تناقض در  آمار طلاق

گزارش آماری اداره‌کل ثبت احوال خراسان‌رضوی از افزایش ٢٦‌درصدی طلاق در سه‌ماهه ابتدای سال جاری حکایت دارد؛ در‌حالی‌که این آمار را اداره‌کل ثبت اسناد استان ١٢‌درصد اعلام کرده است!

0
به‌گزارش به دخت و به نقل از شهرآرا، ‌موضوع طلاق و وظیفه دستگاه‌های متولی برای کاهش فروپاشی خانواده‌ها و آثار متعاقب آن فراتر از بحران در یک آمار است؛ اما مبنای هر برنامه‌ریزی و استناد دست‌اندرکاران برای تصمیم‌گیری و انجام اقدامات لازم، نیازمند آمار و شناخت درست از وضعیت موجود است. لذا در مسئله‌‌ طلاق که به معضل فعلی جامعه تبدیل شده، آمار متناقض در جایی ممکن است سبب غفلت دست‌اندرکاران و در جایی دیگر سبب تصمیم‌گیری‌های غلط شود.
 
اختلاف بیش از ٥٠‌درصدی در اعلام افزایش آمار طلاق
در‌حال‌حاضر اختلاف آماری که بین اداره‌کل ثبت احوال خراسان‌رضوی و اداره‌کل ثبت اسناد استان وجود دارد، بیش از ‌٥٠درصد است که نه می‌توان این میزان اختلاف را خطای جزئی قلمداد کرد و نه اینکه اهمیت این آمارها را نادیده گرفت؛ از‌طرفی افکار عمومی و حتی دستگاه‌های متولی در حوزه خانواده بلاتکلیف می‌مانند که بالاخره به کدام آمار به‌عنوان آمار درست استناد کنند؟ به آمار افزایش ٢٦‌درصدی طلاق که اداره‌کل ثبت احوال خراسان‌رضوی اعلام کرده است یا آمار افزایش ١٢‌درصدی طلاق که اداره‌کل ثبت اسناد استان به آن تاکید می‌کند؟
بر اساس آماری که اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی از واقعه طلاق‌ها در سه‌ماهه ابتدای سال جاری اعلام کرده، ٤هزار‌و‌٤٨٥ طلاق در طی این مدت در استان به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ٣هزار‌و‌٥٥٨ مورد بوده است. افزایش حدود هزار طلاق در سه‌ماهه اول سال‌٩٤ در مقایسه با سال گذشته، طبق آمار اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی حاکی از افزایش ٢٦‌درصدی طلاق است.
 
٤‌هزار‌و‌٧٦١ واقعه طلاق در استان در طول ٣‌ماه
این آمارها در‌حالی است که اعداد و ارقام اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی با استناد به گزارش سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق‌ که در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق استان فعال است، چیز دیگری می‌گوید. بر اساس آمار اداره‌کل ثبت اسناد استان، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد‌ماه ٤‌هزار‌و‌٧٦١ واقعه طلاق در سطح استان در سامانه به ثبت رسید‌ه که ٦٩/١٢‌درصد نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. جالب این است با‌وجود اینکه آمار طلاق اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی از آمار طلاق اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی ٢٧٦‌مورد بیشتر است؛ اما در درصد افزایش طلاق، بیش از ٥٠‌درصد کمتر است!
 
تناقض آماری در ازدواج بدتر از طلاق
و اما اختلاف آمار بین دو دستگاه متولی در ثبت وقایع یعنی اداره‌کل ثبت اسناد و اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی، فقط به طلاق برنمی‌گردد؛ بلکه در بحث آمار ازدواج نیز تناقض‌ها جاری است. طبق روایت آماری اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی از میزان ثبت ازدواج، این موضوع کاهش یافته و بر اساس آمار اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی، ازدواج افزایش چنددرصدی داشته است!
 
کاهش حدود ٨‌درصدی ازدواج در آمار ثبت اسناد
بر اساس آنچه اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی از میزان ثبت ازدواج در سه ماهه سال جاری اعلام کرده، تا پایان خرداد‌ماه ١٦‌هزار‌و‌٤١٩ واقعه ازدواج در سامانه ثبت آنی ازدواج و طلاق که در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق استان فعال می‌باشد، به ثبت رسیده است. همچنین طبق گزارش این دستگاه متولی در بحث ثبت رویدادهای طلاق و ازدواج، آمارهای مدت مشابه نسبت‌به سال گذشته در بحث ازدواج حکایت از کاهش ٨٩/٧‌درصدی دارد. 
این آمارها در‌حالی از کاهش حدود ٨‌درصدی ازدواج روایت می‌کنند که بر اساس اعلام اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان در این مدت ‌١٦هزار‌و‌٦٩٠ مورد ازدواج ثبت شده که نسبت‌به سه‌ماهه نخست سال گذشته ٤درصد افزایش داشته است.
 
دفاع هر دو ارگان متولی در بحث آمار ازدواج و طلاق از آمارهای موجود
با توجه به تناقض‌های موجود در آمار ازدواج و طلاق بین ادارات ثبت اسناد و ثبت احوال استان خراسان به سراغ بخش‌های آماری هر دو ارگان رفتیم تا از ماجرای این تناقض برایمان بگویند.
در تماس با بخش آمار اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی و در‌میان‌گذاشتن بحث تناقض در آمار با چند تن از کارشناسان این مجموعه، ضمن دفاع همه‌جانبه از صحت آمار این اداره‌کل عنوان شد که ممکن است در دفاتر اداره ثبت اسناد به‌دلیل ثبت با تاخیر، برخی ‌طلاق‌های ماه‌های گذشته در ماه بعدی به ثبت برسند.
در عین حال با توجه به اینکه مستندات هر دو اداره‌کل ثبت احوال و ثبت اسناد، دریافت آمار از دفتر ازدواج است، این موضوع قانع‌کننده نیست.
 
 دفاتر ازدواج فقط ١٥روز فرصت ثبت ازدواج و طلاق‌ را دارند
برای چرایی موضوع به سراغ بخش آماری اداره‌کل ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی ‌رفتیم که آن‌ها نیز ضمن دفاع از صحت آمار ارائه‌شده، در‌خصوص ثبت دیر‌هنگام برخی ‌ازدواج‌ها و طلاق‌ها که ممکن است سبب این اختلاف آمار باشند، با رد این موضوع اعلام کردند که اولا دفاتر ازدواج فقط پانزده روز فرصت ثبت ازدواج و طلاق‌‌ ‌دارند، دوما اگر تاخیر چند‌روزه هم صورت بگیرد، منجر به اختلاف ‌بیش از ٥٠‌درصدی نمی‌شود.
در عین حال برای روشن‌تر‌شدن ماجرا، آمار ازدواج و طلاق در سه‌ماهه سال گذشته را نیز که هر دو اداره‌کل اعلام کرده بودند، بررسی کردیم. بر اساس اعلام اداره‌کل ثبت اسناد استان ١٨هزارو٤٠٠ واقعه ازدواج در خراسان‌رضوی در سال گذشته به ثبت رسیده است که با توجه به کاهش ثبت ازدواج در مدت مشابه سال جاری به ١٦هزارو٤١٩ مورد، آمارها حدود ٨درصد کاهش را نشان می‌دهند.
 
 کاهش ازدواج در سال جاری قطعی است
اما بر‌اساس آمار ازدواج سال‌٩٣ اداره‌کل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی، در سه‌ماهه سال گذشته ١٨‌هزار‌و‌٢٤٥ ازدواج به ثبت رسیده بود و امسال ١٦‌هزار‌و‌٦٩٠ مورد به ثبت رسیده است. در نگاه اول این آمار حاکی از کاهش ازدواج است و مقایسه این دو آمار، افزایش ازدواج را در سال جاری رد می‌کند.
در‌خصوص طلاق نیز آمار سه‌ماهه اول سال‌٩٣ اداره ثبت اسناد استان خراسان‌رضوی از ثبت ٤هزار‌و‌١١٠ طلاق ‌حکایت دارد؛ در‌صورتی‌که این آمار از‌سوی اداره‌کل ثبت احوال استان ٣هزار‌و‌٩٠٠مورد اعلام شده بود.
 
   ……………………………………
مروری بر تناقض آماری موجود در وقایع ازدواج و طلاق، این ضرورت را برای متولیان آشکارتر می‌کند که اگر مبنای گردآوری آمار و ارقام، تصمیم‌گیری‌های درست و اعتماد جامعه به آمارهای ارائه‌شده است، باید دقت بیشتری در صحت آن گذاشته شود.
/انتهای متن/
درج نظر