تأثیر استرس پدران بر بیماری‌های دختران

به خاطر فرزندان تان هم که شده شیوه حل مسأله با افکار اضطرابی را بیاموزید و استرس‌ها را کنترل کنید.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایران،این پیامی بود که از سوی محققان دانشگاه جورجیا روز گذشته در نشریه بهداشت و روان امریکا به چاپ رسید. این مطالعه نشان داد، خطر ابتلا به دیابت، فرزندان پدران استرسی را بیشتر تهدید می‌کند. هورمون‌های استرس با تغییرات در ساختار ژنوم اسپرم‌ها، باعث تولد نوزادانی با قند خون بالا خواهد شد.
این بررسی که بر تعداد قابل توجهی نمونه‌های آزمایشگاهی انجام گرفت، اثبات کرد از موش هایی که در مدت زمان دو هفته و 2 ساعت در طول روز در معرض شرایط استرس زا قرار گرفته بودند، فرزندانی با میزان قند خون بالاتر از نرمال متولد شده بود. پروفسور زیایویینگ لی می‌گوید، در این تحقیق متوجه شدیم چگونه الگوهای رفتاری بر میزان ترشح قند خون در نسل‌های آتی تأثیر می‌گذارد.
تحقیقات پیشین نشان داد، استرس پدران کمرویی را در فرزندان تا چند نسل ایجاد می‌کند. این تحقیقات نشان داد، در مواقعی که پدران در شرایط استرس زا قرار دارند، فرزندان دختر، بیشتر گرایش به انزواطلبی پیدا می‌کنند و این موضوع بر نسل‌های آینده نیز تأثیر می‌گذارد.
روان شناسان معتقدند، به جای استفاده از الگوهای رفتاری استرس زا که رفتارهای انزوا طلبی را در کودک تقویت می‌کند، احساس ناامنی او را ریشه‌یابی و به طور مستقیم مهـارت‌های اجتماعی اش را تقویت کنید. برای نمونه در جمع دوستانه‌ای که کودک ترجیح می‌دهد به گوشه‌ای از اتاق پناه برده و به جای ارتباط برقرار کردن با بزرگسالان با عروسکش همبازی شود از عبارت «خجالت نکش یا کمرویی نکن ، تو عصبانی هستی یا خشم مرا بر می‌انگیزی» استفاده نکنید. چنین عباراتی منطقه امن کودک را برهم می‌زند و او را به سمت فرار از موقعیت‌های اضطراب زا سوق می‌دهد. باید این واقعیت را باور کنیم که وابستگی به تدریج جای خود را به استقلال طلبی می‌دهد و والدین وظیــــفه دارند با آموزش مهارت‌های لازم به کودکشان کمک کنند تا به خودمختاری درونی رسیده و برای کنار آمدن با ترس‌ها و ناامنی‌ها، روشی غیر از گوشه‌نشینی پیدا کند.

/انتهای متن/

درج نظر