جنس مرغوب “خانواده‌”های چینی

فرهنگ چینی در سال‌های اخیر دستخوش بسیاری از تغییرات پیچیده بوده است، اما ساختار خانواده و اهمیت ارزش‌های خانواده، مورد توجه باقی مانده است. خانواده‌ها هنوز محبوب، مورد احترام و توجه هستند، چه شما در خانواده سنتی زندگی کنید، چه در محیط روستایی، یا در شهرهای مدرن.

0

مترجم: مشکات سخاوتی/

با اینکه چین به طور فزاینده تحت نفوذ غرب بوده است، ساختار خانواده سنتی هنوز در سطح بالایی محترم شمرده می‌شود و جایگاه  برجسته‌ای را در فرهنگ چینی‌ها دارد.

 

نقش‌های جنسیتی

خصوصیات ارزش‌های خانوادگی چینی‌های سنتی خیلی روشن است، حقوق و نقش‌های متفاوت برای زنان و مردان. با اینکه این حقوق و نقش‌ها به تندی درحال تغییرند، اما ارزش‌های اصلی باز هم در برخی سطوح دیده می‌شوند.

 

مردان

در خانواده‌های سنتی چین، مرد مسئول نگهداری، تامین کردن و حفظ خانواده‌اش است. ضمنا، او همه‌ی قدرت تصمیم‌گیری را وقتی به همسر، خانواده و دیگر اعضای خانواده می‌رسد، می‌بخشد. او هم‌چنین برای مراقبت و هزینه کردن برای فرزندانش مسئول است، مانند آموزش آن‌ها، تا زمانی‌که آن‌ها ازدواج کنند. در خانواده‌های مدرن اعضای خانواده با بزرگترها در مورد تصمیمات مهم مشورت می‌کنند، اما پدر همیشه حرف آخر را در رابطه با زندگی‌ بچه‌های بزرگش نمی‌زند. 

 

زنان

مادران چینی‌ر خانواده های سنتی، معمولا در خانه می‌مانند و از خانه و بچه‌ها و بقیه‌ی خانواده مراقبت می‌کنند . بسیاری از زنان در خانواده‌های مدرن چینی؛ شاغل‌اند، اما برای تامین و حمایت مالی زندگی شان در برخی مواقع ،  به همسران یا پدران شان تکیه دارند.  

 

پدرسالاری

خانواده‌های چینی سنتی به سیستم پدرسالاری افتخار می‌کنند. این یعنی اینکه نژاد و اصل و نسب یک بچه فقط از پدرش   گرفته می‌شود. مردان تنها کسانی هستند که می‌توانند از اعضای خانواده و ملک خانوادگی  یا وراثت دیگر در این سیستم، ارث ببرند.

 

ازدواج

ازدواج، خانواده و فرزندان خیلی در فرهنگ چینی‌ها مهم هستند.  زیرا یک بخش عظیم از جمعیت چین در محیط‌های روستایی برای مدت زیادی زندگی می‌کنند. ازدواج کردن و بچه دارشدن به معنای این است که شما کارگرانی را می‌خواهید و باید یک مزرعه رعیتی را بتوانند ایجاد و حفظ کنند. ازدواج‌های سنتی توسط والدین عروس و داماد ترتیب داده می‌شود. بسیاری از زوجین هیچ‌وقت همدیگر را تا روز جشن ازدواج شان ملاقات نمی‌کنند. زوجین چینی مدرن  خودشان همسرشان را انتخاب می‌کنند، اما بسیاری هنوز از بزرگترهای شان اجازه می‌گیرند.

 

ریش سفیدها:بزرگترها

در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی ، ریش سفیدهای خانواده به خاطر خردشان مورد احترام قرا می‌گیرند. در دو خانواده سنتی و مدرن ، ریش سفیدان توسط بقیه اعضای خانواده،  مورد احترام و توجه  قرار می‌گیرند و مراقبت می‌شوند. در خانواده‌های سنتی مثلا خانواده‌هایی که در یک محیط روستایی زندگی می‌کنند، بسیاری از خانواده‌ها شامل پنج نسل می‌شوند که با هم زندگی می‌کنند. حتی در خانواده‌های مدرن، بسیاری از پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها با بچه‌ها و نوه‌های شان زندگی می‌کنند. وقتی بزرگترها فوت می‌کنند، با به نمایش گذاشتن شمع‌ها، عکس‌ها و چیزهای مورد علاقه‌ی فرد مرحوم،  در “محراب نیاکان”  مورد احترام قرار می‌گیرند.

 

بچه‌ها

به دلیل افزایش  و ازدحام جمعیت، جمهوری خلق چین سیاست تک فرزندی برای هر خانه را در سال ١٩٧٠ اجباری کرد. این قانون اغلب فقط برای خانواده‌های شهری به کار برده شد، در حالی‌که بسیاری از خانواده‌های روستایی ‌توانستند با داشتن بیشتر از یک بچه از این قانون سرپیچی کنند. . این سیاست تاثیر گذاشته بر این‌که چطور به بچه‌ها نگریسته شود و بسیاری از نوزادان دختر در بدو تولد کشته شدند زیرا آن‌ها نمی‌توانستند نام خانواده را ادامه دهند یا ملک خانواده را به ارث ببرند. در خانواده‌های سنتی ، همه‌ی بچه‌ها تمایل دارند که بدون بحث و دعوا از والدین شان اطاعت کنند و والدین برای این‌که نشان بدهند اطاعت غیرقابل اعتراض را، به طور قانونی می‌توانند بچه‌هایشان را بکشند؛ اگر آن‌ها از حرف شان سرپیچی کنند یا آن را قبول نکنند. در خانواده‌های مدرن چین، هم  با دختران و هم با پسران معمولا برابر رفتار می‌شود. با اینکه بسیاری از والدین چینی  سخت‌گیر هستند، ولی آن‌ها ملایم‌تر و منعطف‌تر از گذشته هستند.  

فرهنگ چینی در سال‌های اخیر دستخوش بسیاری از تغییرات پیچیده بوده است، اما ساختار خانواده و اهمیت ارزش‌های خانواده، مورد توجه باقی مانده است. خانواده‌ها هنوز محبوب، مورد احترام و توجه هستند، چه شما در خانواده سنتی زندگی کنید، چه در محیط روستایی، یا در شهرهای مدرن.

 منبع:

By Kerrie Main

http://family.lovetoknow.com/chinese-family-values

/انتهای متن/

درج نظر