زنان اینگرید برگمنی

مد لباس در ایران در دوره ی پهلوی دوم و مخصوصا دهه ی پنجاه وارد مراحل مهمی شد که به الگوسازی از شخصیت های هنرپیشه های زن وترویج مدل زندگی آنها در میان زنان و دختران جوان انجامید.

0

فاطمه قاسم آبادی/

مد در دهه ی 50 در کشور ما با دهه های دیگر تفاوت های بسیار زیادی داشت. برای مثال در این دهه مد به صورت افراطی به سمت اروپا سوق پیدا کرد و این تغییر جهت نه تنها به صورت پوشش که در تمام جنبه های زندگی و رفتاری مردم پدیدار شد.

 

مد در دهه ی 50

شهرهای بزرگ به دلیل خصوصیات اجتماعی، اقتصادی و ارتباطات فرهنگی همیشه محل صدور مُد و لباس به شهرهای کوچک و حتی روستاها بوده اند. دو نیروی موثر در گسترش مُد و مُدگرایی در ایران، زنان و جوانان بودند. در دهۀ۵۰ این دو نیروی موثر با تمام قوا به دنبال مُد بودند و مُد و لباس ایرانی در دهۀ ۵۰ تحت تاثیر دهۀ ۷۰ میلادی غرب، دچار یک تحول بزرگ شد.

در دهۀ۵۰ خورشیدی، مجلات و ژورنال های غربی سهم عمده ای در مُدگرایی جامعه به عهده داشتند، جریان رسمی نشریات وابسته به رژیم پهلوی ـ مثل زن روز، اطلاعات جوانان و… این موج را تقویت می کردند.

ازسوی دیگر گروه هایی مثل پانک و هیپی ها وبیتل ها  با آرایش موی مخصوص ، جوانان شهرنشین ایرانی را تحت تاثیر قرار دادند.

 

زنان اینگرید برگمنی

یکی از فرق های دهه ی 50 در ایران با دهه های قبل، گذشتن از حالت گذار و استقبال بیش از پیش مردم از فیلم های هالیوودی و اروپایی بوده است. اگر در دهه ی 40 تنها قشر روشن فکر و خاص جامعه که از نظر مذهبی مقید نبودند به سینما می رفتند، در دهه ی 50 سیل عامه مردم به سوی سینماها روان شدند.

در نتیجه بیشتر مردم ساده که تا آن زمان با پوشش های معمولی زندگی می کردند، علاقه پیدا کردند که شبیه هنرپیشه های اتو کشیده ی خارجی باشند.

تا قبل از آن درست است که در فیلم های به اصطلاح فارسی، صحنه های مبتذل و زشت زیاد بود اما نوع پوشش زنان و دختران خوب همچنان چادر، حالا کمی باز یا بسته، باقی مانده بود، اما با استقبال مردم از فیلم های خارجی پوشش چادر بتریج دمُده و تنها مختص زنان سنتی و غیر روشن فکر شد.

اگر در دهه ی 30 و 40 هنرپیشه در فیلم ها تنها در حد همان فیلم ها بود، در دهه ی 50 این شکل و ظاهر به مرحله ی پیادهشدن در سطح جامعه رسید.

 

مدل های خارجی

همانطور که گفتیم با استقبال مردم از فیلم های خارجی کم کم هنرپیشه های روز فیلم ها هم در بین مردم محبوبیت پیدا کردند. دیگر حتی زنان خانه دار معمولی هم سوفیا لورن، آوا گاردنر، اینگرید برگمن و … را از فیلم ها و مجله هایی که دختران شان می دیدند و می خواندند می شناختند و از اخبار زندگی شان با خبر بودند!

مدل موها ، آرایش ابروها و لباس این هنر پیشه ها در فلان فیلم نیز در بین مردم چنان محبوبیت و رواجی یافت که در آرایشگاه ها مدل هایی برای مو و ابرو به نام همین هنرپیشه ها پیدا شد.

حتی پوشش این هنرپیشه ها برای مردم بسیار جذاب بود. برای مثال لباس های شب و تیپ روزانه ی این هنرپیشه ها خیلی وقت ها  از طریق هواداران تقلید و تکرار می شد. البته  مردان هم از این قافله عقب نماندند و با تقلید از پوشش هایی مثل کلاه و بارانی و یک سری حرکات هنرپیشه ها را پیروی کردند.

 

هجوم زنان و دختران به ظاهر شایسته

در دهه ی پنجاه تمام فعالیت های مجلاتی که در دهه ی چهل برای اروپایی شدن تلاش و تبلیغ کرده بودند ، جامه ی عمل پوشید و این تا جایی پیش رفت که  در سال 48 اولین دختر شایسته ی ایران با معیار های کاملا اروپایی و آمریکایی انتخاب شد.

 

دهه ی سرنوشت ساز

مد در دهه ی پنجاه بسیار مورد توجه قرار گرفت مخصوصا اینکه قدرت رسانه های غربی در آن زمان در ایران بسیار زیاد شده بود، البته در همان زمان هم تعداد بسیاری از مردم حتی با وجود پیروی از مد ظاهری در باطن خیلی درگیر این هجوم فرهنگی نبودند و همین مردم بودند که زمینه های انقلابی بزرگ را در دل این همه غرب زدگی ایجاد کردند.

/انتهای متن/

درج نظر