بررسی عوامل کم حجابی در ۹ دانشگاه بزرگ

0

نشست تخصصی اساتید بسیجی تهران بزرگ با موضوع آینده‌پژوهش عفاف و حجاب و بررسی عوامل کم حجابی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش به دخت به نقل از فارس،‌ نشست تخصصی اساتید بسیجی تهران بزرگ با موضوع آینده‌پژوهش عفاف و حجاب و بررسی عوامل کم حجابی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان بسیج اساتید، صداوسیما، مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدجواد ساداتی‌نژاد مسئول بسیج اساتید استان تهران مهمترین نگرانی استکبار از جمهوری اسلامی را نگاه تمدنی ما دانست و گفت:‌ افقی که در نگاه تمدنی ترسیم شده است جای چالش برای استکبار جهانی دارد زیرا اوج یک تمدن سبب زوال تمدن دیگر است و با توجه به اینکه اوج و افول یک تمدن 200 سال است تمدن غرب در حال افول و تمدن ایرانی اسلامی در اوج است که غرب می‌خواهد با این روند مبارزه کند.

وی افزود: ما نیز باید ساز و کارهایی برای تمدن خود تعریف کنیم که یکی از اجزای این تمدن بحث عفاف و حجاب است و این مسئله هم فقط ویژه زنان نیست.

ساداتی‌نژاد گفت: در چیدمان فرهنگ عفاف و حجاب نقش امر به معروف و نهی از منکر بسیار اساسی است و ما باید مردم را در این امور دخیل بدانیم.

*ارزیابی عوامل کم حجابی در 9 دانشگاه بزرگ کشور

در ادامه این نشست تخصصی روح‌افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: عناصر و عواملی که برای عدم پیاده شدن حجاب مطلوب در جامعه وجود دارد در 9 دانشگاه بزرگ کشور ارزیابی شده و نتیجه آن نشان می‌دهد که غیر از عوامل اجتماعی مانند فضای مجازی و سینما در بحث هویتی نیز مشکلاتی وجود دارد به طوری که برخی افراد قصد حجاب کامل دارند ولی با موانعی روبه‌رو می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی دانشجویان دختر برای حفظ حجاب تغییر رشته می‌دهند،‌اظهار داشت: 12.5 درصد دختران محجبه در رشته پزشکی و بیش از 60 درصد دختران محجبه در رشته‌های مهندسی به دلیل برخورد اساتید با دانشجویان دیگر به حجاب آنها تغییر رشته می‌دهند زیرا برخی پوشش چادر در دانشگاه را نوعی نگاه افراطی می‌دانند و بحث‌های دانشگاهی از جمله کرسی‌های آزاداندیشی نیز نمی‌تواند این افراد را اقناع فکری کند.

روح‌افزا گفت: البته بحث حجاب فقط در پوشش نیست و باید در رفتار نیز نمودار باشد و نقش دستگاه‌های سیاسی و نظارت آنها و همچنین دستگاه‌های غیرسیاسی در عدم رعایت حجاب بی‌تأثیر نیست.

*رعایت حجاب حق طبیعی انسان‌ها برای رشد و کمال است

همچنین غلامعلی افروز عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بحث عفاف و حجاب را مسئله همیشگی مردم دنیا دانست و گفت: عفاف و حجاب از حقوق طبیعی انسان‌هاست اما به گونه‌ای مطرح شده که همه تصور می‌کنند یک تکلیف است در حالیکه عفاف و حجاب یک حق طبیعی برای رشد و کمال است.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی اساتید خانم در دانشگاه‌ها عمدتا پوشیده بودند و در آمریکا و اروپا هم همینگونه است. به طوری که میزان پوشیدگی اساتید از عموم جامعه بیشتر است یعنی بین عزت نفس و پوشیدگی در همه جای دنیا ارتباط وجود دارد.

وی با بیان اینکه قبل از توجه به رفتار جوانان باید خانواده‌ها ارزیابی شوند گفت: خانواده یک نهاد نیست بلکه نهادآفرین است و تمام نهادها تحت تأثیر خانواده هستند، واژه‌های انضباطی در خانواده آفت تربیت است و اگر والدین با ادبیات انضباطی با بچه‌ها برخورد کنند به تدریج محبوبیت والدین نزد فرزندان کاسته شده و تذکرات والدین در رابطه با حجاب نیز مورد توجه فرزندان قرار نمی‌گیرد.

افروز گفت:‌ باید از خردسالی احساس نیاز به پوشیدگی در فرزندان ایجاد شود البته همه این احساس نیاز را دارند ولی باید پرورش یابد، کجای دنیا در خیابان بدون پوشش راه می‌روند؟

افروز گفت: پایه‌ها باید در خانواده مستحکم شده و سپس در مدرسه تداوم یابد زیرا مدارس انتقال دهنده نظام ارزش حاکمیت به درون خانواده‌ها هستند و حاکمیت دولت در این نهاد بیشتر است.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مدارس ترمیم برخی کاستی‌های خانواده است، گفت: در دبستان پسرانه معلم باید مرد باشد تا همجنس پسران بوده و آنها را درک کند در حالیکه در دبیرستان دخترانه در مشهد مقدس معلم مرد تدریس می‌کرد و این مسئله یک آسیب است.

*بررسی حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی

در ادامه این نشست صحرایی عضو کمیته بررسی حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی گفت: هر موجود زنده یک حریم برای احساس امنیت خود دارد و بالاترین احساس امنیت زمانی است که تعادل حریم حداکثری باشد و این حریم برای موجودات زنده متفاوت است بر همین اساس حجاب و پوشش برای زنان و مردان مختلف است.

*بررسی ارتباط حجاب و اقتصاد مقاومتی

در ادامه این نشست قروی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عفاف و حجاب سپری برای حفظ زن است و در تمام ادیان و مسئله پوشش برای زنان توصیه شده است.

وی با اشاره به ارتباط عفاف و حجاب با اقتصاد مقاومتی افزود: حجاب نوعی مقاومت است و زن مسلمان با پوشش خود می‌تواند در برابر دشمنان دین مقاومت کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای دیگر برای ما چادر مشکلی تولید می‌کنند و ما اولین واردکننده چادر مشکی در دنیا هستیم در حالیکه ما باید از تولید داخلی در این زمینه حمایت کنیم، در زمینه لوازم آرایش نیز استفاده بسیار از این لوازم با اقتصاد مقاومتی منافات دارد.

*رؤسای دانشگاه پاسخگوی عدم رعایت ضوابط عفاف و حجاب باشند

همچنین خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه باید در برابر عدم رعایت ضوابط عفاف و حجاب در دانشگاه ها پاسخگو باشند، گفت:‌حتی در عزل و نصب روسا نیز این مسائل باید در نظر گرفته شود زیرا در این زمینه مصوبات بسیاری داریم ولی اجرای آنها نیاز به عزم جزم مسئولان دارد.

وی افزود: ضوابط 29 ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سه قوه نیز لازم‌الاجرا است در نهادها اجرا نمی‌شود، وقتی در دانشگاه کنسرت برگزار می‌شود خلاف ضوابط است و روسای دانشگاه باید پاسخگو باشند.

خزعلی با اشاره به ضرورت انجام کارهای تحقیقاتی برای تحقق در علوم انسانی گفت: علوم انسانی غرب جوانان ما را سکولار تربیت می‌کند و وظیفه ما عمل به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیگیری تا تحقق مداوم مصوبات است.

*دغدغه عفاف و حجاب در جامعه فراگیر نیست

در ادامه این نشست لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس بودجه‌ای برای پژوهش در زمینه رفع بیسوادی قرآنی اختصاص داده است، گفت: در زمینه عفاف و حجاب مصوبات کافی داریم و نیازی به مصوبه جدید نیست ولی غالبا کاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.به طوری که دغدغه عفاف و حجاب در جامعه به صورت فراگیر احساس نمی‌شود.

وی افزود: حتی کاندیدهای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات خود سعی دارند گشت ارشاد را زیر سوال ببرند و فرهنگ نهی از منکر و امر به معروف از درون جامعه خارج شده است.

افتخاری گفت: قرآن در مورد پیشگیری از عدم رعایت حجاب و نحوه تربیت فرزندان آیاتی دارد ولی ما به آن توجه نکردیم و این آیات باید بیشتر مورد توجه باشند.

/انتهای متن/

درج نظر