تولد سالانه 30 هزار نوزاد معلول در کشور

انوشیروان محسنی بندپی در آئین تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی با بیان اینکه باید بیشترین امکانات رفاهی و علمی برای معلولان فراهم شود و این قشر جامعه از توانمندی‌های بالایی برخوردارند، اظهارکرد: باید معلول‌زایی در کشور کاهش یابد و به این منظور، مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج اجباری شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و ٣٨کودک ناشنوا و دارای عارضه شنوایی در کشور شناسایی شدند، ادامه داد: خوشبختانه خراسان‌شمالی در بحث غربال‌گری شنوایی سنجی از میانگین کشوری بالاتر است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه بهزیستی تعهد کرده است تا میزان پوشش غربال‌گری شنوایی در نوزادان را به بالای ۹۰ درصد برساند، افزود: این سازمان در تلاش است تا میزان پوشش طرح تنبلی چشم نیز به بالای ۹۰ درصد ارتقاء یابد.

وی تصریح کرد: سال گذشته مشکل شنوایی 3038 نوزاد در طرح غربال‌گری شنوایی شناسایی شد و این کودکان برای ادامه درمان به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از دیگر اقدامات موثر در اورژانس اجتماعی بهزیستی را مداخلات علمی و به‌هنگام و ارائه مشاوره و جلوگیری از خودکشی 4400 نفر در کشور عنوان کرد.

محسنی بندپی همچنین چهار رویکرد پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت، مداخلات به هنگام علمی، ارتقای خدمات توانبخشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی را از اهداف کاری تعیین شده در دولت تدبیر و امید در سازمان بهزیستی ذکر کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با گلایه‌ از پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی، اظهارکرد: حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی در مقایسه با سایر دستگاه‌ها ناچیز و در رتبه‌های آخر است، البته در این‌ زمینه تعامل خوبی میان دولت و مجلس وجود دارد که امید است به بازنگری بر حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی سرعت داده شود.

وی در ادامه سخنان خود انتصاب برادر نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی به سمت مدیرکل بهزیستی را بی ارتباط به روابط فامیلی عنوان کرد و یادآور شد: از سال گذشته گزینه بومی گزینی مطرح بوده و مدیرکل جدید از نیروهای توانمند در سازمان بهزیستی خراسان‌شمالی است.

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اشاره به نیازمندی‌های خراسان‌شمالی در حوزه‌های مختلف، این استان را از جمله استان‌های آسیب‌پذیر کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به آمار و و جود آسیب‌های اجتماعی مختلف در خراسان‌شمالی، این استان نیازمند حمایت بیشتر است.

علی اکبری با بیان اینکه توجه به توان و تلاش سازمان‌های مردم نهاد و بخش‌های مرتبط به بهزیستی، کاستی‌ها و نارسایی‌ها را در این سازمان کاهش می‌دهد، از حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از سازمان بهزیستی خبر داد و اظهار کرد:علاوه بر قانون حمایت از معلولان طی چند هفته اخیر، قانون حمایت از مادران دارای معلول نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی اضافه کرد:با تصویب این قانون مادران کارمند و مادران دارای فرزند معلول می‌توانند پاسی از روز را در خدمت فرزند معلول خود باشند.

در این آئین ضمن قدردانی از زحمات چهار ساله رضا الله وردی، اسماعیل قربانی به عنوان مدیرکل جدید بهزیستی خراسان‌شمالی معرفی شد.

/انتهای متن/

درج نظر