روز جهانی گردشگری زنان ورزنه سفیدپوش می‌شوند

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، پنجم مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری همه زنان شهر ورزنه در استان اصفهان چادر سفید سر می‌کنند. زنان ورزنه به دلیل پوشیدن چادر سفید شهرت دارند.از آنجا که زنان ورزنه به جای چادر سیاه، چادر سفید سر می‌کنند، ورزنه را سفیدترین شهر ایران نامیده‌اند.

iran-varzaneh.jpg12

در مورد دلیل کاربرد چادر سفید در این منطقه نظرات گوناگونی وجود دارد، برخی معتقدند پوشیدن چادر سفید به خاطر مقابله با گرمای شدید تابستانی در این نقطه کویری است.

به گفته‌ی رضا خلیلی ورزنه، عضو خوشه‌سار بوم گردی و مسئول انجمن دوستداران شهر ورزنه، امسال قرار است روز ۵ مهر ماه همایش و گردهمایی زنان چادر سفید برگزار شود.

وی افزود:

تا سال گذشته این جشن به سخنرانی محدود می شد و امسال قصد داریم تا با برگزاری مراسم سنتی موسیقی بار دیگر سنت استفاده از چادر سفید در این شهر را یادآوری کنیم.

وی گفت:

زنان شهر ورزنه از پارچه‌های تیترون و کرباس برای چادر استفاده می‌کردند اما اکنون به استفاده از پارچه‌های کارخانه‌ای روی آورده‌اند. با این حال هنوز حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگاه سنتی پارچه بافی در شهر وجود دارد که پارچه چادری می‌بافد.

مالک اقامتگاه سنتی چاپاکر(چاه پای دیوار کوتاه) گفت:

استفاده از چادر سفید برای زنان شهر ورزنه تقدس داشته‌است به همین دلیل برخی از آنها هنوز این سنت را حفظ کرده‌اند و با چادر سفید بیرون از منزل می‌روند.

وی ادامه داد:

هر چند که سنت‌های این شهر درحال فراموشی است و بافت تاریخی ورزنه نیز تقریباً از بین رفته است اما هنوز بناهای معروف آن مانند مسجد جامع و خانه میرمیران پای برجا هستند تا کسانی که قصد دارند در این مراسم شرکت کنند را ا به این شهر در ۱۰۵ کیلومتری اصفهان بکشاند.

/انتهای متن/

درج نظر