دیگر شعارهای پرزرق و برق افراطی برای زنان، جلب رای نمی کند

این روزها که به ایام انتخابات مجلس نزدیک شده ایم و ثبت نام کاندیداها هم صورت گرفته، بازار شعارهای پرزرق و برق برای جلب رای زنان هم گرم است.  با دکتر زهره الهیان نماینده مجلس هشتم در این باره گفت وگویی داشته ایم.

0

خانم دکترالهیان با توجه به این که شما از نماینده های فعال دوره گذشته مجلس هستید، نظرتان نسبت به فضای فعلی انتخابات و نحوه حضور خانم ها در این فضا چیست؟

– حقیقت این است که حضور زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی حضوری گسترده سیاسی –  اجتماعی و حضوری عمومی بود که اگر نبود به تعبیر امام و رهبری برای انقلاب این نحو پیروزی حاصل  نمی شد و سال های جنگ هم همین حضورتاثیر جدی بر پیروزی رزمندگان داشت . امروز دیگر بعد از چند دهه از انقلاب خانم ها ضمن حضور عمومی در راه پیمایی ها و اظهار مواضع و …  حضورشان تخصصی شده به خاطرحدی از بلوغ و توانمندی که رسیده اند. در این صورت حضور خانم ها حتی دیگرمحدود به کرسی های مجلس یا  سمت های مختلف مدیریتی دولتی و غیر دولتی هم نیست. خانم ها متناسب با توان و شایستگی شان امروز به شکل های مختلفی در جامعه  اثر گذارند و فعالیت های جدی دارند که شاید جایی هم این میزان اثرگذاری محاسبه و دیده نمی شود. می خواهم بگویم  در عمل همه جا  ازجمله در مدیریت ها و درعرصه های علمی و تحقیقاتی و در اقتصاد و کارآفرینی و سایر حوزه ها حضور خانم ها را به صورت پررنگ می بینیم. خانمها الان در عرصه فعالیت های اجتماعی و حضور داوطلبانه در ان جی اوها برای حل مشکلات زنها فعالند و دنبال رفع آسیب های حوزه زنان و خانواده هستند. در عرصه مجلس هم باید تلاش کرد که خانمها با تخصص و توان بالا حضور یابند. اما فی الواقع امروز مجلس تنها عرصه برای طرح مطالبات زنان نیست و نباید باشد.

 

اهمیت این دوره با توجه به تمرکزی که بعضی گروه ها بر روی کمیت حضور خانمها دارند، چیست؟

  • با توجه به هشدارهای رهبری در مورد نفوذ به نظر می رسد که در رابطه با مساله زنان به طور جدی دارد از سوی نظام سلطه و اتاق فکرها وعواملش برنامه ریزی می شود. یعنی پس از قضیه برجام مثل خیلی عرصه های فرهنگی و اجتماعی دیگر در عرصه امور زنان هم این امیدواری ایجاد شده که راهی برای نفوذ در میان زنان باز شود . توجه زیاد به زنان به جهت این است که عملا آنها محور خانواده و بسیارتاثیرگذارند، پس محور برنامه ریزی های وپژه هستند. شاهد ما هم حرف خانم کلینتون در اواخر دوره وزارت امور خارجه اش است که گفت ما برای آموزش زنان درکشورهای مسلمان برنامه ویژه داریم که ایران از عمده آنهاست و می خواهیم این برنامه را درآن پیاده کنیم. برای همین است که حجم وسیعی از کار رسانه ای برای سیاه نمایی درمورد زن مسلمان ایرانی و ناکارآمد نشان دادن گفتمان انقلاب اسلامی در مورد زنان صورت می گیرد. بعد هم طبعا  بدل این گفتمان، الگوی زن غربی است که برای ارائه اش خیلی جدی تلاش می کنند. در زمان دولت اصلاحات برنامه ریزی هایی صورت گرفت که حتی حجاب زنان در ایران زیر سوال برود و زمینه های اشاعه تفکر فمینیستی فراهم شود تا حدی که در آن دوران در دوره های آموزشی بعضی دستگاه  های دولتی  برای زنان  از قرة العین به عنوان نماد زن مبارز ایرانی یاد می کردند. این نگاه و تفکر بعد از پایان دوران اصلاحات جای بروز و ظهور نداشت  و تبدیل شد به حرکت های زیرزمینی یا به خارج کشور منتقل شد. ولی الان بانیان این تفکر در مراکز دولتی و در لایه های مدیریتی حضور دارند . به این ترتیب حالا ما در حوزه زنان عقبگردی به 15- 10 سال قبل داشته ایم .

 

این تفکر چقدر واقعا درمیان زنان کشور ما جایگاه دارد؟

  • بعد از دوره اصلاحات عدم استمراراین تفکر در جامعه گویای همین بود که واقعا جایگاهی در میان زنان ما ندارد. البته برای جا انداختنش در میان زنان مخصوصا قشر دانشگاهی هزینه زیادی هم شده ولی با این حال به نظر نمی رسد جز در میان اقشار محدودی جا باز کرده باشد. الان در آستانه انتخابات مجلس، شاهد تحرکات زیادی در فضای مجازی و رسانه ای و دردانشگاه ها و احزاب اصلاح طلب از سوی جریان های دگراندیش و شبه فمینیستی هستیم  که سعی دارند نخبگان را با خود همراه کنند و بیشترین تکیه شان هم بر مطالبات زنان است با دیدگاه خودشان که سعی دارند با فضاسازی که می کنند این مطالبات خاص را مطالبات کل زنان جامعه نشان دهند.

 

به نظر شما چقدر این حرکت در شرایط فعلی شانس توفیق دارد؟

  • ببنید به نظر من جامعه زنان ایران در مجموع بسیار هوشمندند و بعید است که تحت تاثیر شعارها افراطی و پر زرق وبرق قرار بگیرند. البته در این میان باید طیف های مختلف زنان فرهیخته و انقلابی روشنگری لازم را برای نشان دادن پشت صحنه های این حرکت های افراطی داشته باشند واهداف این حرکت ها را مخصوصا در رسانه ها  و فضای مجازی روشن کنند تا با تحلیل های صحیح و بجا وبموقع افکارعمومی را روشن کنند. باید واقعیت های مسائل زنان روشن شود تا مشخص شود که خیلی از شعارهای افراطیون اصلا ربطی به این واقعیت ها ندارد. درکنار آن بیان درست افکار و نظرات امام و رهبری در مورد جایگاه اجتماعی – سیاسی زنان هم خیلی مهم است؛ جایگاهی که با توجه به نقش کلیدی زنان در خانواده، یک جایگاه متعادل است . این کارها در نشان دادن واقعیت ها و هم نگاه مترقی امام و رهبری به موضوع زن، می تواند خیلی به روشنگری مخصوصا در میان زنان نخبه و صاحب نظر کمک کند تا جریان اصلی برای طرح درست مطالبات زنان شکل بگیرد. 

 

  • به نظر شما مطالبات زنان که از سوی مراکز دولتی زنان مطرح می شود، در جهت همین جریان درست مطالبات زنان است؟
  • متاسفانه در طول یکی دوسال گذشته پس از شروع دولت آقای روحانی بعضا ما شاهد طرح شعارهایی ناپخته و افراطی حتی در سطح معاون رئیس جمهور هستیم که خیلی با مشکلات واقعی که گریبانگیر زنان ماست مثل مشکلات معیشتی زنان سرپرست خانوار و یا زنان شاغل و یا مشکلات زنان مناطق محروم ومشکلات فرهنگی درحوزه زنان و خانواده مطابقتی ندارد. مثلا امور زنان ریاست جمهوری در یک مساله پرهیاهو و جنجالی مثل حضور زنان در ورزشگاه ها به عنوان مطالبه جدی زنان وارد می شود که به نظر من ظلم و بلکه اهانت به جامعه زنان و شعورآنهاست که سطح مطالبه آنها را در این حد پایین می آورد . مسلما خیلی از زنان ما شعاری بودن این حرکت ها را می فهمند مخصوصا در آستانه انتخابات متاسفانه این نوع حرکت ها زیاد می شود و دیگر خیلی هم اثربخش نیست برای رای آوردن .

 

  • شنیدیم که برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده اید؟ هدف تان از ثبت نام برای کابا چه هدفی و جهت گیری ثبت نام کردید؟
  • من درآخرین ساعات ثبت نام روز جمعه ثبت نام کردم . می خواستم تامل کافی داشته باشم که آیا این حضور در مجلس و جایگاه نمایندگی به بقیه وظایف خانوادگی وحرفه ایم(به عنوان یک پزشک) لطمه ای می زند یا نه.

نهایتا هم فکر کردم  چون در مورد موقعیت ما زنان مسلمان در ایران زیاد سیاه نمایی شده، به عنوان یک زن در ایران اسلامی وظیفه دارم برای انتخابات مجلس ثبت نام کنم تا معلوم شود زنان ایرانی برای کارهای جدی در سطح نمایندگی مجلس توانمند و آماده اند . می خواستم به سهم خودم با این حضور در ثبت نام نشان بدهم که تفکر انقلاب اسلامی برای زن جایگاه ویژه ای قائل است و این که امام فرمودند که زنان در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند، برای ما یک شعار نیست، یک سفارش است که به آن عمل می کنیم.

 

  • اگر انتخاب شدید، در مجلس چه کار جدی مشخصی را دنبال می کنید؟
  • البته در این مورد من به تفصیل حرف دارم ولی فعلا به اجمال اگر بخواهم اشاره کنم، من برای دفاع از حقوق مردم بویژه رسیدگی به چالش های زنان و راهکارهای قانونی برای رفع این چالش ها به مجلس می روم.

 

پیام تان به دختران جوان و نخبه در شرایط فعلی ؟

  • دختران جوان و قشردانشجوی ما که نگران جایگاه و منزلت شان در جامعه اند و برای شان مهم است که مسیر رشد را طی کنند، باید به واقعیت ها و اولویت ها توجه داشته باشند؛ اولویت هایی مثل مشکلات خانواده، کمی ازدواج و رشد طلاق. قطعا برای دختران جوان ما حل این نوع مشکلات یک مطالبه جدیست از نمایندگان مخصوصا زنانی که الان وارد مجلس می شوند. امروز دیگر دخترهای روشنفکر ما از حرکت های افراطی که معمولا از زنان و مسائل شان استفاده ابزاری می کنند، پرهیز دارند و به آنها بها نمی دهند. چون عملا این حرکت های افراطی  تا به حال برای دختران و زنان جامعه  قدمی برنداشته اند وشعارهای پرزرق و برق افراطی ها گره ای  از مشکلات زنان باز نکرده است و طبیعتا این نوع شعارها باعث جلب رای نخواهد بود.

/انتهای متن/

درج نظر