راه پیمایان اربعین برای همشهری های شان چه سوغاتی دارند؟

افراد بعد از حضور در راه پيمايي بي نظير اربعین، زماني که به شهرهاي شان برمي گردند، می توانند آثار معنوي، فرهنگي و اجتماعي را با خودشان به سوغات آورند که سرمايه بسيار ارزشمندي براي خود آنها و جامعه شان خواهد بود.

0

سمیه سمیعی/

پیاده روی اربعین رخدادی ست چند بعدی که هرکسی با یک‌بار تجربه، آثار معنوی آن را در وجود خود احساس می‌کند. اما قدر مسلم این پدیده فراملیتی جدای از اثرات معنوی آثار فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز به دنبال دارد و افراد بعد از حضور در اين راه پيمايي بي نظير، زماني که به شهرهايشان برمي گردند می توانند آثار معنوي، فرهنگي و اجتماعي را با خودشان به سوغات آورند که سرمايه بسيار ارزشمندي براي خود آنها و جامعه شان خواهد بود.


تقویت هویت دینی در خانواده

خانم رستمی کارشناس مسائل دینی در خصوص اثرات فردی و اجتماعی راه پیمایی اربعین بیان داشت: اولین اثر و یکی از مهم ترین آثار پیاده روی اربعین این است که باورها و اعتقادات ديني افراد تقويت مي شود و شاید يکي از دلايل اصلي که توصيه مي شود افراد با خانواده، همسر و فرزندان شان در اين راه پيمايي با شکوه شرکت کنند، نهادينه شدن اعتقادات ديني در خود و خانواده و فرزندان شان است. وقتي شما در راه پيمايي اربعين افراد زيادي را مي بينيد که با مال، فرزندان و همه دارايي شان در راه امام حسين (ع) خدمت مي کنند، ناخودآگاه نگرش تان درباره خدمت به اهل بيت(ع) و درس گرفتن از آن ها تغيير خواهد کرد.

کلاس عملی برای بالا بردن تحمل و شکیبایی
وی ادامه داد: پياده روي از نجف تا کربلا يک کلاس عملي براي بالا بردن صبر، تحمل و شکيبايي است. تحمل سختي هاي مسير، کمبود امکانات و خستگي سفر باعث مي شود افرادي که در شهرشان بيشتر امکانات در اختيارشان بوده است، نگرش شان به زندگي تغيير کند. نوجوانان و جواناني که در خانه هايي با رفاه زندگي مي کنند، معمولا آستانه تحمل شان پايين و توقع هاي شان بالاست، همه شان بعد از شرکت در چنين راه پيمايي بزرگی اعتراف مي کنند که احساس بزرگ شدن دارند و شخصيت شان رشد يافته است.

مانوری سیاسی و فرهنگی با گستره بین المللی
رستمی تصریح کرد:جدای از آثار فردی، اثر دیگری که این پیاده روی عظیم به همراه دارد این است که در موقعیت زمانی ای که اروپا و آمریکا و دیگر دشمنان اسلام و ایران، اسلام هراسی را به سرعت شیوع می دهند و می کوشند ایران را به عنوان کشور شرور و تروریست مطرح کنند و آیتم های منفی که از تصویر غلط از انقلاب در حوزه هایی چون حقوق بشر و جریان زنان و … ارائه می کنند، پیاده روی اربعین یک مانور سیاسی فرهنگی با دامنه بین المللی است. چراکه این پیاده روی، فرهنگی خاص را به دنیا القا می کند. نزدیک به 15- 10 روز، میلیون ها زائر به صورت مسالمت آمیز به سمت حرم سیدالشهدا(ع) در حرکت هستند و این نشانه امنیت و صلح به نام دین و قرآن است که به دنیا اعلام می شود.

 

تجلی سبک خاصی از زندگی
این کارشناس دینی ضمن اشاره به اینکه در طول این پیاده روی شاهد تجلی سبکی خاص از زندگی هستیم افزود: نخستین مولفه در این سبک از زندگی وحدتی است که در میان زائران وجود دارد، اگر بین 20 میلیون زائر کنش و واکنش های منفی  باشد از مبداء به مقصد نمی رسند، پس این وحدت و همدلی است که آنها را به مقصد می رساند.

دومین مولفه وجود روحیه صمیمیت و اخوت میان زائران است. اینکه از زائران استقبال و به آنها خدمت می شود تا جایی که حتی برای رفع خستگی، آنها را ماساژ می دهند، روحیه اخوت را به نمایش می گذارد.

سومین مولفه، قناعت و سبکبالی در طول این پیاده روی است. یعنی زائران دیگر در فکر غذای خوب، رفاه اجتماعی و … نیستند؛ این رویکرد باید وارد زندگی ما شود. چراکه فرصت فاصله گرفتن از مسائل غیرضرور و حاشیه ای زمان ذکر، توسل و توجه به خدای متعال است.

رعایت آداب پیاده روی اربعین
آقای حسنی جوان هیئتی ست که دو بار تجربه حضور در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا را کسب کرده است. او در خصوص آثار این پیاده روی بیان داشت:« مسلماً زمانی که رویدادی در اسلام مورد توجه دشمنان قرار می گیرد به این معناست که اثرات آن را مشاهده کرده اند و این امر موجب می شود که برای کم اثر جلوه دادن آن، اقدام به هر کاری کنند اما تنها کافی است که ما برای بی‌اثر کردن نقشه‌های دشمن در مقابل اربعین آداب پیاده‌روی اربعین را رعایت کنیم.»
وی ادامه داد:« با توجه به اینکه طبیعتاً دشمنان در مقابل این اربعین، بی‌کار نمی‌نشینند خوب است که یک‌مقدار هم به آداب اربعین بپردازیم. در رأس آداب پیاده‌روی اربعین نشان دادن محبت و احساس برادری دینی است که خیلی اثر گذار است و این محبت و برادری باید در دل عزاداران امام حسین(ع) باشد و در رفتارهای شان دیده شود. هم زائرین ایرانی نسبت به همدیگر این کار را انجام دهند و هم نسبت به زائران کشورهای دیگر. بعد می بینیم که چقدر این پیاده روی آثار ارزشمندی در ما ایجاد می کند، آثاری که شاید ماه ها بعد از این سفر قدری کمرنگ شود اما هرگز از بین نمی رود. امیدوارم که فهرست بلندی از این آداب اربعین؛ هم آداب معنوی و هم آداب رفتاری و اجتماعی تهیه شود، تا زائرین ما این آداب را در این سفر نورانی رعایت کنند.»


پیام آور صلح، امنیت و صمیمیت

علیرضا 26 سال سن دارد و دانشجوی معماری است او که تجربه پیاده روی اربعین را بزرگ ترین اتفاق زندگی اش می داند معتقد است:« این پیاده روی در حقیقت پیام آور صلح، امنیت، وحدت و صمیمت است؛ آمریکایی ها چون در مواجهه با قدرت اسلام و ایران، آنها را قوی دیدند سعی در نمایش چهره ای بد و خشن از اسلام دارند لذا خود گروهک های تکفیری و تروریستی همچون داعش، القاعده، النصره، طالبان و … را تولید می کنند تا اسلامی خشن را جلوه گر کنند. اما اتفاقی که در پیاده روی اربعین می افتد نه اینکه تمام نقشه های آن ها را خنثی کند اما چون در نگاه اولیه و عادی به این پیاده رویِ مردمی چیزی جز وحدت، صلح، صمیمت و همدلی دیده نمی شود از همین در هراس است.»
وی ادامه داد: « سه بار این رویداد بزرگ را از نزدیک تجربه کرده ام در واقع با تمام وجود حس کرده ام و به جرأت می توانم بگویم هیچ کجا و در هیچ جمعی نمی توان احساسی را که در بین خیل عظیم آن جمعیت پیاده، درک کرده ای به دست بیاوری. احساس شور، هیجان، از خود گذشتگی، همدلی، امنیت، افزایش قدرت تحمل، اعتماد به نفس در مسیر نجف تا کربلا به اوج خودش می رسد و تنها با رفتن به دل این حرکت عظیم است که می توان این احساس را درک کرد و به اثراتی که بعد از بازگشت در تو ایجاد می شود، پی برد.»


گسترش ارزش های فرامادی

بهادری یک فعال فرهنگی است که در موکبی در مسیر نجف به کربلا به زائران پیاده حسینی چند سالی خدمت رسانی کرده است. او نیز در خصوص اثرات پیاده روی اربعین اظهار داشت:« مهم ترین اثر این واقعه عظیم گسترش ارزش های فرامادی است. در واقع بخشی از آثار برگزاری مراسم اربعین به شیعیان و دوستداران ائمه اطهار(ع) مربوط است که باعث می شود سبک زندگی جدیدی را تجربه کنند و مانور بزرگ انسانی را که در بین تمام کشور ها بی نظیر است به نمایش بگذارند. افرادي که در پياده روي اربعين شرکت مي کنند از نزديک رفتارهايي مانند ايثارگري، از خود گذشتگي و مهمان نوازي و خدمت به زائران و محبان اهل بيت(ع) را لمس مي کنند. آشنايي با چنين رفتارهاي مثبتي و تجربه آن ها از نزديک، باعث مي شود اين ويژگي ها در افراد نهادينه شود؛ همچنين افراد با سليقه ها و فرهنگ هاي مختلف در کنار يکديگر و قدم به قدم با هم براي رسيدن به مقصدي مشترک همکاري مي کنند و اين تفاوت ها باعث نمي شود که به يکديگر کمک نکنند. يکي ديگر از دستاوردهاي اين پياده روي، درک متقابل اطرافيان و کمک به همنوع است. در بحث ايثار، توان مالي خيلي مهم نيست و هر فردي در حد توانش مي تواند به ديگران کمک کند که در راه پيمايي اربعين، مثال هاي عيني زيادي در اين باره ديده مي شود.»

در نهایت باید گفت اعجاز نهضت عاشورایی سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)را امروز ما می توانیم با حضور پرشکوه مردم در مراسم هر ساله پیاده روی میلیونی اربعین در ابعاد مختلف فردی،اجتماعی و فرهنگی ببینیم.

/انتهای متن/

درج نظر