به من نگو باشد برای بعد…

 نمی‌داند چندمین مرتبه است که در طول یک سال عقدشان، با هم قهر کرده‌اند؟ یلدا احساس درماندگی می‌کند و در گفت‌وگوی تلفنی با مشاور می‌گوید:« می خواهم از همسرم بگویم، همسری که به دلیل یک اختلاف کوچک، چند روزی است با من صحبت نمی کند!»

0

مریم عرفانیان/

دوران عقد معمولاً شیرین‌ترین روزهای زندگی هر زوج است، در چنین فضایی مجال برای بروز اختلافات كمتر رخ می‌دهد. در واقع فضای ابراز احساسات فضاهای منفی دیگر را خنثی می‌کند. حال اگر تفاهمی نسبی در امور واقعی زندگی وجود داشته باشد و فضای ارتباطی بین همسران بر اساس واقعیات شخصیتی آن‌ها شكل گیرد؛ فضای ابراز احساسات، زمینه‌ای دل انگیز برای سایر ابعاد زندگی مشترك خواهد شد.

البته باید آگاه باشید که هرگونه اشكال در انتقال پيام مي‌تواند باعث اختلال در فضای ارتباط گردد. براي مثال، ممكن است پيام به صورت كامل منتقل نشود يا اینکه زوج پيامي را ارسال كند، ولي همسر مفهوم ديگري را دريافت نمايد. يا حتّي زوج پيام را بفرستد، ولي همسر هيچ پيامي را دريافت نكند! از اين موارد معمولاً به عنوان «سوءتفاهم» ياد مي‌شود. يك فضای ارتباطی مؤثر، ارتباطي است كه راه را بر تمام سوءتفاهم‌های احتمالي ببندد. منظور از فضای ارتباطی، زمان و مکانی است که انتخاب می‌کنید تا در آن موقعیت به راحتی با همسرتان حرف بزنید و ارتباطی صمیمانه برقرار کنید. به همین دلیل برای ایجاد چنین فضایی باید عوامل موثر بر آن را بشناسید. در واقع یكی از كاركردهایی كه دوران عقد می‌تواند داشته باشد ایجاد فضای ارتباطی صحیح بر اساس شناخت از شخصیت و سلیقه و رفتارهای همسر است.

گفتگوی صریح و صمیمانه در مورد نگرانی‌ها و توقعات یكی دیگر از فضاهای گفتمانی سازنده و كاربردی خواهد بود. در این دوران كه هنوز كار تمام نشده، جا برای تجدیدنظر وجود دارد و صمیمیت هم ایجادشده و شناخت موقعیت‌های مناسب برای فضای ارتباطی بسیار كلیدی است. مکانی که در آن به گفتگو می‌پردازید باید دور از سروصدا و آشفتگی باشد. جایی که با آرامش به حرف‌های یکدیگر گوش فرا دهید. البته زمان را هم در نظر بگیرید، بهتراست هردو نفر وقت لازم برای باهم بودن داشته باشند و با خیالی آسوده و دور از همه‌ی عوامل به گفتگو بپردازند. اگر در لحظه‌ی گفتگو زمان و مکان مناسبی سراغ ندارید؛ حرف‌هایتان را به زمان دیگری موکول کنید. حتی مناسب نبودن روحیه‌ی یکی از زوجین، مثل عصبانیت و… فضای ارتباطی را دچار مشکل می‌سازد؛ بنابراین با کنترل بر احساسات موقعیت رفتاری را تغیر دهید و گفتگو را در جهتی مناسب پیش ببرید. اگر در این دوران موردی (رفتاری یا كلامی یا …) مشاهده شد كه دال بر نکته‌ای غیرقابل پذیرش بود؛ حتماً باید آن را در فضایی صریح و صمیمی مطرح كنید و یك طرفه قضاوت نکنید.

آن وقت با بررسی و شناخت جزئی‌تر و عمیق‌تر احساس یکدیگر، صمیمیت را در فضای ارتباطی موثر بیابید. در چنین فضایی می‌توان عزم و نیتی ایجاد كرد و حتی تغییراتی اساسی در شخصیت طرف مقابل ایجاد نمود. نهایتاً می‌توان از متخصصان امر در فضای ارتباطی دوران عقد بهره گرفت، اما نباید به گونه‌ای باشد كه پای شخص سوم علناً در فضای ارتباطی دیده شود؛ در این صورت تأثیر نامطلوبی بر طرف مقابل خواهد داشت و ابتکار عمل تنها باید به دست زوجین باشد[1].

حضرت امام جواد (ع) : «صبر را بالش كن و فقر را در آغوش گیر،  شهوات را به دور انداز، با هوای نفس مخالفت كن و بدان كه در برابر دیده خدایی، پس بنگر كه چگونه‌ای.»(تحف العقول، ص ۴۷۸ )

 

[1]– با نگاهی به:کتاب مهارت‌های ارتباطی همسران، فهیمه لواسانی، محمدکاظم عاطف وحید، احمدرضا محمد پور.

/انتهای متن/

درج نظر