برگزاري کميته تخصصي زنان و خانواده در هفته جاري

0

به گزارش به دخت به نقل از بهار نيوز، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پس از برگزاري 29 شوراي برنامه‌ريزي به منظور تدوين برنامه ششم توسعه، در يکي دو هفته اخير کميته تخصصي زنان و خانواده به رياست معاونت امور زنان و خانواده شکل گرفته است و نخستين جلسه آن در هفته جاري برگزار مي‌شود.
شهيندخت مولاوردي افزود: معاونت امور زنان و خانواده بعد از مدتي از آغاز فعاليت خود وارد فاز تدوين برنامه ششم شده است و اطلس وضعيت زنان بسيار به ما در زمينه محورهاي پيشنهادي در برنامه ششم توسعه کمک مي‌کند. معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود افزود: فرهنگ، نگرش و باورها زندگي زنان را تحت الشعاع قرار داده است. موانع نانوشته در جهان براي زنان وجود دارد که به چشم ديده نمي‌شود ولي سايه خود را بر همه قوانين و مقررات و مناسبات موجود انداخته است. اگر نتوانيم اين موانع را شناسايي و با آن مقابله کنيم، نمي‌توانيم در ساير زمينه‌ها گام‌هاي اساسي برداريم و رسانه‌ها مي‌توانند در اين حوزه به ما خيلي کمک کنند و زمينه را براي فعاليت ما در ساير امور مهيا کنند.

وي درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در دو سال گذشته اظهار کرد: دولت يازدهم در شرايطي فعاليت خود را آغاز کرد که کشور دچار مشکلاتي بود و حوزه زنان نيز از اين قاعده مستثني نبود. به نظر مي‌رسيد سرمايه اجتماعي زنان به شدت کاهش يافته است و با توجه به اعتماد زنان و جوانان به عنوان اکثريت واجد شرايط شرکت در انتخابات رياست جمهوري به برنامه‌هاي رييس جمهور بايد براي جلب اعتماد و ايجاد اميد در آنان برنامه‌هايي را در دستور کار خود قرار دهيم.

مولاوردي اضافه کرد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده در دولت قبل و بررسي ما در آغاز شروع فعاليت دولت يازدهم، حجم انبوهي از آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه به ويژه در حوزه زنان و خانواده وجود دارد لذا بايد به شناخت درستي از وضعيت موجود دست مي‌يافتيم تا بتوانيم در حوزه زنان و خانواده برنامه‌ريزي کنيم. از سوي ديگر در يکي دو سال اول فعاليت خود بايد در چارچوب برنامه پنجم توسعه عمل مي‌کرديم. وظايفي در اين برنامه در 14 محور براي معاونت زنان و خانواده تعيين شده است و تنها راه عملي کردن آن از سوي معاونت امور زنان، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌هاي اجرايي است.

وي با بيان اينکه ما چندين فعاليت را به صورت موازي آغاز کرديم، گفت: يکي دو ماه پس از آغاز فعاليت دولت يازدهم سفرهاي استاني آغاز شد اما ما هيچ گزارشي از وضعيت زنان کشور در استانها نداشتيم تا بتوانيم آن را به رئيس جمهور ارائه دهيم و بر اساس آن برنامه‌ريزي کنيم بنابراين تهيه گزارش از وضعيت زنان استان‌هاي مختلف کشور و بررسي وضعيت زنان بر اساس آسيب‌هاي اجتماعي را در دستور کار خود قرار داديم. مولاوردي افزود: در دولت قبل روي چند محور از ماده 230 برنامه پنجم توسعه مانند تحکيم بنيان خانواده و زنان سرپرست خانوار فعاليت‌هايي انجام شده بود اما ما تلاش کرديم با توجه به آنکه در دو سال پاياني برنامه پنجم توسعه قرار داشته‌ايم تا حد امکان به همه محورهاي ماده 230 بپردازيم.

وي با اشاره به تدوين اطلس زنان اظهار کرد: بر اساس اطلس تدوين شده به اين نتيجه رسيديم که ضرورت دارد به همکاري‌هاي شبکه‌اي دست بزنيم. البته اقداماتي به صورت پراکنده همراه با موازي کاري و دوباره کاري در دستگاه‌هاي مختلف در حوزه زنان انجام شده است ولي اثربخش نبوده است بنابراين نياز داشتيم که همکاري‌هاي شبکه‌اي و تخصصي با دستگاه‌هاي مختلف داشته باشيم. هدف ما از برگزاري نشست‌هاي منطقه‌اي ترويج همکاري‌هاي شبکه‌اي بين دولت با دولت، دولت با سازمان‌هاي مردم نهاد زنان و سمن‌ها با سمن‌ها براي مقابله با آسيب‌هاي مشترک بين چند استان در يک منطقه بوده است. به همين منظور تفاهم نامه‌هاي چند جانبه‌اي امضا شده است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينکه کشور به شش منطقه تقسيم شده است گفت: تا کنون سه نشست منطقه‌اي را برگزار کرده‌آيم و در حال انجام برنامه ريزي به منظور برگزاري نشست چهارم هستيم. البته بازخوردهاي لازم از همه سه نشست برگزار شده را دريافت نکرده‌ايم تا مشخص شود چند شبکه تشکيل شده است. وي با اشاره به تشکيل کارگروه‌هاي تخصصي در معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: حس کرديم به اتاق فکر نياز داريم و با هدف حفظ و ارتقاي سرمايه اجتماعي زنان نياز داشتيم با بدنه جامعه ارتباط مستمري داشته باشيم و ديدگاه‌هاي آن‌ها را دريافت و در برنامه ‌ريزي هاي خود لحاظ کنيم. از ابتدا اعلام کرديم برنامه‌هاي ما مي تواند برنامه‌هاي پيشنهادي کارگروه‌ها باشد.

معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: کارگروه‌ها بايد وضعيت موجود را بررسي کنند. تلاش کرده‌ايم که مسائل مختلف زنان را در اين کارگروه‌ها بررسي کنيم و اين کارگروه‌ها به ما راهکار ارائه بدهند، البته هنوز در زمينه فعاليت کارگروه‌هاي تخصصي به وضعيت مطلوبي نرسيده‌ايم اما ظرفيت بسيار مهمي هستند و تلاش مي‌کنيم از اين ظرفيت براي برنامه ششم توسعه بهره ببريم. وي با اشاره به بودجه معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: ما در دو سال اخير چندين تفاهمنامه را امضا و در استانها اجرا کرديم اما قصد داريم تا دو سال آينده برنامه‌هايي را در سطح کلان اجرا کنيم و خروجي مشخصي داشته باشيم. تلاش ما شناخت وضعيت موجود، ارتقاي سرمايه اجتماعي زنان، تغيير رويکرد حاکم بر اين حوزه زنان و سوق دادن اين رويکرد به سمت اعتدال است.

معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره ايسنا گفت: ايسنا به عنوان يک خبرگزاري برخوردار از چندين ويژگي است که هم براي دولت و هم براي حوزه زنان و خانواده مي‌تواند يک ظرفيت بسيار مهم باشد. از ويژگي‌هاي متمايز اين خبرگزاري به جوان، دانشجو و زنانه بودن آن مي‌توان اشاره کرد علاوه بر آن ايسنا با جهاددانشگاهي به عنوان يک نهاد انقلابي، پيوند دارد، بنابراين جهادگونه فعاليت مي‌کند. مولاوردي در پايان اظهار کرد: اين ظرفيت مي‌تواند در اختيار دولت و منافع ملي قرار گيرد؛ بويژه دولت از آن براي انعکاس تلاش‌هايش به منظور تحقق آرمان‌هاي جمهوري اسلامي بر اساس اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز 20 ساله نظام بهره ببرد و به نظام جمهوري اسلامي ايران به منظور تحقق هدف سند چشم انداز که قرار گرفتن در جايگاه اول توسعه در منطقه در سال 1404 است کمک کند.

/انتهای متن/

درج نظر