تلاش داریم متولی حوزه زنان سرپرست خانوار را مشخص کنیم

در قالب این طرح به شناسایی کارآفرینان زن استان تهران پرداختیم و بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین شهری و روستایی تک‌تک شهرستان‌های استان تهران را تهیه کردیم. همچنین تمام ویژگی‌های شهرستان‌های استان تهران از جهت بعد جمعیتی و امکاناتی که هر یک از شهرستان‌ها در حوزه زنان دارند را احصا کردیم.

0

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران گفت: طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌عنوان یک طرح ملی اعلام شد و یک شورای راهبردی تشکیل دادیم و طرح‌ را بررسی کردیم و موارد آن را هم به برنامه ششم توسعه ارجاع دادیم. دو سه پیشنهاد هم دادیم که ان‌شاالله در این مجلس پیگیر این پیشنهادها خواهیم بود تا بتوانیم متولی خاصی برای زنان سرپرست خانوار در کشور مشخص کنیم.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، زهرا ساعی؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران  در رابطه با طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پایلوت شهرری بیان داشت: این طرح در کارگروه بانوان استانداری مطرح شد، در کارگروه شورای برنامه‌ریزی استان رأی آورد و در شهرستان ری از شهریور ماه سال 93 آغاز به‌کار کردیم. یکی از اقداماتی که در راستای این طرح انجام شد، تهیه بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار در شهرستان ری بود.

تلاش داریم متولی حوزه زنان سرپرست خانوار را مشخص کنیم
او خاطرنشان کرد: اجرای این طرح سال گذشته به اتمام رسید که نقاط قوت و ضعف آن را احصا کردیم و به معاونت امور زنان و خانواده دادیم. طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌عنوان یک طرح ملی اعلام شد و یک شورای راهبردی تشکیل دادیم و طرح‌ را بررسی کردیم و موارد آن را هم به برنامه ششم توسعه ارجاع دادیم. دو سه پیشنهاد هم دادیم که ان‌شاالله در این مجلس پیگیر این پیشنهادها خواهیم بود تا بتوانیم متولی خاصی برای زنان سرپرست خانوار در کشور مشخص کنیم. الان هیچ سازمان و نهاد خاصی متولی این حوزه نیست که متعهد باشد مسایل این زنان را از صفر تا صد پیگیری کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران افزود: خانم جلودارزاده به‌عنوان دبیر اجرایی کشوری این طرح و من به‌عنوان دبیر اجرایی استان تهران، اکنون در مجلس حضور داریم و همین امر فرصت مغتنمی است تا خودمان که اجراکننده این طرح پایلوت بودیم در مجلس هم به‌طور ویژه مسایل قانونی آن را بررسی و به‌شکل قانون‌مند آن را نهادینه کنیم.

هزار کارآفرین زن در استان تهران شناسایی شدند
ساعی در خصوص اقداماتی که در پایلوت شهرری انجام شده است، بیان داشت: در قالب این طرح به شناسایی کارآفرینان زن استان تهران پرداختیم و بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین شهری و روستایی تک‌تک شهرستان‌های استان تهران را تهیه کردیم. همچنین تمام ویژگی‌های شهرستان‌های استان تهران از جهت بعد جمعیتی و امکاناتی که هر یک از شهرستان‌ها در حوزه زنان دارند را احصا کردیم. این کار در 16 شهرستان انجام شد و به کمک مشاوران فرمانداران و مشاوران دستگاه‌های اجرایی استان، بانک اطلاعاتی شهرستان‌ها را در دفتر امور بانوان تکمیل کردیم.

او در ادامه گفت: در این راستا حدود هزار کارآفرین که کار آن‌ها قوت و ضعف دارد، شناسایی شدند و کار خود را از طریق نمایشگاه‌های فصلی یا مناسبتی عرضه کردند. ما این ارتباط را قطع نخواهیم کرد و حتماً پیگیر خواهیم بود تا بتوانیم بازار فروش مناسبی برای محصولات این زنان تهیه کنیم. فعالیت دیگر ما در حوزه استانداردسازی، برندسازی و ایجاد بازارهای پایدار برای محصولات این زنان بود. من تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی در سطح وزارت‌خانه‌ها داشته‌ام و تلاش می‌کنیم در حوزه اشتغال و کارآفرینی راه‌کارهایی ارایه دهیم و موانع قانونی را رفع کنیم. همچنین، تلاش داریم بحث نظارت که مسئولیت و نقش دوم نمایندگان مجلس است را قوی کنیم تا قوانین به درستی اجرا شوند.

تشکیل صندوق خرد روستایی در روستاهای استان تهران
ساعی در خصوص سایر اقداماتی که در راستای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام شده است، اظهار داشت: یکی از اقدامات، تشکیل صندوق خرد روستایی بود که این کار را در روستاهای استان تهران انجام دادیم. تفاهم‌نامه استانداری با سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش زنان سرپرست خانوار هم در قالب پایلوت شهرری بود که با سازمان‌های مربوطه تعامل خوبی داشتیم. در نهایت، خروجی و نقاط قوت و ضعف طرح را احصا کردیم که بر مبنای آن می‌توانیم برای کل کشور مدلی ارایه دهیم که عملیاتی شود.

پیگیری تشکیل تعاونی‌هایی برای اشتغال‌زایی در روستاها
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران خاطرنشان کرد: ما در طی این سال‌ها تعامل خوبی با دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت و درمان و زنان روستایی داشتیم. طرحی که دکتر رضوی معاون مناطق روستایی ارایه داده بود مشارکت مردم در قالب تشکیل تعاونی‌ها جهت اشتغال‌زایی در روستاها بود که در حوزه زنان هم این طرح را ارجاع دادیم و در روستاها تصویب شد. براساس این طرح، روستاها تعاونی‌هایی تشکیل می‌دهند و برمبنای آن وام خوبی با همکاری صندوق کارآفرینی امید به این زنان داده می‌شود تا بتوانند اشتغال‌زایی کنند. این طرح باید تداوم داشته باشد و آن را در روستاهای کل کشور عملیاتی کنیم؛ زیرا با ایجاد اشتغال در روستاها، هم روند مهاجرت کاهش پیدا می‌کند و هم موجب پایداری روستا و کمک به اقتصاد آن می‌شود.

او در رابطه با طرح برگزاری کلاس‌های آموزشی برای والدین دانش‌آموزان استان تهران عنوان داشت: این طرح تصویب شده و قرار است از مهرماه انجام شود که پیگیری‌های آن توسط مدیرکل بعدی امور بانوان استانداری انجام خواهد گرفت. امسال برنامه مدون دیگری نداریم و باید طرح‌های نیمه‌تمام را ادامه دهیم و به اتمام برسانیم. مدیرکل بعدی برنامه‌ریزی‌های آتی را انجام خواهد داد.

/انتهای متن/

درج نظر