بهترین وقت آموزش جنسی کودکان همین الان است

آموزش جنسی کودکان از آموزش های مهمی است که خیلی از والدین خودشان هم از آن چیزی نمی دانند. اول خود والدین باید این آموزش ها رابشناسند تا بعد بتوانند آنها را به کودکان انتقال دهند.

0

فرییا علیزاده/

رفتار و گفتار والدین باید به گونه ای باشد که ثابت کند دختر و پسر بودن مهم نیست و هیچ جنسی بر دیگری برتری نداشته و هر دوی آنها برای پدر و مادر از ارزش یکسانی برخوردارند . آنها باید به فرزندان خود این اعتماد را بدهند که هر جنسی قابلیت ها و شایستگی های خود را دارد . علاوه بر هویت جنسی ، باید نقش جنسیتی دختران و پسران را به آنها تعلیم داد تا بتوانند هویت جنسی خود را بهتر بشناسند . فرزندان باید بدانند که وقتی به جامعه وارد می شوند، باید چه رفتاری را از خود به عنوان پسر یا دختر نشان دهند و از نظر گفتاری ، نحوه پوشش و … چگونه باید عمل کنند و از به کار بردن نقش های جنس مخالف پرهیز نمایند .    

    

حیای والدین مهم است                                                   

مجموعه کارهایی که والدین باید به منظور پیشگیری از بروز انحرافات جنسی کودکان رعایت کنند، عبارتند از :                           

  • جلوگیری از انجام دادن عمل زناشویی در برابر فرزندان :

والدین باید از عمل زناشویی در جایی که کودکان حضور دارند و می توانند این موضوع را درک کنند خودداری کنند تا از تحریکات جنسی خودداری شود . این خودداری باید از دوران نوزادی تا سنین نوجوانی و بعد از آن انجام شود .                                                                                                        

دیدن بوسه و در آغوش گرفتن والدین از سوی کودک ، در ابتدا توجه کودک را جلب می کند و پس از آن کودک نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد و می خواهد شخصا در این باره اطلاعاتی کسب کند . نبودن حیا در والدین و انجام رفتارهای جنسی عادی ( مانند بوسیدن ، نوازش کردن ، در آغوش گرفتن و …) در حضور کودکان باعث می شود که کودکان پیش از وقت تمایل جنسی پیدا کنند . خوابیدن پدر و مادر با کودکان خود در یک رختخواب باعث می شود که بلوغ جنسی زودرس و تمایل جنسی فوق العاده فرزندان به  وجود آید که تغییرات تکامل روحی بدان مربوط می شود . 

 

برهنگی ممنوع

برهنه شدن در حضور کودکان ، از دو جهت می تواند اثرات نامطلوبی برآنها داشته باشد : از یک سو باعث از بین رفتن حیای آنها می شود و از سوی دیگر ، تمایلات جنسی آنها را تحریک می کند .      

 

لمس کردن ممنوع                     

کودکان از 6 سالگی به بعد , تحریک جنسی بیشتری را تجربه می کنند و دست زدن به عورت کودک، باعث انحراف جنسی او می شود . این عمل ممکن است در آینده توسط خود کودک انجام شود و در نتیجه باعث روی آوردن او به خودارضایی  در بزرگسالی می شود.     

 

پرهیز از بوسیدن و در آغوش گرفتن                                              

با وجود اینکه اسلام به محبت کردن ، نوازش کردن و بوسیدن کودکان توصیه کرده است ، اما این رفتار ، در سنین خاصی ، از سوی نامحرمان منع شده است . امام علی می فرماید : هنگامی که دختر به شش سالگی رسید، جایز نیست که او را مرد نامحرمی ببوسد و یا او را فشار دهد . و همچنین هنگامی که پسر از سن هفت سالگی گذشت ، جایز نیست که زن نامحرم او را ببوسد .                        

        

اجازه گرفتن فرزندان برای ورود به اتاق والدین                                                                           

از آن جایی که کودکان ، ذهن پرسش گر و کنجکاوی دارند ، نباید هیچ گونه زمینه انحراف را در آنها ایجاد کرد . حتی لباس خواب و یا وضعیت خاص والدین در رختخواب می تواند ذهن کودک را به خود مشغول کند و زمینه ساز انحرافات جنسی در کودکان شود . روانشناس معروف «فروید» درباره تاثیر مخرب دیدن عمل زناشویی توسط کودکان می نویسد : مشاهده روابط جنسی بزرگسالان در سنین پایین توسط کودکان ( که این اتفاق ، به دلیل اعتقاد والدین بر این باور که کودکان ، از عمل جنسی هیچ گونه درکی ندارند ، به وجود می آید)، آنها را به این نتیجه می رساند که عمل جنسی ، نوعی سوء رفتار یا تجاوز است .   

                                                       

نکات لازم  برای آموزش جنسی به کودکان

والدین در آموزش جنسی کودکان باید به این نکات توجه داشته باشند:

1)به کودکان در مراقبت از بدن شان آموزش بدهید . در مورد نحوه مراقبت از قسمت های مختلف بدن و اهمیت عدم دستیابی سایر افراد به قسمت های محرمانه بدن آموزش دهید . این آموزش ها باید مطابق با سطح درک و فهم کودک و با ارائه مثال های روشن و واضح باشد .                                                                         

2) مفهوم آزار و کودک آزاری را با کلمات ساده و قابل فهم برای کودک توضیح دهید . در مورد مسائل جنسی ، اطلاعات متناسب با سن کودک را بهاو آموزش دهید  و از ارائه اطلاعات بیش از زیاد حد و نامتناسب با سن کودک بپرهیزید .    

3 به کودکان آموزش دهید که چه قسمت هایی از بدنشان را کسی حق ندارد ببیند یا لمس کند .                                                                                                                          

4)به کودکان آموزش دهید که در صورت مواجهه با این درخواست ها در مقابل افرادی که قصد چنین  رفتارهایی را دارند ، «با نه گفتن» و مخالفت مانع رفتار آنها شوند .                                                                    

5)به کودک آموزش دهید در مواقعی که مهاجم به زور متوسل می شود ، با فریاد کشیدن ، کمک خواستن ، اطلاع دادن به والدین ، مربیان یا معلمان و با استفاده از خطوط تلفنی کمک فوری سازمان بهزسیتی (اورژانس اجتماعی 123) یا (پلیس 110) امکان آزار را از مهاجم بگیرد .   

6)پاسخگویی به سوالات و کنجکاوی های جنسی کودکان بایستی کافی و متناسب با میزان درک آنها باشد در این زمینه دو نکته اساسی وجود دارد اول آنکه بدانیم کودک چقدر نسبت به موضوعات جنسی اطلاعات دارد و دوم آن که تنها به اندازه ای که کودک کنجکاو است و اطلاعات می خواهد به او آگاهی داد.  

                                                               

9 توصیه به والدین برای مقابله با تجاوز به کودکان

1)به کودکان خود یاد ندهید که احترام بیش از اندازه بگذارند . برخی از پدر و مادرها کودکان شان را وادار           می کنند که به تمام بزرگسالان احترام بی قید و شرط بگذارند . وقتی چنین رفتاری در کودک شما نهادینه شود ، در برابر سوء استفاده احتمالی یک بزرگسال ، نخواهد توانست زبان اعتراض بگشاید .                                             

2) فکر نکنید که فقط دخترها به مراقبت و پشتیبانی نیاز دارند . این اشتباه است که فکر کنیم ، پسرها حمایت گر و دخترها حمایت شونده اند . سوء استفاده گرها ، مطابق باورهای جنسیتی شما رفتار نمی کنند. «نگویید مرد که گریه نمی کند» ، به پسرها اجازه دهید گریه کنند .                                                                         

3) انتظار نداشته باشید فرد دیگری درباره سوء استفاده از کودکان ، به بچه های تان آموزش بدهد . بهترین وقت آموزش چه زمانی است ؟  همین الان !                                                                       

4) بچه ها برای آن که بتوانند شکایت خود را پیش شما بازگو کنند ، نیاز به اطمینان و اعتماد زیادی دارند . آن ها را نترسانید و شیوه بازجویی در پیش نگیرید . چیزی نگویید که صحت گفته هایش را زیر سوال ببرد .

5) از کودکان خود بازخواست نکنید ، «که چرا این قدر طول کشیده تا در مورد مشکل شان با شما گفتگو کنند». وقتی سوء استفاده اتفاق می افتد ، صحبت کردن درباره آن آسان نیست و به شجاعت زیادی نیاز دارد . با آنها صبور باشید .                                                                                               

6) با فرد سوء استفاده کننده ، در حضور فرزندتان برخورد نکنید . این اطمینان را به کودک خود بدهید که به دغدغه اش رسیدگی می کنید اما برخورد با خاطی را روبروی کودک تان انجام ندهید .            

7) تقصیر را به گردن کودک خود نیندازید . لباس محرک کودکتان ، دلیل سوء استفاده نیست . همین طور، بازخواست نکنید که چرا کودک تان با وجود هشدارهای تان به فرد خاطی اطمینان بی جا کرده است . در هر صورت  سوء استفاده از کودک تان ، تقصیر خودش نیست .                                                                    

8) با مراقبت و سخت گیری بیش از اندازه درباره کودک تان، ضعف اعتماد به نفس در او نهادینه می شود . بگذارید کودک تان به این درک برسد که اصولا جهان جای زیبایی است ، با تعداد کمی آدم خطاکار، نه بر عکس آن.                                                                                                                         

9)به اعصاب خود مسلط باشید و با هوشمندی تلاش کنید تا با بحران روبرو شوید و از آن عبور کنید ، نه این که به حجم آن بیفزایید .                                                                                                                                                                            

/انتهای متن/

درج نظر