خیاطی، علم زبان بدن است

 با استاد موفق هنر و فن خیاطی گفت و گو کردیم  تا بدانیم که این هنر چقدر برای جامعه ی ما  و مخصوصا زنان ایرانی کارآمد و مفید است. ادامه این گفت وگو را بخوانید:

0

فاطمه قاسم آبادی/

 

 به نظر شما برای فروش کار هنرجویان خیاطی چه راه هایی دارند و چطور می توانند هنر خود را در مراحا اولیه به فروش برسانند.

– مهمترین امر در خیاطی زیبا و تمیز بودن کار است. در خیاطی فقط کافی است که شما حرفه ای بدوزید و خوش قول باشید تا مشتری ها به سراغ شما بیایند نه شما به سراغ مشتری ها… برای مثال در خانواده  وقتی شما در یک مجلسی شرکت کنید و لباس شیک و برازنده ای به تن داشته باشید که دوخت خودتان باشد از همان اطرافیان تان اولین مشتری ها به سراغ تان می آیند.

البته راه های دیگری هم برای کار در این هنر وجود دارد. برای مثال هنرجویان می توانند در همان مزونی که این هنر را آموخته اند در صورت تمیز کار کردن مشغول کار شوند یا در سطح پایین تر در تولیدی ها به صورت نیمه وقت یا تمام وقت مشغول شوند.

 

استقبال و میل مردم برای تامین لباس به صورت سفارشی به نظرتان بیشتر است یا خرید آماده از بیرون و لباس های آماده؟

–  بستگی به مشتری دارد و نوع نگاهش به لباسی که می پوشد. در حال حاضر هستند کسانی که برای صرف وقت کمتر از لباس های آماده استفاده می کنند منتها این مشتری ها اهمیت خاصی به عیب و ایراد های کارهای آماده نمی دهند،  که اکثرا سری دوزی هستند و با یک الگو برای تعداد زیادی کار آماده می کنند . اگر بخواهم واضح تر بگویم هر بدنی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. مثلا بعضی ها شانه های عریض تری دارند بعضی ها بالا تنه ی کوتاه تری دارند و در کل بدن با بدن متفاوت است. خوبی خیاطی و تهیه ی لباس به صورت سفارشی این است که به نسبت مشخصات فرم بدن شما برای تان لباس دوخته می شود با رنگ مورد علاقه و همان طرحی که دوست دارید.

 

با این توصیفات خیاطی هم به نوعی با علم سروکار دارد.

  • صد در صد! یک خیاط واقعی باید از آناتومی بدن آگاهی کامل داشته باشد و علاوه بر آن زبان بدن را بفهمد . باید روانشناسی برخورد با مشتری ها و نزدیک کردن خواسته های مشتری با داشته هایش را بداند… اینجا برای خودش دانشگاهی است. ( با خنده )

 

از لحاظ قیمت به نظرتان کدام به صرفه تر است خرید لباس آماده یا سفارشی؟

  • باز هم بستگی دارد که برای چه مدت زمانی بخواهید از لباس استفاده کنید. برای مثال وقتی شما لباس یا مانتویی را سفارش می دهید دقیقا همان رنگی را که دوست دارید نه رنگی که موجود است و همان جنسی که می خواهید که اکثرا جنس مرغوب تهیه می کنید و دقیقا مناسب با بدن تان آن لباس را می دوزید که همه ی این عوامل در کنار هم باعث می شود آن لباس یا مانتو هم کیفیت بالایی داشته باشد که بتوانید سالها از آن استفاده کنید؛ هم به خاطر رنگ و طرحش کاملا باب طبع تان باشد و به نوعی دوستش داشته باشید. چون هر بار که آن را می پوشید احساس زیبایی می کنید. البته در حال حاضر لباس های خوب آماده هم به همان گرانی لباس های سفارشی است و فرق قیمتی زیادی ندارد.

 

به نظر شما خیاط ها تا چه حد می توانند به سلیقه ی مشتری کار کنند؟

  • خیلی زیاد؛ یک خیاط ماهر کسی است که می تواند با نوع برش دهی و کمک به انتخاب پارچه و رنگ درست عیوب بدنی مشتری اش را بپوشاند و به خوش تراش بودن اندام مشتری چه لاغر و چه چاق کمک کند.

برای مثال برش پارچه برای کسی که اندام کشیده ای دارد با کسی که نسبتا توپر  است زمین تا آسمان فرق دارد و رعایت همین تفاوت ها باعث می شود نتیجه ی کار مطلوب درآید و لباسی که مشتری می پوشد علاوه بر زیبایی ظاهری به حفظ اعتماد به نفسش کمک کند و اصلا به خاطر همین است که خیاطی به نوعی علم محسوب می شود.

 

به نظرتان دانشگاه ها تا چه اندازه در علمی برخورد کردن با این هنر موفق بوده اند؟

  • متاسفانه در دانشگاه های ما به این مسایل اهمیتی داده نمی شود و با آموزش این هنر به صورت علمی برخورد نمی شود به خاطر همین هم مثل اکثر هنرها مدرک بدون تجربه به هیچ وجه کافی و کامل نیست.

من خودم هنر جویانی داشته ام که مدرک دانشگاهی داشته اند ولی متاسفانه از پس برش زدن یک کار ساده هم بر نمی آمدند و مدام می گفتند که در دانشگاه به صورت تئوری یاد گرفته اند!

 

به نظرتان در کشور ما چقدر به مد علاقه نشان داده می شود؟

  • چند دهه است که مد های کشورهای خارجی به شدت روی سلیقه های مشتری ها و مخاطبین تاثیر گذاشته است که این البته خیلی جالب نیست چون فیزیک و آناتومی و فرهنگ پوششی این کشورها و مردمان شان کلا با ما فرق دارد ولی خوب با یک سری تغییرات می توان این لباس ها را مورد استفاده ی مخاطبین ایرانی هم قرار داد.

 

مخاطبین لباس های سفارشی بیشتر طرح های سنتی مورد پسندشان است یا طرح های مدرن؟

  • بیشتر طرح های مدرن و بروز را می پسندند، مخصوصا که چند سالی است که رنگ بین المللی سال در کشور ما طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مشتری ها حتما قبل از سفارش در مورد رنگ سال می پرسند. ولی در این بین اگر هم گاهی بخواهند سفارش لباس های سنتی را بدهند، ترجیح می دهند تلفیقی از لباس های سنتی و مدرن با هم باشد نه سنتی تنها.

 

به نظرتان لباس ها و مدل های اروپایی و آمریکایی چقدر به فرم و اندام خانم های ایرانی می خورد؟

  • اول از هر چیزی باید بگویم که لباس هایی که با تبلیغ بروی مانکن های اروپایی یا آمریکایی عرضه می شود، به بیشتر خانم های اروپایی و آمریکایی هم نمی خورد ! و این فقط صرف تبلیغات گسترده ی غول های صنعت تبلیغات است که با نشان دادن اندام های خاص و مدل های متفاوت سعی در تحریک مشتریان خود برای سفارش و خرید محصولات خودشان را دارند.

متاسفانه بعضی از مردم با دیدن فیلم ها و سریال های خارجی این توهم برایشان پیش می آید که جذابیت در اندام و فرم های آنهاست ولی حقیقت این است که در زندگی واقعی داشتن چنین تناسباتی تقریبا با نوع زندگی و روش تغذیه ای و ژنتیکی که ما داریم تقریبا غیر ممکن است.

ولی به نظر من با تغییرات جزئی و گاه کلی می توان آن مدل ها را برای استفاده از انسان های معمولی با اندام های معمولی مورد استفاد قرار داد.ولی باز هم تکرار می کنم که مد در صورتی زیباست که به کلیت ظاهر واندام یک شخص بخورد و نه صرف پیروی کورکورانه باشد.

 

 حرف آخر برای کاربران به دخت؟

  • از تمام آنها می خواهم که به هنر خیاطی به چشم یک هنر ارزشمند نگاه کنند نه صرف منبع درآمدی که یک زن از روی ناچاری به آن روی آورده است.

من چون تجربه ی این نگاه ها را داشته ام می خواهم همین جا بگویم که هنر برای یک خانم صرف نظر از اینکه چه هنری باشد به نوعی مایه ی طراوت روح و پویایی اندیشه است.

امیدوارم روزی برسد که جایگاه همه ی هنرها مخصوصا هنر خیاطی در بین مردم به آن جایی که باید، برسد.

/انتهای متن/

درج نظر