حال خوب، معجزه نمی خواهد

هر روز میرم می شینم تو پارک و به حال آدما حسرت می خورم. خوش به حالشون نشستن دور هم، میگن و میخندن. چقدر حالشون خوبه و خوشحالن، کاش منم می تونستم بخندم. خدایا چی می‎شد منم مثل اینا بودم. منم شوهر داشتم و بچه، با هم میومدیم پارک و دور هم خوش بودیم.

0

آنچه خواندید قسمتی از درد دل سحر، دختر خانم ۳۲ ساله ایست که  لیسانس گرفته و موقعیت ازدواج برایش پیش نیامده است. او برای بهتر شدن حالش به کلینیک مشاوره مراجعه کرده بود.

سحر می‎گفت:

آخرین فرزند خانواده م، سه تا خواهر و برادر دارم که همه ازدواج کردن و بچه دار شدن. از این که ازدواج نکردم خیلی ناراحتم، زود عصبی میشم و با خانواده ام بد برخورد می کنم. البته بعدش پشیمون میشم چون خانواده م خیلی برام عزیزن. انگار اونا هم از دست من خسته شدن، دیگه به من توجه نمی کنن. صبح ها دیر از خواب پا میشم یعنی انگیزه ای برای بیدار شدن ندارم. بعد هم بیدار میشم با گوشیم ور میرم تا شب. کلافه ام، زندگی برام خسته‎کننده شده. واقعا نمی دونم چیکار کنم حالم خوب بشه؟!


ازدواج تنها بهانه سلامت روان!

سحر ازدواج کردن را تنها دلیل برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی می دانست. “ازدواج بهانه ای برای سالم زیستن” باور غیر منطقی و غلطی ست که باعث می شود دختران مجرد دچار تنش روانی شده و این تنش، زندگی عادی آن ها را مختل کند. ازدواج دختران خودبخود و به تنهایی نمی تواند باعث حفظ سلامت روان شود همان طور که ازدواج نکردن شان هم نباید موجب شرایط نامناسب روحی و روانی گردد.

بنابر این اگر شما هم شرایط و احوال تان شبیه سحر است، این باور را از ذهن خود بیرون کنید و برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود ادامه ی مطلب را بخوانید و سعی کنید راهکارها را عملی کنید.


حال خوب را خلق کن

برای داشتن حال خوب منتظر نمانید معجزه ای اتفاق بیفتد یا کسی برای خوشحال کردن شما اقدام کند. سعی کنید با انجام کارهای زیر حال تان را خوب کنید.

  • بیکار نباشید، اگر امکان کار بیرون از منزل برای شما هست برای پیدا کردن کار مناسب از طریق آگهی روزنامه ها، سایت های کاریابی و… پیگیری کنید. اگر نه می توانید از مشاغل خانگی استفاده کنید.
  • استعدادها و علایق خود را کشف کنید و بر اساس آن ها به دنبال یادگیری کارهای هنری (بافتنی، خیاطی، گلسازی و..)، رانندگی و غیره بروید.
  • برای دوستی با دیگران پیش قدم شوید. با حضور در مسجد، هیئت، باشگاه، سرای محله ها و… می‎توانید دوستان زیادی پیدا کنید.
  • منتظر ابراز محبت از سوی دیگران نباشید. خودتان برای محبت کردن اقدام کنید تا واکنش های دیگران را ببینید.
  • با اخلاق و رفتار خوب، احساس خود را نسبت به اعضای خانواده نشان دهید. ساعت هایی را با اعضای خانواده دور هم بنشینید و با آن ها گپ بزنید. با تقویت رابطه خود با اعضای خانواده، هم حال خودتان بهتر می شود هم می توانید بر حال دیگران تاثیر بگذارید.
  • ورزش و استخر را در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی یک پیاده روی معمولی در تغییر حال شما موثر خواهد بود. ورزش در عین حال که ضامن سلامت جسم است، شادابی و نشاط را نیز به همراه دارد و سلامت روان را بالا می برد.
  • برای رفتن به گردش و تفریح، پارک، استخر، کوه و…. با دوستان خود قرار بگذارید.
  • مهمانی ترتیب دهید و دوستان و آشنایان را دعوت کنید.
  • به خرید بروید. برای خودتان یا دیگران (به خصوص اعضای خانواده) خرید کنید. هدیه دادن به دیگران مهر و محبت را زیاد و روابط را محکم می کند.
  • به دیدن اقوام و دوستان بروید.
  • اگر نزدیکان، خویشاوندان و دوستان در شهری دیگر و دور از شما هستند، با تلفن و شبکه های اجتماعی با آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • برای این که زود از خواب بیدار شوید، قرار خود را با دوستان برای رفتن به پارک، کوه و… در ساعات اولیه صبح بگذارید و خودتان را مجبور کنید صبح زود بیدار شوید تا به زود بیدار شدن عادت کنید.
  • اگر امکان رفتن به کلاس های آموزشی و هنری هست حتما در کلاس های مختلف مانند: کلاس زبان، خیاطی و… ثبت نام کنید. در غیر این صورت می توانید از کتاب های آموزشی یا آموزش های مفیدی که در سایت ها هست استفاده کنید.
  • هر چند وقت یک بار با خانواده یا دوستان برنامه رفتن به مسافرت را ترتیب دهید.
  • در صورت مناسب بودن شرایط، ادامه تحصیل دهید.
  • برای بهتر شدن حال تان و برنامه ریزی بهتر به صورت حضوری به مشاور یا روان شناس قابل اعتماد مراجعه کنید. افکار و احساسات ناخوشایند خود را با متخصص در میان بگذارید.

/انتهای متن/

مطالب مرتبط مطالب مرتبط با این نویسنده