برابری جنسیتی، ظلم است به زنان و بی حجابی نوعی از خشونت

هفته گذشته طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر، در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری مناسبت روز بین‌المللی منع خشونت علیه زنان درخواست کرد تا این روز به عنوان روز منع خشونت خانگی در تقویم ملی کشور شناخته شود. در این نطق وی از نابرابری های جنسیتی در کشور هم صحبت کرد.

0

 در ۲۵ نوامبر سه زن فعال سیاسی در جمهوری دومینیکن قاره آمریکا کشته شدند و همین باعث شد که بعدها بر اساس نظر شورای عمومی سازمان ملل متحد، این روز به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان نامگذاری شود و هرساله برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان گرامی داشته شود. این نامگذاری موجب شده تا هرسال در این مناسبت مسائل مربوط به زنان در کشورهای دنیا مورد کنکاش و تبلیغ قرار بگیرد. در این میان مخالفان جمهوری اسلامی سعی دارند به بهانه این روز با نگاهی منفی و تخریبی به بزرگ نمایی مشکلات زنان ایرانی به نفی هر گونه حرکت و رشد مثبت در وضعیت زنان ایرانی بپردازند. در واقع با برخورد سیاسی معارضانه از موضوع زنان هم دستمایه ای برای تعارضات خود بسازند و ….

برای همین است که این روزها اگر به شبکه های اجتماعی و صفحات منتسب به برخی  چهره های شناخته شده سری بزنید، متوجه نارنجی شدن عکس کاربری آن ها خواهید شد، به نشانه اعتراض به خشونت های خانگی بر علیه زنان.

در این شرایط است که با سخنرانی یکی از نمایندگان زن مجلس در این مقوله  مواجه می شویم, آن هم با رویکرد “برابری جنیستی”.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا هماوایی با محافل فمینیستی در تبیین و تشریح وضع زنان در ایران و تکرار مطالبات آنها با ادبیات خود آنها، چیزیست که از یک نماینده زن در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود؟ آیا این نوع نگاه و اقدام در راستای انجام وظایف نمایندگی در نظام جمهوری اسلامی است؟

با امید این که این مصاحبه که بای یکی از فعالان حقوق زن صورت گرفته، مقدمه ای باشد برای  برای گشایش باب مهم بررسی مو وضع خشونت علیه زنان در به دخت،

توران ولی‌مراد  مدیر مسئول پایگاه شبکه ایران زنان و فعال حقوق زنان است، او یکی از منتقدان جدی سیاست دولت ها در مورد امور بانوان است که در این گفت و گو به خبرنگار به دخت گفت: اگر ما خشونت را به عنوان تحمیل هایی که به فرد ضربه می زند درنظر بگیریم، باید برای این موضوع تعاریف و نقاط هدفی را تبیین کنیم و برنامه های خودمان در برابر خشونت را مشخص کنیم.

 

مفاهیم غربی باید مبتنی بر اهداف در کشور بازتعریف شوند

وی افزود: طبق تعاریف صورت گرفته در حوزه زنان و خانواده وقتی از خشونت صحبت می کنیم، منظور تحمیل به روش های آزاردهنده به صورت های جسمی، اقتصادی، روحی، عقیدتی و غیره است که از سوی مردان به زنان صورت می گیرد. البته این مفهوم در منابع علمی بصوت ثابت تعریف شده است و ما باید در جامعه خود و مبتنی بر اهداف مان، این مفهوم را بازتعریف کنیم.

 

مفهوم خشونت جنسی در ایران دقیق تر از غرب است

ولی مراد ادامه داد:

 در خشونت جنسی علیه زنان نگاه ما با غربی ها تفاوت اصولی دارد. غربی ها فقط معتقدند که اگر مردی بدون رضایت یک زن با وی مراوده جنسی داشته باشد، نوعی خشونت جنسی محسوب می شود، اما ما معتقدیم که علاوه بر این، ترویج نگرش جنسی هم نوعی خشونت جنسی علیه زن محسوب می شود. به همین ترتیب ”ترویج بی حجابی” هم نوعی خشونت علیه زنان محسوب می شود چون ترویج نگرش و بهره وری جنسی از زن را تبلیغ کرده و تلذذ جنسی برای جنس مقابل را فراهم می کند. زنانی که بدحجابی و بی حجابی دارند، به نظرما علیه جنس خودشان خشونت جنسی اعمال می کنند. چون این باعث می شود از جایگاه انسانی به یک شیء جنسی تنزل پیدا کند.

 

موج سواری با مشکلات زنان

ولی مراد درباره نطق اخیر یکی از نمایندگان زن که در این زمینه درمجلس صورت گرفت، معتقد است:

نماینده مجلس نباید شعار بدهد. وقتی نماینده ای شعار می دهد، جا دارد ما از او بپرسیم: برای رفع خشونت از زنان چه کرده اید؟

 بعضی ها مشکلات زنان را مطرح می کنند تا روی آن بنشینند و موج سواری کنند؛ در حقیقت از مسائل زنان برای تبلیغات سیاسی، در جهت اهداف حزبی خود استفاده می کنند.

وظیفه نماینده مجلس این است که به دنبال تصویب قوانینی برای بهبود اوضاع مردم باشد، بنابراین انتظار نمی رود که خود نمایندگان مجلس نیز در صحن مجلس درمورد مشکلات شعارپردازی کرده و به جای انجام اقدامات لازم و کارشناسی مسائل، تنها سخن سرایی و مطالبه گری کنند.

این کارشناس زنان از از نهادهای مدنی و نخبگان خواست تا مسئولیتی را که درمورد نظارت بر دولت و مجلس دارند، فراموش نکنند و اظهار داشت:

مردم و نخبگان باید مسائل مهم و لازم را از مسئولین مطالبه کنند. متاسفانه در سه سال اخیر دولت به جای انجام وظایف خود، در مقام درخواست کننده نشسته و می گوید باید چنین بشود و چنان بشود؛ درحالی که اجرای همین موضوعات بر عهده خود دولت است و اظهارات اخیر مجلسی ها این شائبه را پیش آورده که گویی بیماری دولت به مجلس نیز سرایت کرده است.

 

”بازتولید نابرابری های جنسیتی” یعنی چه؟

ولی مراد با اشاره به تعبیر ”برابری جنسیتی” که از سوی خانم سیاوشی نماینده مجلس در نطق اخیرشان مطرح شده، اظهار داشت:

خشونت علیه زنان و خشونت خانگی متاسفانه از واقعیت های موجود در جامعه ماست مثل خیلی جوامع دیگر. اما برای وارد شدن در هر کاری در ابتدا باید اهداف و تعاریفی مشخص بشود و متناسب با آن حرکت هایی صورت بگیرد. خود غربی ها هم که چنین موضوعی را علم کرده اند، اهدافی و تعاریفی دارند.

وی افزود:

 در بخشی از نطق خانم سیاوشی، ایشان از ”بازتولید نابرابری های جنسیتی” انتقاد کرده بودند و بنده سوالم این است که بگویند، این اصطلاح چه معنایی دارد؟ مفهوم برابری جنسیتی به چه معناست و در جامعه اسلامی چه تعریفی دارد؟ آیا ماهم در حکومت اسلامی مانند غربی ها به دنبال برابری جنسیتی هستیم؟ یا اینکه اصلاَ چنین مفهومی را قبول نداریم و هدف ما تحقق ”عدالت جنسیتی” است؟

 

برابری جنسیتی عین بی عدالتی برای زنان است

ولی مراد با بیان اینکه چه بسا برابری عین بی عدالتی باشد، گفت:

 وقتی از برابری سخن بگوییم، مسئله حقوق و وظایف به میان آمده و این سوال مطرح می شود که آیا در جامعه ای مانند ایران که نفقه زن و تمامی هزینه های زندگی او بر عهده مردان است، بازهم زنان برابر با مردان باید در اتخاذ موقعیت های شغلی و حقوق گوناگون اجتماعی سهم داشته باشند؟

مدیر مسئول پایگاه شبکه ایران زنان افزود:

 در نظام اسلامی به دلیل اینکه تربیت و رشد انسان ها اولویت دارد و زنان در مسئله تربیت نفس و نسل نقش مهم تری دارند، موضوع خانواده اهمیت پیدا می کند و نقش زن در این چارچوب تعریف  می شود. اگر غربی ها از برابری جنسیتی صحبت می کنند، به این دلیل است که در غرب فرد محوری اولویت دارد؛ درحالی که در اسلام و جامعه اسلامی فردمحوری معنایی ندارد و ما به خدامحوری قائل هستیم و همه چیز متناسب با همین موضوع رنگ می گیرد.

این کارشناس در ادامه گفت:

بنابراین در غرب، مصالح فرد بر جامعه اولویت دارد و برابری داشتن در چنین سیستمی شاید پذیرفته شود اما در نظام اسلامی پذیرفته نیست و بر این اساس ما باید به عدالت جنسیتی قائل باشیم نه برابری جنسیتی . از نگاه ما این برابری برای زنان ظلم است نه حق و امتیاز.

 

ترویج نگرش جنسی، مصداق خشونت علیه زنان

ولی مراد با انتقاد از روند فعالیت زنان مسئول در کشور اظهار داشت: اگر واقعا این مسئولین به دنبال حل مشکلات زنان هستند، به جای تکرار مفاهیم غربی، مسائل حقیقی و داخلی زنان را بررسی کنند و تعاریف مربوط به زنان را متناسب با جامعه اسلامی، بازنگری کنند و بدانند که در حال حاضر، مصداق واقعی خشونت علیه زنان در ایران  ترویج نگرش جنسی است که کرامت زن را تهدید می کند و باید در جهت کاهش آن تلاش کنند.

 

استفاده از برابری جنسیتی هم نوعی خشونت است

وی در پایان افزود: به همین دلیل بنده معتقدم که خود استفاده از واژه برابری جنسیتی از سوی مسئولین، با توجه به تمام فاکتورهایی که در حقوق زن در اسلام و قوانین نظام اسلامی وجود دارد، نوعی خشونت علیه زنان محسوب می شود. همین که برخی از نمایندگان از طریق تبلیغات حزبی وارد مجلس می شوند و بخاطر این موضوع مجبور می شوند مطالبات سیاسی آن جریان خاص را در موضوع زنان در مجلس مطرح کنند، بی توجه به این که آیا این نوع طرح مسائل زنان با مسائل واقعی زنان در جامعه ما سازگار است و راه حلی برای مشکلات آنهاست، این خودش نوعی خشونت سیاسی علیه زنان است.

/انتهای متن/

درج نظر