تأکید زنان اول کشورهای اسلامی بر ضرورت پیشبرد سلامت زنان

زنان کشورهای اسلامی در پایان این نشست بر لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه مبارزه با عوامل مرتبط با سرطان نظیر کمپین‌های مربوط به تغذیه سالم برای بزرگسالان، همکاری با نمایندگان بخش تولید مواد غذایی، و ترویج فعالیت بدنی به‌عنوان بخشی در زندگی روزمره تأکید کردند.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه،همسران رؤسای کشورهای اسلامی عضو، خواستار توسعه مشارکت جامعه مدنی و محلی در پیشبرد آگاهی‌رسانی درباره سرطان، تأمین خدمات پیشگیری و کنترل و نیز لوازم مراقبت از مبتلایان شدند. این مباحث با تأکید ویژه بر سرطان پستان و دهانه رحم به‌عنوان رایج‌ترین و در عین حال، قابل تشخیص‌ترین انواع سرطان در زنان صورت گرفت.

تأکید زنان اول کشورهای اسلامی بر ضرورت پیشبرد سلامت زنان

همسران سران کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در حاشیه سیزدهمین نشست این سازمان در استانبول، نشستی ویژه با محوریت مقابله با بیماری سرطان برگزار کردند. در این نشست بر آگاهی‌افزایی درباره هزینه‌های سنگینی که سرطان بر دولت‌ها و جامعه کشورهای عضو و ناظر تحمیل می‌کند، و نیز لزوم ایجاد دسترسی گسترده به امکانات پیشگیری، تشخیص و درمان تأکید شد.

این نشست با سخنان وزیر بهداشت ترکیه، محمد مؤذن‌اوقلو، آغاز شد. مؤذن‌اوغلو با اشاره به اهمیت اتخاذ سبک زندگی سالم و پیشگیرانه، بر پرهیز از سیگار، نوشیدنی‌های الکلی، چاقی، و دیگر سبک زندگی‌های مرتبط با سرطان تأکید کرد.

ریاست گروه بانک‌های توسعه اسلامی، احمد علی المدنی نیز در ادامه این نشست افزود: این بانک از سه مسیر، مبارزه با سرطان در کشورهای عضو این سازمان را دنبال می‌کند: حمایت از تشخیص اولیه علائم در زنان و دختران، ایجاد ارتباط با سازمان‌های مربوطه جهت برنامه‌ریزی و تبادل اطلاعات و تجربیات، و افزودن موضوع تشخیص اولیه به «جایزه سهم زنان در توسعه» که از سوی بانک توسعه اسلامی اهدا می‌شود.

همچنین دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، عیاد امین مدنی، با اشاره به این‌که بیماری سرطان تبدیل به یکی از نگرانی‌های حوزه سلامت در کشورهای عضو شده است و تأثیر نامطلوبی بر تلاش‌های اقتصادی- اجتماعی این کشورها می‌گذارد، مبارزه با سرطان را موضوعی استراتژیک خواند که نیازمند تلاش هماهنگ از سوی تمامی اعضا است.

او افزود: ریاست سازمان پیرو تعهدنامه‌های امضاشده از سوی وزرای بهداشت کشورهای عضو، در تلاش برای ایجاد هماهنگی با بانک توسعه اسلامی و آژانس جهانی انرژی اتمی به‌منظور عملی‌کردن پروژه‌هایی است که ارتقاء امکانات مبارزه با سرطان را در چندین کشور عضو دنبال می‌کنند.

امینه اردوغان، همسر رئیس‌جمهور ترکیه نیز به فعالیت‌های کشورش در سطح استانداردهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: دولت ترکیه موفق شده است شتاب توسعه سرطان را از طریق راه‌اندازی کمپین‌های گسترده برضد مصرف سیگار و نیز تشخیص اولیه در مدارس، کنترل نماید. او افزود: تمامی شهروندان ترکیه دسترسی رایگان به امکانات بهداشتی و درمانی دارند.

زنان کشورهای اسلامی در پایان این نشست بر لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه مبارزه با عوامل مرتبط با سرطان نظیر کمپین‌های مربوط به تغذیه سالم برای بزرگسالان، همکاری با نمایندگان بخش تولید مواد غذایی، و ترویج فعالیت بدنی به‌عنوان بخشی در زندگی روزمره تأکید کردند.

همسران رؤسای کشورهای اسلامی عضو، خواستار توسعه مشارکت جامعه مدنی و محلی در پیشبرد آگاهی‌رسانی درباره سرطان، تأمین خدمات پیشگیری و کنترل و نیز لوازم مراقبت از مبتلایان شدند. این مباحث با تأکید ویژه بر سرطان پستان و دهانه رحم به‌عنوان رایج‌ترین و در عین حال، قابل تشخیص‌ترین انواع سرطان در زنان صورت گرفت.

علاوه‌بر ایجاد جهان اسلام بدون سیگار در چارچوب کنوانسیون کنترل تنباکوی سازمان بهداشت جهانی، این مذاکرات بر مبادله تجریبات منطقه‌ای و توسعه مکانیسم‌هایی برای همکاری جهت تهیه نقشه‌های ابتلا، برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر مقابله با سرطان، و نیز بهبود پژوهش و توسعه در سطح ملی کشورها تأکید داشت.

/انتهای متن/

درج نظر