رابطه زناشویی با تغذیه مناسب چه ربطی دارد؟

از نگاه طب رضوی میان غذا با سایر فعالیت های انسان رابطه ای قوی و مهم وجود دارد. این فعالیت ها شامل خواب، سفر، حجامت و روابط زناشویی می شود.

0

مهناز فولادوند/

الف – تغذیه و خواب :

بعد از خوردن شام که بهتر است اول شب باشد، عادت به نشستن دو ساعت بعد از آن، عادت خوبی است که به هضم غذای خورد ه شده کمک می کند.

اما روش خوابیدن هم در گوارش خوب غذا موثر است.  کسی که بخواهد گوارش غذایش بهتر صورت بگیرد،  باید در موقع خواب به پهلوی راست بخوابد و سپس به پهلوی چپ بگردد  تا به خواب رود.

 

ب- تغذیه و حجامت :

حجامت که برای سلامت انسان و نیز برای درمان خیلی بیماری ها در طب اسلامی توصیه شده،  نیازمند تغذیه مناسب با این عمل می باشد.

بعد از حجامت در تمام فصول مكيدن انارملس و اجتناب از غذاي شور تا سه ساعت توصيه شده است.

اما برای حجامت در فصل های مختلف توصیه های غذایی متمایزی هم وجود دارد:

تغذيه بعد از حجامت در زمستان: ترياق اكبر[1] ، سكنجبين (عنصلي)[2] و سکنجبین عسلي برای این مورد مناسب است.

 فايده این تغذیه بعد از حجامت زمستانی را ايمني از لقوه، برص، بهق[3] وجذام دانسته اند.

 غذای مناسب بعد از این حجامت تيهو و نوشیدنی مناسب است.

تغذیه بعد از حجامت در تابستان: سکنجبین عنصلی به اضافه شراب مفرح معتدل ( مثل شربت سیب یا به ) یا شربت میوه یا تکه ای اترج[4] با آب ولرم ، سکباج[5]، هلام[6]، مصوص[7] و ترشی  به اضافه نوشیدنی مناسب برای تغذیه بعد از  حجامت تابستانی توصیه شده است.

 

ج- تغذیه و سفر

 برای سفر اعتدال در پري شكم سفارش شده است. به این معنا که برای مسافر، هنگامی که سفر می کند، شایسته است که در حال پر بودن شکم نباشد. البته شکم خالی هم سفر کردن مناسب نیست و باید خوردن در سفر در حد اعتدال باشد.

 ضمن این که در حالت گرمای شدید پر يا خالي نگه داشتن شكم بستگی به لاغری یا چاقی فرد دارد. ازنگاه طب اسلامی حركت در گرماي شديد براي بدن هاي لاغر مضر است، در حالي كه براي بدن هاي چاق مفيد است.

 

د- تغذيه و زناشويي

آثار منفي رابطه زناشویی در اول شب با شكم پر در تابستان و زمستان یکسان است و توصیه جدی به پرهیز از این رابطه در اول شب با شکم پر شده است. اين به خاطر آن است كه معده و عروق بعد از خوردن غذا در اول شب، پر است. در نتيجه رابطه زناشویی به این صورت قولنج، فلج، لقوه، نقرس، سنگ، تقطيرادرار(البول) ، فتق و ضعف بينايي حاصل مي شود.

و اما آثار مثبت رابطه زناشویی پس از هضم غذا هم مطرح شده است . به این معنا که رابطه زناشویی در آخر شب به نفع بدن است و هم احتمال فرزنددار شدن در این صورت، بیشتر و نیز براي عقل فرزندي كه خداوند مقدر مي كند، مفیدتر است.

تغذیه و تقویت پس از رابطه زناشویی هم از دید طب اسلامی اهمیت زیادی دارد. توصیه شده که  پس از غسل، در همان ساعت مقداری مومیایی[8] با شربت عسل  یا عسل کف گرفته[9] خورده شود. این کار آن آب خارج شده از بدن را بر می گرداند.

 

منبع : معرفی ” الگوی تغذیه رضوی ” مبتنی بر رساله الذهبیه امام رضا علیه السلام
مولفان :  سید سعید اسماعیلی ، فرامرز فلاحی ، غلامرضا نورمحمدی
[1] تریاق اکبر یا تریاق فاروق و تریاق الافاعی . (یادداشت بخط مرحوم دهخدا) داروئی که از گوشت افعی ها بدست آرند. (ابن بیطار ج 1 ص 48)
[2]  فراورده مایع متشکل از سکنجبین و پیاز گیاه عنصل که در کتب طب ایرانی با توجه به کاربرد، نحوه ساخت و درصد اجزای متفاوتی را شامل می شود. 
[3]   لک وپیس, کک ومک, لکه های سیاه وسفیدروی پوست بدن، خالها و نقطه های سیاه و سفید روی بدن لک و پیس کک مک ، در بعضی کتب بهق را مرادف با لکه های حاصل از مرض جذام دانسته اند ولی بطور کلی منظوراز بهق لک و پیس های روی بدن است و حتی لکه های ناشی از برص را هم بهق گویند .
[4] نوع کوچک آن را نرتج و نوع کبیر آن را بالنگ می گویند.
[5] شوربايي كه با سركه بپزند.
[6] قلیه با گوشت گاو یا گوساله یا بزغاله و سبزی و سرکه که سبزی آن خورد نمی شود.
[7] قلیه که از گوشت دراج و سرکه و سبزی تهیه شود.
[8] ماده ای قیر مانند که از درز سنگ ها بیرون می آید و خاصیت گرم و خشک دارد و موجب تقویت روان آدمی  و شادی و نشاط  …و خشک کننده رطوبت ها و کمک کننده به قوای جنسی است.
[9] عسلی که به آن آب اضافه کرده به آرامی حرارت می دهند و کف آن را می گیرند . حرارت و حدت آن کمتر و جنبه غذایی آن بیشتر از جنبه دارویی می شود.

/انتهای متن/

درج نظر