند بر مشارکت سیاسی سایر اعضای جامعه داشته باشد گفت: زمانی که وارد عرصه می‌شود، مسائل جامعه از زوایای دیگری به آنان نگریسته می‌شود. حداقل به بخش دیگری از جامعه که شامل زنان می‌شود و کمرنگ دیده‌اند، بپردازد.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: مردان قانونگذار به علت ناآشنایی به نیازهای زنان نمی‌توانند به نیازهای زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه پاسخ دهند لذا حضور زنان در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ضروری است.

وی تاکیدکرد: زنان با ورود به عرصه قانون‌گذاری میزان مشارکت زنان در عمل به قوانین را افزایش می‌دهند همچنین مجریان قانون می‌آموزند که می‌توانند با اتکا به نیروی زنان به دلیل وابستگی آنان به حوزه مادری و همسری، زمینه اجرای موثرتر قوانین را در کشور فراهم کنند. زنان به عنوان محور مدیریت داخلی خانواده می‌توانند از لحاظ فکری و اجتماعی به خانواده جهت بدهند.

نژادبهرام در پایان تاکید کرد: خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که میزان مشارکت در انتخابات آن در بیشتر مواقع بالای 50 درصد بوده است،با این حال باید اطلاع‌رسانی کافی درباره نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مانند شورایاری‌ها انجام شود. در این شرایط مقصر اصلی تصمیم‌گیران جامعه هستند که به خوبی این نهادها را تبیین نکرده‌اند، در نتیجه میزان مشارکت مردم کاهش می‌یابد.

/انتهای متن/

درج نظر