دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶

رویای یک شب نیمه تابستان، روایتی کمیک از عشق

” رویای یک شب نیمه تابستان” از نمایش های موفق این دوره از جشنواره تئاتر فجر بود و روایتی متفاوت بود از عشق که نمایشی کمدی بود بی این که به لودگی و ابتذال مبتلا شود.

جانان فرزان/

“رویای یک شب نیمه تابستان” از آثار کمدی کلاسیک برجسته نمایشنامه نویس بزرگ انگلیسی شکسپیر است که با قلم توانای مصطفی کوشکی و باقر سروش به روایتی بومی و ایرانی از عشق با مایه های کمدی تبدیل شده است.

 

خلاصه نمایش

تسوس، دوک آتن، قرار است ماه آینده، چله تابستان، شبی که ماه قرص کامل است، با هیپولیتا ازدواج کند. بنابراین تسوس به فیلوسترانه رئیس تشریفات و جشن و سرورهای خود فرمان می‌دهد برنامه‌ای بریزد تا آن شب جوانان آتنی واقعاً به عیش و نوش پردازند. اما تمام جوانان آتنی از این موضوع خوشحال نیستند. لیساندر و دیمیتریوس که از کودکی با هم دوست بوده‌اند، هردو عاشق هرمیای زیبا و ریزه میزه دختر همسایه‌شان هستند و مسئله غامضی دارند. اژئوس پدر هرمیا دو پا را در یک کفش کرده که دخترش باید شب عروسی دوک و در حضور دوک با دیمیتریوس ازدواج کند، وگرنه هرمیا را می‌کشد یا به معبد کاهنان می‌فرستد که تا آخر عمر همان جا ترشیده بماند، حال آنکه هیچکس در آن محله آتن نیست که نداند هرمیا از بچگی عاشق لیساندر بوده‌است…

 

نگاهی به نمایش

فضای داستان این نمایش به خوبی قابلیت تبدیل شدن به یک نمایش با صحنه های جذاب و پر تحرک را دارد؛ از نوع جذابیت های داستانی و روایی که در کمدی شکسپیر می توان یافت و حتی می تواند ایرانیزه شده باشد و رنگ و بوی بومی ایرانی بگیرد و تماشاچی را که انتظار دارد تئاتری با ویژگی های مدرن و لحن آسان و روان  ببیند، شگفت زده کند.

برای تحقق  این هدف باقر سروش با بازنویسی که بر کمدی شکسپیر داشته، توانسته همچنان به متن اصلی وفادار بماند و در عین حال با حال و هوای مدرن ایرانی و لحن و بیان و تکه کلام ها و شوخی های رایج امروز ،جذابیت های داستان  را دو چندان کند. البته نکته جالب این است که با وجود تمام طنزها و شوخی ها، ما کمدی مبتذل نمی بینیم و مرز بین این دو به درستی رعایت شده و کمدی به لودگی کشیده نمی شود.

ایده اصلی این نمایش ابتدا از مصطفی کوشکی کارگردان کار بلد است که می خواسته صحنه های جذابی طراحی کند که بازیگران در لحظه غیب شوند و در کسری از ثانیه بر صحنه ظاهر شوند و توانایی حرکت های پرشی و جهشی داشته باشند. بعد از طراحی صحنه که کوشکی به خوبی از پس آن بر می آید، به سراغ شکسپیر رفته و به همراه باقر سروش نمایشنامه رویای یک شب نیمه تابستان را بازنویسی می کند و بعد از تمرین ها آماده اجرا می گرداند که از تیر ماه امسال تا کنون پس از۹ ماه اجرا هنوز هم مخاطب زیادی را به سالن تئاتر مستقل تهران می کشاند.

گفتنی است در جشنواره تئاتر فجر امسال، در بخش های بسیاری “رویای یک شب نیمه تابستان” نامزد اهدای جایزه شده است:

طراحی لباس کاری از شیما میر حمیدی ، طراحی گریم از سارا اسکندری ، طراحی صحنه از مصطفی کوشکی، در بخش بازیگران مرد علیرضا کیمنش و محمد صادق ملک و موسیقی از بهرنگ عباسپور ، باقر سروش برای نمایشنامه، از جمله کاندیداهای این نمایش درخشان بوده اند.

در اجرای دوره جدید، گروه موسیقی بُمرانی به کار اضافه شدند که کار از سطح تئاتر فراتر رفته و ما شاهد کنسرت تئاتر هستیم و از این رو برای دیدن این اثر مخاطبان و طرفداران موسیقی هم پا به سالن تئاتر می گذارند.

حال و هوای موسیقی همچنان که از سابقه کارهای گروه بمرانی در ذهن ها باقی مانده، فضایی شاد با ریتم دلنشین و صدای عجیب بهزاد عمرانی و شعرهایی است با ویژگی اصلی بی تکلف بودن و ساده گویی احوال آدمی و به اصطلاح بدوی بودن ترانه ها که این همه حس گرمای بیشتری به نمایش می دهد. پیش از این در اجراهای  گذشته هم همین روال با گروه موسیقی جنوبی که حال و هوای بدوی و وحشی به کار می داده، برقرار بوده است.

 دوره اجرای ” رویای یک شب نیمه تابستان” ۱۳ بهمن ماه تا ۲۷ اسفند ماه می باشد.

روایت یونگ از آثارشکسپیر

یونگ در قسمتی از کتاب خود  در رابطه با آثار شکسپیر می نویسد:

“از نظر محتوایی به ویژه از منظر روانشناسی تحلیلی، شکسپیر مانند بقیه آثارش هملت، شاه لیر، مکبث، اتللو و… روایتگر بخشی از داستان رشد روانی و فردیت انسان است. شکسپیر را شاید بتوان جزو معدود نویسندگانی دانست که با ظرافت و زیبایی تصویری از کهن الگوهای (Archetype) روان انسان را در آثارش ترسیم می نماید. ماجرای این نمایش همانند اسم آن مانند رویایی است که فردی در حال رویت آن در خواب است. در این رویا، برآیند کلی داستان در جهت تصادم نیروهای متعارض روان با یکدیگر (که هر یک از شخصیت ها نماد یکی از آنها هستند) و تمایل آنها به یکپارچگی است. کهن الگوهای حاکم (تسیوس)، زن وحشی یا آمازون (هیپولیتا)، تلخک (پاک)، معصوم (هرمیا)، عاشق (دیمیتریوس و لیساندر) را می توان مشاهده کرد.”[۱]

[۱]  برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توان به کتاب یونگ شناسی کاربردی اثر رابین رابرتسون نشر بنیاد فرهنگ زندگی مراجعه کرد.

/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد