دومین همایش کسب و کار اجتماعی حوزه سالمندی برپا شد

موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم  در روز جهانی سالمند  دومین همایش کسب و کار اجتماعی حوزه سالمندی را برپا کرد.

0

کسب و کار اجتماعی به مقوله ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر حل مسائل اجتماعی می­پردازد و شهرداری منطقه 2 تهران دبیرخانه شهر دوستدار سالمند از حامیان اصلی این همایش است.

کسب و کار اجتماعی یک کسب و کار خودگردان و پایدار است و سود حاصله از این کسب و کار صرف توسعه آن می­شود. سهام­دارانش سود دریافت نمی­کنند بلکه سرمایه خود را برای حل مسائل اجتماعی جامعه صرف می­کنند و هر زمان بخواهند اصل سرمایه خویش را دریافت می­کنند. در این همایش­ها که به مقولات بیماری­های خاص و جدی دوران سالمندی پرداخته می­شود همایش قبلی با رویکرد آلزایمر انجام شد.

سلامت سالمندان از جمله مسائلی است که برای کسب و کار اجتماعی می­تواند مورد توجه مسئولان و علاقمندان به کسب و کار و توسعه آن مورد توجه قرار گیرد. پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و بویژه سلامت سالمند و سرمایه­گذاران حوزه پزشکی می­توانند این حوزه را به عنوان یکی از بخش­های مهم و جدی برای فعالیت و سرمایه­گذاری در نظر داشته باشند. 

دومین همایش کسب و کارهای اجتماعی در حوزه سالمندی با رویکرد پوکی استخوان 9 مهر روز جهانی سالمند با حضور تعداد زیادی از شهروندان و مدیران شهری، مدیران فدراسیون ورزش­های همگانی، وزارت ورزش و جوانان در منطقه 2 شهرداری تهران محله سعادت آباد توسط موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم پایه­گذاری و برگزار گردید.

 

kasb 1

سخنرانی دبیر همایشع خانم گلیج

 

حضور مخاطبان در همایش بسیار پرشور و عالی بود. همایش با سخنرانی خانم زهرا گلیج دبیر همایش با خیر مقدم و خوشامدگویی ایشان آغاز گردید و سپس اولین سخنرانی با موضوع کسب و کار اجتماعی چیست؟ شکل گیری آن از کجا بود توسط آقای عنبرستانی از پژوهشکده نوآوری اجتماعی شریف ارائه شد که به ایده اولیه پروفسور محمد یونس که بنیان­گذار اعتبار خرد در دنیا هستند سخنرانی کردند و تجربه یونس در کشور بنگلادش را به عنوان یکی از تجربیات موفق کسب و کار اجتماعی در دنیا تشریح کردند کسب و کار اجتماعی برای کارآفرینان و سرمایه­گذاران فرصتی است تا سرمایه­های خویش را به سمتی هدایت کنند که هدف اصلی آن حل مسائل اجتماعی و دغدغه­های اجتماعی جامعه است.

 

kasb 2

 

آقای معینی فرد کارآفرین حوزه درمانی از شرکت توان افزا بهبود با 25 سال سابقه یک شرکت دانش بنیان متشکل از متخصصین  توانبخشی و مهندسین فنی به معرفی محیط­های چندحسی پرداختند این محیط­ها ابتدا در دهه 70 میلادی در کشور هلند به منظور تحریک حس­های مختلف بوسیله افکت­های نوری، رنگ­ها، صداها، موسیقی و عطر ساخته شدند. هم اکنون از MSE  برای بیماران مبتلا به اوتیسم و اختلالات رشد و سالخوردگان مبتلا به زوال عقل و آلزایمر و حتی برای اتاق بازی کودکان نوپا جهت پرورش کودکان با استعدادهای درخشان استفاده می­شود. با افزایش سن و سالمندی سلول­های مغزی رفته رفته از بین می­روند و موجب اختلال در ادراک و در نتیجه موجب تاثیرات منفی از نظر عملکردهای ذهنی، بدنی، اجتماعی، روانی و سایر موارد برای سالمند خواهد شد. محیط­های چندحسی یا MSE یک فضای درمانی است که با بکارگیری هدفمند چراغ­های با نورها و افکت­ها ی خاص، ابزار حباب­ساز، ویبری، رشته­های نوری آرامش بخش، رایجه درمانی و صندلی­های خاص و صدا و موسیقی نه تنها حواس پنج­گانه بلکه حواسی مانند حس عمقی و حس تعادل را شدیداً تحریک می­کند. در کشورهای پیشرفته، تحقیقات زیادی در مورد تاثیر استفاده از این اتاق­ها و افزایش طول عمر و سالمندی صورت گرفته است. شواهد نشان می­دهد MSEبمب پردازش­های مغزی است که تغییرات شیمیایی مغز را بهبود می­بخشد و به فرد امکان می­دهد که به محرکها به روش طبیعی­تری پاسخ دهد.و از عوازش سالمندی می­کاهد. نتیجه این فرایندها نه تنها از مسئله زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می­کند بلکه باعث افزایش سطح عملکرد فرد و اثرات سلامت فیزیکی، روانی و رفتاری سالمندان می­شود.

 

kasb 3

 

اثرات محیط­های تحریک چند حسی در سالمندان شامل: کاهش روند تحلیل مغز، جلوگیری از آلزایمر، افزایش سطح استقلاال، افزایش سطح عملکرد شغلی فردی، ایجاد حس خود کارآمدی، ایجاد آرامش، احساس خوب بودن، افزایش انگیزه، بهبود مشکلات خلق و خو، بالابردی کیفیت زندگی، جلوگیری از پوکی استخوان با بالابردن روحیه فعالیت و تحرک بیشتر، کاهش افسردگی، موفقیت در روابط اجتماعی و زندگی روزمره افراد.

 

kasb 5

آقای معینی فرد، سخنران همایش

 

 آقای سودمند رئیس انجمن تندرستی و حرکات اصلاحی فدراسیون ورزش­های همگانی به آینده پژوهی فرصت­های کارآفرینی در حوزه ورزش و سالمندی به ایراد سخنرانی پرداختند.

خانم کاوه­ای از انجمن علمی تغذیه و حامی سلامت آقای فهیمی یکی دیگر از سخنرانانی بودند که درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی و حاکمیتی در فضاسازی شهری برای سالمندان مطالب خود را بیان کردند. خواب مناسب، مصرف کافی آب و میوه و سبزی، پیاده روی و رعایت در مصرف برخی مواد غذایی مانند شیرینی­جات از توصیه­های جدی دوران سالمندی است که می­تواند به افزایش طول عمر افراد و سلامتی آنان کمک کند.

پایان بخش برنامه تقدیر از حامیان و برگزارکنندگان همایش بود. دبیرخانه شهر دوستدارسالمند شهرداری منطقه 2، فدراسیون ورزش­های همگانی، شرکت دانش بنیان توان افزا بهبود، نشریه کارآفرین ناب، خبرگزاری کارآفرینی نیوز از حامیان این همایش بودند و شرکت پلی اوره تان ایران هم با ارائه محصولاتش در این همایش شرکت کرده بود.

 

kasb 4

 

همایش دوم کسب و کارهای اجتماعی در حوزه سالمندی هم برگزار شد و همایش­های بعدی کسب و کارهای اجتماعی در حوزه سالمندی با ابعاد وسیع­تری در زمستان سال جاری پیش رو خواهد بود. موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم یک مجموعه فعال در حوزه کارآفرینی و کسب و کار اجتماعی است.

تهیه­ و تنظیم گزارش: دپارتمان کسب و کار اجتماعی موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم/انتهای متن/

درج نظر