خجالتی بودن کودک مان را درمان کنیم

خجالتی بودن و کمرویی یک کودک ممکن است برای همه عمر با کودک شما باشد اگر شما برای رفع این مشکل بموقع اقدام نکنید. پس به راهکارهایی که برای این منظور ارائه می شود، توجه کنید.

0

فریبا علیزاده/

چنانچه کودک تان کمرو و خجالتی است از هم اکنون اقدام نمایید و راهکارهایی را که ارائه می شود به کار ببرید تا زودتر جلوی این مشکل گرفته شود :

  • از چه اصطلاحاتی در مورد کودک خجالتی باید پرهیز کرد ؟
  • نقش والدین در درمان مشکل کم رویی و خجالتی کودک چیست ؟
  • چگونه به کودک خجالتی مسئولیت بدهیم ؟
  • با وابستگی کودک خجالتی چه کنیم ؟

 

راهکارهای عملی

این راهکارهای عملی را برای مقابله با خجالتی یودن کودک تان امتحان کنید:

1)اگر خودتان کمرو هستید و روابط اجتماعی مناسب ندارید ابتدا از خودتان شروع کنید .

2)هنگامی که کودک خجالت می کشد با او همدلی کنید ؛ مثلا به جای آن که بگویید : «مگر بقیه می خواهند تو را بخورند که این قدر خجالت می کشی و آبروی ما را می بری ؟» می توانید بگویید :«اولش سخت است که آدم در یک جمعی که بزرگتر از خودش هستند صحبت بکند ، من هم همین طور بودم . ولی نگران نباش ! من به تو کمک می کنم تا موفق بشوی .»

3)هرگز کودک را مجبور به خواندن شعر یا مطلب و یا سخنی در جمع نکنید. زیرا این کار در او ترس ایجاد می کند .

4)می توانید نقش معلم و شاگرد را بازی کنید  در این صورت اگر از حضور در برابر معلم یا همکلاسی ها خجالت می کشد این حالت برایش عادی می شود .

5) پیشرفت کودک تان هر چقدر هم کم و ناچیز بود ، حتما تحسین و تشویقش کنید .

6)کودک را تشویق کنید تا در جمع ها و گروه ها شرکت نماید و برای دست یابی به این هدف بهتر است از جمع های کوچکتر و آشنا استفاده کنید . به طور مثال به جای آن که بگویید :«این جا فقط دو ـ سه تا بچه هم سن و سال تو هستند برو پیش آنها تا لااقل یک دوست برای خودت پیدا کنی .» می توانید بگویید :«چه خوب ! یک جمع کوچک و دوست داشتنی ! فکر می کنم خیلی زود بتوانید با هم دوست شوید ! به نظر می رسد آنها هم دوست داشته باشند با تو همبازی شوند . »

7)برای حضور در یک میهمانی یا جمعی که فرزندتان تمایلی به حضور طولانی مدت در آنجا را ندارد، ابتدا مدت زمان حضور خود را در مهمانی کم کنید و سپس به مرور زمان افزایش دهید . با توجه به علاقه  فرزندان زودتر از بقیه و یا دیرتر در جمع حاضر شوید . شاید کودک مایل باشد قبل از شلوغ شدن و حضور بقیه میهمان ها در آن مکان حضور یابد . به نظرکودک احترام بگذارید و این کار را انجام دهید .

8)برایش داستانی بخوانید که قهرمان آن با غلبه بر خجالتش می تواند مشکلش را حل کند .

9)هرگز از عبارات«کمی خجالتی است» ، «اصلا بلد نیست حرف بزند» ، « مثل پدرش است » … استفاده نکنید . زیرا این کار حالت خجالتی بودن را در او تثبیت می کند ، در حالی که شما می توانید از حالت های تلقین مثبت ، به تدرج از خجالتی بودن او بکاهید .

10)اگر در میهمانی ها کودکتان مدام به شما می چسبد ، این وابستگی باید مرحله به مرحله قطع شود، کم کم از او فاصله بگیرید و می توانید گاهی اوقات برای مدت کوتاهی محیط را ترک کنید .

11)بازی کنید ؛ بازی می تواند به رفع مشکل کم رویی کودکان خیلی کمک کند، به ویژه اگر بتواند با حضور همسالانش این بازی را شکل بدهید،  نتایج قابل توجهی می گیرید . برای شروع بازی پنج دقیقه فرصت دارید با هم مشورت کنید .

12) سپردن وظایف اجتماعی در منزل نیز می تواند مفید باشد. مثلا با ورود میهمانان به منزل او را در پذیرایی از میهمان ها مشارکت دهیم و به او بگوییم میوه یا شیرینی را به میهمانان تعارف کن . این کار باعث می شود که رفته رفته حالت خجالتی بودن در او کم شود .

13)وقتی در موقعیت های اجتماعی موفقیتی به دست می آورد ، او را مورد تشویق قرار دهید تا اعتماد به نفس او افزایش یابد . وقتی او متوجه شد که ترسش غیر منطقی است ، اشتیاق بیشتری برایتجربهچیزهای تازه پیدا می کند .

14) تنها بودن برای مدت طولانی باعث افزایش و تقویت اضطراب او در گروه می شود ، بنابراین ، انجام فعالیت هایی چون تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری را که او به تنهایی انجام می دهد ، محدود سازید .

 

این راه ها را هم امتحان کنید

خجالتی بودن کودک تان را امری مهم و غیر طبیعی جلوه ندهید ولی به او توجه کافی داشته باشید تا سعی نکند برای جلب توجه شما از راه های دیگری مانند خجالت کشیدن متوسل شود . با مهربانی و آرامش ، اعتماد به نفس کودک تان را تقویت نموده و او را از بدو خردسالی به جمع دیگران به ویژه کودکان ببرید . به بچه بیاموزید که برخی کارها مانند : سلام کردن از رفتارهای خوب و مؤدبانه به حساب می آید .

پیش از آنکه فرزندتان را به جمع دیگران ببرید ، برایش توضیح دهید تا خود را آماده کند و دچار اضطراب نشود . بهتر است کودک تان ، شما را راحت و با اعتماد به نفس در میان جمع و در حال رفت و آمد و معاشرت ببیند و این شیوه را در پارک ، منزل دوستان و … نیز به کار ببرید . یکی از مهم ترین کارهایی که از این به بعد باید بیشتر دقت کنید، برقراری روابط مناسب را به فرزندتان بیاموزید و اجازه ندهید این رفتار کودک تان ، شما را از معاشرت با دیگران باز دارد .

/انتهای متن/

درج نظر