دارو در ایران  ارزان و  در دسترس است اما …

 پنج شهریورماه مصادف با سالروزتولد زکریای رازی روز بزرگداشت داروساز. به بهانه این روز گفت وگویی کردیم با یکی از اساتید داروسازی در زمینه مشکلات و  ضعف های حوزه داروسازی در کشور و هم فرهنگ مصرف دارو؛ ترجیح بعضی داروهای خارجی و مصرف خودسرانه دارو و …

0

داروسازی بی شک یک رکن اساسی در امر پزشکی ودرمان بیماران است.

در حال حاضر صنعت داروسازی در کشور به یمن همت وتلاش متخصصان وصاحب نظران این رشته در جایگاه مناسبی قرار دارد که در اغلب موارد بیماران را از مصرف تولیدات وارداتی  بی نیاز ساخته است. لیکن گاه افراد بی توجه به کیفیت بی بدیل داروهای تولید داخل علی رغم تجویز نمونه ی داخلیِ دارو، تمایل به مصرف نمونه‌های خارجی داشته واین مسأله یکی از مشکلات مربوط به این حوزه است که تنها با کمی آگاهی می‌توان فرهنگ سازی مناسبی در مورد مصرف داروی داخلی ارائه داد.

 مسأله مهم دیگری که دراین حوزه وجود دارد، مصرف خودسرانه و بی رویه دارو در کشوراست که قطعا در درازمدت عوارض ناگواری به همراه خواهد داشت وضرورت دارد اقدام مناسبی در مقابله با آن صورت پذیرد.

دکترسیما صدرای متخصص داروسازی وعضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پاسخگوی سوالات ما در خصوص صنعت داروسازی در کشور ومشکلات در این زمینه است .

 

داروی ارزان، دسترسی آسان

دکتر سیما صدرای در این زمینه گفت:

داروسازی تجارت پرسودی است ودرتمام دنیا انواع اقسام مانورهای سیاسی واقتصادی دراین حوزه صورت می‌پذیرد. در کشورهای پیشرفته تا حد بسیاری منافع بیماران در مورد دارو در نظرگرفته می‌شود. در کشور ما اما این صنعت محاسن ومعایبی دارد .

اولین حسن وضع دارو در کشورما، ارزان بودن آن به نسبت سایر کشورهاست و از آنجا که برخی از بیماران مجبور به مصرف مداوم برخی داروها هستند، قیمت دارو اهمیت بسیاری برای آنها دارد. در سایر کشورها داروهای خاص هزینه‌ای به مراتب بیشتر از نمونه موجود در کشور دارند.

حسن دیگر سیستم دارویی ما پوشش مناسب بیمه ای اکثر داروهاست. همچنین در کشور سیستم کنترل ونظارت برکیفیت دارو قویست.

 

در کشور نظارت علمی قوی بر سیستم دارویی داریم

دکتر صدرای افزود: در برخی از کشورها نیروی علمی بر سیستم دارویی نظارتی ندارد و در سنجش کنترل دارو امکان تقلب وجود دارد؛ درحالی که در کشور ما نیروهای بالقوه ی کارآمد بسیاری در این حوزه فعال هستند ومی‌توان با قاطعیت گفت که تولیدات داخلی ما از کیفیت بالایی برخوردار است.از این رو استفاده از داروهای داخلی به دلیل وجود این اطمینان ونحوه نظارت دقیقی که بر روی آن‌ها اعمال می‌شود، بسیار مناسب است.

 

داروسازی یکی از رشته های مورد استقبال خانم ها

این متخصص داروساز معتقد است: اگر صنعت دارویی ما فعال وپویا باشد، قادر به ایجاد شغل در کشور هستیم  که این موضوع الان از وجوه مثبت این صنعت به شمار می‌آید.

ضمن این که داروسازی یکی از رشته‌های مورد استقبال خانم‌هاست و درصد بیشتردانشجویان این رشته از میان خانم ها هستند که به اشتغال زایی بیشتر زنان کمک شایانی کرده است که خود این قطعا جای امیدواری دارد برای نقش این رشته در رشد علمی و حرفه ای خانم ها.

 

چرا بعضی به داروی خارجی گرایش بیشتری دارند؟

این دکتر داروساز در خصوص دلیل گرایش بیماران به مصرف تولیدات خارجی اظهار داشت: چند علت در این خصوص وجود دارد. به طور نمونه در مورد داروی استامینوفن نمونه های داخلی بیشتر دوز 325 میلی گرمی هستند در حالی که مشابه خارجی دارو با دوز بالاتری 500 میلی گرم عرضه می‌شوند. دلیل دوز کمتر دارو ایمنی بیشتر است ولی بیمار که متوجه این مسأله نیستند وگمان می‌کنند نمونه خارجی بهتر وتآثیرگذاری بیشتری دارد. البته قابل کتمان نیست که بعضی داروهای شرکتی داخل کیفیت لازم را ندارند لیکن اکثرا داروهای داخلی با کیفیت مناسب و استاندارد هستند.

در مورد ویتامین‌ها در مورد داروها مسأله بار روانی مطرح است. بسیاری از افراد عملا نیازی به مصرف مکمل ندارند ولی اغلب افراد به سمت مصرف مکمل می‌روند، خصوصا نمونه‌های خارجی آن، که متأسفانه  به دلیل این باور که جنس خارجی خوب وایرانی بد است. لازم به ذکر است داروهای ساخت ایران در تمام انواع واقسام کیفیت بالایی دارند وتحت نظارت “کمیته هم ارزی زیستی داروها” قرار دارند وبه طور مداوم بررسی‌های لازم صورت می‌پذیرد.

 

466782242

 

طب مکمل پاسخگوی نیاز بیماران

دکتر صدرای که مدرس طب مکمل نیز هست، در مورد استفاده از گیاهان  و روش های غیر از طب رایج و استفاده از گیاهان دارویی عنوان کرد: حدود 40 درصد از افراد در جامعه برای درمان به طب مکمل و سنتی مراجعه می‌کنند. برای این کار باید افراد مورد مشاوره قرار بگیرند که آیا این طب جوابگوی آنها هست یا خیر؟ بطور مثال یکی از رایج ترین مشکلات ما، در زمینه درمان بیماری سرماخوردگی است. در اغلب نقاط دنیا درمان دارویی برای سرماخوردگی به کار نمی‌برند وتنها استراحت و فراورده های ضد سرماخوردگی که حاوی چند ماده است (قرص سرماخوردگی) را تجویز می‌کنند. منتها بیشترین مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما برای درمان سرماخوردگی است. در اغلب موارد تجویز جوشانده‌های گیاهی در درمان سرماخوردگی موثر است وهر اندازه این داروها استاندارد باشند، مناسب تر است. در کشور ما هم شرکت های گیاهان دارویی مختلفی وجود دارند که این فرآورده های گیاهی را به شکل استاندارد وارد بازار کرده‌اند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

داروساز بهترین مشاور بیمار

وی در ادامه گفت: مصرف این داروها به هیچ عنوان نادرست نیست بلکه تنها باید سعی کرد که برای مصرف از هر دارویی حد را نگه داشت.از طرفی برخی بیماری‌ها وجود دارند که قطعا با درمان گیاهی پاسخ نمی‌دهند ونیاز به درمان‌های مهم تر دارند. بهترین فرد برای گرفتن مشورت، پزشک خانواده ویا دکتر داروساز است که به طور طبیعی در اغلب کشورها این کار صورت می‌گیرد.

 

رشته داروسازی سنتی و طب سنتی در کشور متخصصان با تجربه ای دارد که در موارد بسیاری پاسخگوی نیاز بیماران هستند. متأسفانه برخی از پزشکان مخالف شدید این نوع  هستند درحالی که به واقع نباید چنین باشد واز طرف دیگر بی توجهی به طب رایج وتنها استناد به طب سنتی هم مورد قبول نخواهد بود.

 

وقتی دارو نیاز بیمار است

دکتر صدرای در خصوص عوارض مصرف داروها اظهار کرد: هر دارویی، چه گیاهی وچه شیمیایی، عوارض دارد. البته با وجود این عوارض، در برخی از بیماری‌های مزمن ومهم نیاز به مصرف مداوم دارو وجود دارد. بطور مثال در درمان تیروئید هیچ داروی گیاهی جایگزین داروی اصلی این دارو نیست وبا اینکه عوارض خود را دارد ولی نیاز به مصرف مداوم آن وجود دارد. اما در مورد بیماری نظیرسرماخوردگی مسلما دارو و آنتی بیوتیک ضرورت ندارد ومتأسفانه در کشور ما به وفور تجویز می‌شود. در مورد بیماری‌های دیگری نظیر دیابت تغییر لایف استایل (سبک زندگی) واستفاده از داروهای گیاهی می‌تواند موثر باشد وبه شرط کنترل مرتب قند افراد، نیاز به این همه استفاده دارویی وجود ندارد اما در مورد افرادی که به طور مستمر قند بالا دارند، قطعا داروی شیمیایی لازم وضروری است تا جلوی عوارض ثانوی خطرناک گرفته شود. در مورد عوارض دارویی هم که بر دستور مصرف درج می‌شود، یک قاعده کلی وجود دارد واین گونه نیست که تمامی این عوارض بر بیمار ایجاد شود بلکه این موارد عوارض احتمالی داروهاست که معمولا با احتمال بین 1 تا 10 درصد بروز می کند.

 

مصرف خودسرانه دارو

این متخصص داروساز در انتها در زمینه مصرف خودسرانه ی داروها گفت: مبحثی داریم تحت عنوان “داروهای بدون نسخه” که بیماران مجاز به مصرف این داروها بدون نیاز به تجویز پزشک ولی با راهنمایی دکتر داروسازهستند. فرد برای مشکلاتش می‌تواند تصمیم به دارو درمانی با این داروها بگیرد البته نه در تمام موارد. بطور مثال فردی که سردرد مداوم داشته که با مصرف یک مسکن برطرف نمی‌شود، اجازه ندارد بی اندازه اقدام به مصرف مسکن کند زیرا قطعا کبد ومعده خود را دچار مشکل می‌کند.از طرفی سردرد نشانه یک بیماری است که قبل از تشخیص علت بیماری نباید مهار شود. در مورد مصرف آنتی بیوتیک هم طول درمان مهم است که اغلب هفت تا 10 روزه است ومصرف آنتی بیوتیک خودسرانه مقاومت میکروبی را در جامعه بالا می‌برد. نتیجه این مصرف خودسرانه این است که زمانی که بیمار در بیمارستان به علت یک عفونت بستری شود، دیگر با آنتی بیوتیک قادر به مهار بیماری نخواهیم بود و در این موارد حتی ممکن است عفونت مقاوم به دارو سبب مرگ بیمار گردد.

/انتهای متن/

درج نظر