بوکوحرام دست‌کم 2000 زن و دختر و 8000 کودک را ربوده است

عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) و یکسال پس از ربوده شدن 219 دختر دانش‌آموز توسط بوکوحرام در نیجریه گزارش داد، این گروه شبه‌نظامی از آغاز 2014 تاکنون دست‌کم 2000 دختر و زن را ربوده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، ربوده شدن 219 دختر دانش‌آموز در آوریل 2014 توسط بوکوحرام در روستای چیبوک توجه جامعه جهانی را به اقدامات وحشیانه این گروه جلب کرده است و عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده که 38 مورد پرونده ربایش را توسط این گروه ثبت کرده که براساس شهادت شاهدان و زنان و دخترانی است که موفق شدند از دست این گروه وحشی بگریزند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است: مشکل است که تخمین بزنیم چه تعداد زن و دختر توسط بوکوحرام ربوده شده‌اند.

این گروه مدافع حقوق بشر در گزارش خود با عنوان «شغل ما تیراندازی، قتل‌عام و کشتار است: حکومت وحشت بوکوحرام» می‌افزاید: تعداد زنان و دخترانی که توسط این گروه ربوده شده‌اند احتمالا بالاتر از 2000 تن است.

یکی از دختران مدرسه چیبوک که موفق شده از دست بوکوحرام بگریزد، در این باره گفت: آنها ما را به دسته‌های سه و چهار تایی تقسیم کرده و به اردوگاه‌های مختلف می‌فرستادند.

ارتش دولت نیجریه پیشتر اعلام کرده بود که می‌داند این دختران کجا هستند اما انجام عملیات به خاطر خطرناک بودن آن به صورت نمی‌گیرد.

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام پس از آدم‌ربایی گفته بود که این دختران به جای رفتن به مدرسه باید ازدواج کنند.

یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز می‌گوید گروه بوکوحرام، که مخالف تحصیل به شیوه غربی‌ است، تاکنون هشت هزار کودک را ربوده و از خانه و خانواده‌ خود دور کرده است.

این سازمان می‌افزاید تعداد کودکان پناهنده در نیجریه، در یک سال گذشته دو برابر شده است.

این کودکان حدود نیمی از جمعیت یک و نیم میلیونی شهروندان نیجریه‌ای را تشکیل می‌دهند که با به قدرت رسیدن گروه بوکوحرام بی‌خانمان شده‌اند.

هم‌چنین در گزارش صندوق کودکان سازمان ملل آمده است که در پی اقدامات بوکوحرام تعداد دانش آموزانی که تحصیل را ترک کرده‌اند از هشت میلیون تن در سال 2007 به 10 میلیون و 500 هزار تن در سال‌جاری میلادی افزایش یافته است و همین امر، نیجریه را به یکی از کشورهایی بدل کرده که بیشترین تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل شده را در خود دارد.

این صندوق همچنین اعلام کرده که بوکوحرام تاکنون بیش از 300 مدرسه را تخریب کرده و 314 دانش‌آموز و 196 آموزگار را کشته است. همچنین بوکوحرام از برخی کودکان و دختران ربوده شده به عنوان سلاح نیز استفاده می‌کند. در برخی موارد هم از دختران به عنوان عامل انتحاری استفاده می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر