تشخيص سريع يک نوع ناباروري با بيومارکر جديد

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، محققان پژوهشگاه رويان موفق به معرفي پروتئيني به عنوان نشانگر در تشخيص بيماري هاي التهابي رحمي شدند.
دکتر مريم شاه حسيني دانشيار و عضو هيات علمي گروه ژنتيک ناباروري پژوهشگاه رويان و از برگزيدگان شانزدهمين جشنواره بين المللي و تحقيقاتي رويان در حاشيه اين جشنواره گفت: تشخيص بيماري هاي داخلي بخصوص بيماري هايي که نشانگر مشخصي در خون ندارند دشوار است. براي تشخيص مشکلات هورموني پزشکان آزمايش خون تجويز مي کنند.
وي افزود: در آزمايشگاه با اندازه گيري سطح هورمون ها با روش هاي ساده و معمول اختلالات احتمالي توسط پزشک تشخيص داده مي شود و با مطلع شدن از نوع و سطح ناهنجاري بيماران درمان مي شوند.
شاه حسيني تصريح کرد: اما براي بيماري هايي که نشانگر مشخصي در خون يا ادرار ندارند، آزمايش با معاينات بيشتري مورد نياز است که براي بيمار دشوار و هزينه بر است.

وي با بيان اينکه يکي از بيماري هاي داخلي که علت ناباروري در زنان است، آندومتريوز نام دارد، گفت: در افراد مبتلا به آندومتريوز بافت رحمي در ساير نقاط بدن، بخصوص حفره لگني ايجاد مي شود که اين بافت ها معمولا همزمان با چرخه قاعدگي دستخوش تغيير شده و خونريزي مي کند.

شاه حسيني با بيان اينکه عوارض عمده اين لايه براي بيمار دردهاي مزمن لگني و نازايي است اظهار داشت: در اين تحقيق مشخص شد که مي توان يک پروتئين با نام MIF را که توسط سلول هاي سيستم ايمني در شرايط التهابي رحم توليد مي شود را به عنوان نشانگر آندومتريوز پيشنهاد کرد. همچنين در اين تحقيقات مشخص شد که مي توان از اندازه گيري اين پروتئين در خون بيمار به عنوان نشانگري از اطلاع به آندومتريوز استفاده کرد.

وي با تاکيد بر اينکه درصد شيوع اين بيماري در سطح جهان و ايران بالا است، گفت: ۱۰ درصد بانوان در سن باروري و ۵۰ درصد از خانم هايي که مبتلا به ناباروري هستند مبتلا به بيماري آندومتريوز مي شوند.
به گفته شاه حسيني معمولا روش تشخيصي آندومتريوز در سطح دنيا با لاپاراسکوپي انجام مي گيرد به صورتي که به عنوان يک روش قطعي براي تشخيص به کار برده مي شود.

وي ادامه داد: ما نيز در اين تحقيقات از روش لاپاراسکوپي استفاده کرديم ولي در همه دنيا تلاش مي شود تا بيومارکرهايي را معرفي کند تا بدين واسطه از روش هاي غير تهاجمي در تشخيص بيماري هاي التهابي رحمي در بانوان استفاده کرد.

شاه حسيني افزود: معرفي بيومارکرها (نشانگر) مي تواند گامي براي جايگزيني روش لاپاراسکوپي باشد.
وي اظهار داشت: اگر بررسي هاي باليني بعدي اين نتايج فوق را تاييد کنند مي تواند در تسهيل تشخيص و مديريت بيماري آندومتريوز به کار رود.
شاه حسيني گفت: خوشبين هستيم با همکاران در گروه ناباروري زنان بتوانيم اين طرح را به صورت وسيع تر بررسي کنيم و از لحاظ آماري بيماري هاي التهابي رحم کاهش پيدا کند.

/انتهای متن/

درج نظر