دوسوم ماماها در کشور بیکارند

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به پایین بودن حقوق پرستاران و دیگر پرسنل درمانی در کشور گفت: دو سوم ماماها در کشور بیکارند، در حالی که اینها سرمایه‌های کشور هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایلنا، علیرضا زالی؛ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد؛ اظهار کرد: بحث‌های مربوط به تعرفه‌ها سالیان سال است که مطرح می‌شود و در حال حاضر هم برای رسانه‌ها و هم برای ما کسالت‌آور شده است و در این رابطه روند کار در نظام پزشکی رو به تزلزل است و حدود 20 سال است که جامعه پزشکی با مسائل مختلفی در این زمینه روبرو هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما صیانت از حقوق مشروع جامعه پزشکی است، گفت: آفت بزرگی که در سال‌های اخیر به وجود آمده مشی پوپولیستی است که ادامه پیدا کرده و بین منافع جامعه پزشکی و مردم واگرایی را تعریف کرده است، در حالی که هیچ اختلافی در این حوزه بین مردم و جامعه ‌پزشکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشور ما نه مردم و نه پزشکان و نه پرسنل بهداشتی و درمانی رضایت ندارند و این مدلی است که باید با طراحی کلان در کشور تصحیح شود و با سرکوب تعرفه‌ها نمی‌توان این مسئله را حل کرد.

زالی با بیان اینکه مطالبات منطقی جامعه پزشکی باید بدون نگاه جبرآمیز بررسی شود، افزود: سالیان سال است که هر دولتی می‌آید وزارت بهداشت در آن از کسری اعتبارات شکایت دارد، بنابراین باید با یک کار جهادی این مسئله مشخص و پیگیری شود.

زالی با بیان اینکه اگر تعرفه‌ها را رشد دهیم و تامین منابع را در نظر نگیریم این کار ابتر و غلط است، گفت: از سوی دیگر سرکوب تعرفه‌ها نیز راه‌حل مناسبی برای حل مشکلات سیستم بهداشت و درمان نخواهد بود.

وی از ارائه 900 میلیون خدمت و 2 هزار و 700 پکیج خدمتی در سال گذشته توسط نظام پزشکی به کشور خبر داد و گفت: تزاحماتی برای نظام پزشکی تاکنون به وجود آمده است و سالیان سال تعرفه‌ها رشد نداشته و مالیات نامتناسبی نیز از پزشکان دریافت می‌شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: باید با ظرفیت‌سازی مسئولان به سمتی حرکت کنند که قیمت تمام‌شده خدمات درمانی درست شود و بیمه‌ها هم در حوزه پایه و هم در حوزه بازرگانی مشکلاتشان برطرف شود و سپس با مدل بیمه‌ای صحیح پزشکان سهم خود را بپردازند و مردم نیز سهم خود را پرداخت کنند.

زالی گفت: بیمه‌ای که با کسورات اعتباری بسیار زیاد روبروست مشخص است که در مقابل رشد تعرفه‌ها عقب‌نشینی می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بودجه سلامت کشور همسان با شتاب عرضه سلامت رشد نمی‌کند و رشد بیمه‌ها قریب 12 درصد است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: مسیری که در تعرفه‌ها طی می‌کنیم یک مسیر چانه زنی غیرکارشناسی و غیرهدفمند است که رسانه‌ها و ما را نیز خسته‌ کرده است و این در حالی است که ما در وزارت بهداشت 2 رای بیشتر نداریم و حتی اگر حجم کثیری از کارشناسان را نیز ببریم رای حداقلی داریم.

وی با بیان اینکه از پیشنهادات سازمان نظام پزشکی که وزیر بهداشت نیز آن را تایید کردند این بود که ترکیب شورای عالی بیمه تغییر کند، گفت: ولی مشخص است که اگر همه اعضای شورای عالی خریدار خدمت باشند با این مسئله مخالفت می‌شود و ما به همین دلیل در این موضوع چالش داشته‌ایم.

زالی با بیان اینکه برای امسال پکیج مترقی داریم که آبان ماه به وزارت بهداشت تقدیم کرده‌ایم، گفت: ما در کمیسیون شورای عالی تعرفه‌ها را تعدیل کرده‌ایم و این پکیج را تحویل دادیم و به هیچ وجه در طراحی این پکیج نگاه بلندپروازانه نداشته‌ایم و همه چیز را در آن در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: اولین بحث ما در این پکیج پیشنهادی این بود که با پافشاری با قیمت تمام شده متدلوژی قیمت تمام شده را مشخص کنیم اگر این قیمت فزون‌تر از خدمات بود؛ حداقل این عدد را داشته باشیم که بتوانیم به آن استناد کنیم.

زالی ادامه داد: مسئله دوم در خصوص اخبار منتشر شده درباره رشد تعرفه‌های پزشکی به صورت 400 درصدی است که در این زمینه باید بگوییم که قریب به 18سال است کتاب ارزش‌گذاری خدمات را تغییر نداده‌ایم و این کتاب وقتی ارزش دارد که هر سال تجدید و بازنگری شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: ما قرار بود؛ اول سال 94 این کتاب را عملیاتی کنیم، ولی شورای عالی بیمه مخالفت کرد و فرصت خواست و ما 5 ماه فرصت دادیم کار آن به شهریور رسید و اعمال نشد و تا آبانماه نیز فرصت به شورای عالی بیمه دادیم اما نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی این تغییرات اعمال نشد و در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی کارانه‌ها داده نشده است و در این زمینه بسیار عقب هستند و در بیمارستان‌های خصوصی نیز مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد کسورات بسیار زیاد در بخش دولتی و خصوصی است و در این زمینه ما هر عددی را که می‌گوییم کارشناسان کار خود را می‌کنند و بیمه‌ها نیز پول را نمی‌دهند به طوری که در حال حاضر متوسط مبلغی که بیمارستان خصوصی در تهران در سال گذشته تخصیص داده است 2 میلیارد تومان بوده است.

زالی با بیان اینکه جلسه شورای عالی بیمه در اسفندماه تشکیل شد، گفت: آنچه که عامل اصلی تهدید کننده برای همه اعضا بود مشکلات بیمه‌ها و کمی منابع بود که البته در این زمینه به یک پکیج منطقی با همراهی وزارت بهداشت رسیده‌ایم و فکر کردیم اگرچه این پکیج پاسخگوی همه نیازها نیست اما منطقی‌تر از روند گذشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت بهداشت و وزارت رفاه در تلاشند که این تعرفه‌ها را در هیات وزیران به سر منزل مقصود برسانند و اگر آنچه که ما با تعدیل در شورای عالی بیمه و نظام پزشکی انجام دادیم در هیات وزیران به تصویب نرسد کار دشوار خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: پیشنهاد ما در بسته ارائه شده برای امسال باید بصورت کلی تایید شود و مورد به مورد بررسی نخواهد شد و در این پیشنهاد امسال رشد ویزیت هتلینگ قابل توجه است که اگر این اتفاق نیفتد جلوی جامعه پزشکی را برای ارائه خدمت مناسب گرفته‌ایم.

زالی در ادامه این نشست با اشاره به رشد مالیات پزشکان در سال‌های اخیر اظهار کرد: این مسئله نیز یکی از مشکلات پزشکان است که در سال‌های گذشته در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان مالیات امضا کردیم و این مسئله را کنترل کردیم و هم ما و هم سازمان مالیاتی در این راستا از رضایتمندی کامل برخوردار بودیم و پزشکان نیز مالیات خود را طبق گفته سازمان مالیات کشور به موقع پرداخت می‌کردند، اما متاسفانه دیوان عدالت اداری این تفاهم‌نامه حقوقی را لغو کرده است که این مسئله به جامعه پزشکی آسیب خواهد زد.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی خواستار ندادن مالیات نیست بلکه عدالت مالیاتی را خواهان است. در این زمینه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نامه‌ای نوشته‌ایم و گفته شده که حاضرند با سازمان نظام پزشکی همکاری کنند که البته هنوز جواب نامه ما را نداده‌اند و ما خواهان آن هستیم که استیفای حقوق مالیاتی پزشکان براساس عدالت و استیفای حقوق مالیاتی دولت نیز به صورت منطقی صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پایان با اشاره به پایین بودن حقوق پرستاران و دیگر پرسنل درمانی در کشور گفت: دو سوم ماماها در کشور بیکارند، در حالی که اینها سرمایه‌های کشور هستند و دولت باید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان تسهیلات اجتماعی ایجاد کند.

/انتهای متن/

درج نظر