جهش چشمگیر ابتلای زنان به ایدز در کشور

مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشور از شناسایی 27 هزار نفر از مبتلایان به ایدز در کشور خبر داد و گفت: 16 درصد از این رقم را زنان مبتلا تشکیل می‌دهند که نسبت به سال گذشته با جهش چشمگیری مواجه بوده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از آنا، زهرا بیات، مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشور با اشاره به شناسایی بیش از 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور اظهار کرد: البته این آمار با رقم واقعی مبتلایان به ایدز متفاوت است؛ زیرا بسیاری از افراد از ابتلای خود به ایدز ناآگاه هستند و به همین دلیل به مراکز مشاوره مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: براساس آمار ثبت شده 16 درصد از این رقم را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به آمار 11 درصدی ابتلای زنان به ایدز در سال گذشته جهش چشمگیری داشته است که شاید به دلیل آگاهی و اطلاع زنان نسبت به بیماری و با توجه به اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت از ابتلای خود به بیماری آگاه شده‌اند و به مراکزی تست ایدز مراجعه کرده‌اند.

بیات یادآور شد: منشا اصلی ابتلا به HIV در سال‌های گذشته، تزریق مواد مخدر بوده است؛ در حالی که در سال‌های اخیر بیشترین راه انتقال، ارتباط جنسی محافظت نشده است. زیرا اکثر افرادی را که برای مشاوره به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، جوانانی تشکیل می‌دهند که از راه رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این مسئول مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: بر همین اساس تاکید داریم سازمان‌های مردم نهاد بر آگاهی بخشی جوانان در رابطه با ایدز برنامه‌ریزی کنند و محدودیت‌های اطلاع رسانی که در رابطه با راه‌های انتقال بیماری و ابزار کنترل کننده (کاندوم) وجود دارد، از میان برداشته شود و یا با نمادهای متعادل که با فرهنگ ما مغایرت نداشته باشد به مردم نشان دهیم. به عنوان مثال برای بیان کاندوم از تصویر چتر استفاده کنیم که یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز است.

درهای باز آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی ایدز به دانش‌آموزان

وی به برنامه‌های هفته ایدز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در جلسه این هفته وزارت بهداشت که با حضور ارگان‌های مختلف برگزار شد وزارت آموزش و پرورش از حضور NGOها برای آموزش و اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان در مورد بیماری ایدز استقبال کرد تا برای معلمان و دانش‌آموزان دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار شود. البته به گونه‌ای که دانش‌آموزان را در این زمینه حساس نکند و دچار بلوغ زودرس نشوند و این دوره‌ها متناسب با گروه سنی افراد در نظر گرفته شود.

بیات ادامه داد: مهم‌ترین تصمیم این جلسه درهای باز آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی ایدز به دانش‌آموزان است. همچنین این هفته زنگ ایدز در مدارس به صدا در می‌آید تا حداقل معلمان و دانش‌آموزان نسبت به این موضوع حساس شوند.

وی تاکیدکرد: باید راه‌های اصولی مبارزه با HIV به صورت متعادل به دانش‌آموزان و معلمان آموزش داده شود تا هم صورت مساله پاک نشود و هم را‌ه ‌حل‌های اشتباه به افراد آموزش داده نشود.

احداث مراکز کاهش آسیب برای زنان پرخطر

بیات افزود: متاسفانه در کشور ما زنان پرخطر بسیار دیده می‌شوند، برهمین اساس وزارت بهداشت مراکز کاهش آسیب را در تعدادی از مناطق احداث کرده است که خدمات خوبی به زنان پرخطر ارائه می‌دهد. همچنین زنان روسپی از دو سال گذشته اطلاعات خوبی در مورد مراکز کاهش آسیب ما به دست آورده اند و به این مراکز مراجعه می‌کنند و به وسایل پیشگیری دسترسی دارند و می‌دانند که چطور باید از خود در برابر ابتلا به ایدز محافظت کنند.

به گفته وی البته هنوز برای مردانی که با یکدیگر رابطه دارند مراکزی ایجاد نشده و اگر نیاز به این مساله احساس شود در برنامه‌های آینده جای خواهد گرفت.

وی در مورد انتقال ایدز از راه فرآورده‌های خونی اظهار کرد: خوشبختانه انتقال ایدز از راه فرآورده‌های خونی در کشور ما صفر است، زیرا سازمان انتقال خون کشور به صورت کامل غربالگری فرآورد‌‌ه‌های خونی را انجام می‌دهد و هیچ موردی دراین زمینه گزارش نشده است.

بیات متذکر شد: باشگاه «یاران مثبت» بیمارستان امام خمینی بیشترین تعداد مبتلایان به HIV را تحت پوشش دارد. به طوری که حدود 700 نفر از افراد مبتلا به ایدز در این مرکز حمایت می‌شوند که از این تعداد 300 نفر را زنان تشکیل می‌دهند. افراد در این مرکز از کلاس‌ها و خدمات آموزشی بهره‌مند می‌شوند و از حمایت‌های بهداشتی وزارت بهداشت برخوردار می‌شوند. زیرا ابتلا به HIV به معنای پایان زندگی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح شست‌وشوی اسپرم نیز یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت است که از این طریق افراد مبتلا به ایدز نیز می‌توانند تولید مثل کنند. بر اساس این طرح، افراد HIV مثبت نیز امکان بارداری دارند. اسپرم مرد مبتلا به HIV مثبت با حضور در مراکز ما شست‌وشو و عاری از ویروس می‌شود و با استفاده از لقاح مصنوعی در رحم زن قرار داده می‌شود که به این ترتیب یک فرزند سالم از یک پدر مبتلا به HIV مثبت متولد می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر