با سوغات عربستانی بیشتر آشنا شوید+ عکس

 پس از رخداد حادثه غم‌بار منا و کشته و مجروح شدن افراد زیادی از هموطنان و به تبع آن مراجعه اتباع ایرانی به بیمارستان‌های عربستان، امکان ابتلا این افراد به ویروس کرونا  زیاد شده است. با دکتر مسعود مردانی«فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا » در مورد روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس گفت و گویی داشته ‌ایم.

0

اعظم صفایی/

1

کرونا ویروسی واگیردار است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. علائمی شبیه به سرماخوردگی ساده دارد و اغلب افراد در مراحل اولیه گمان می‌کنند به آنفلانزا مبتلا شده‌اند؛ از آنجایی‌که هیچ واکسنی ندارد پس باید راه‌کارهایی را برای پیش‌گیری از ابتلا اتخاذ کنیم، این روش‌ها کدامند؟

اخیراً اخباری در رسانه‌ها وفضاهای مجازی مبنی بر احتمال ورود ویروس کرونا توسط حاجیان به کشور منتشر شده است که موجب نگرانی‌ اقشار مختلف مردم شده است. برای آشنایی با صحت وسقم این موضوع به سراغ دکتر مسعود مردانی«فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا » رفته‌ایم.

مسعود مردانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار به‌دخت که آیا احتمال ورود ویروس کرونا به کشور وجود دارد یا خیر گفت: همیشه با ورود حجاج به کشور شاهد ورود انواع و اقسام عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی هستیم. امسال این وضعیت نسبت به سال‌های قبل وخیم‌تر شده است؛ زیرا علاوه بر ویروس‌های ساده‌تر شاهد شیوع ویروس آنفلانزا در عربستان هستیم. این ویروس در بیمارستان‌های عربستان افراد زیادی را مبتلا کرده است.

1

وی با اشاره بر اینکه بروز موارد شدید بیماری، در ماه‌های شهریور و مهر افزایش چشمگیری داشته اظهار داشت: در ابتدا موارد وارداتی ویروس از عربستان، در کشور کره گزارش شد وتجربه کره  ثابت کرد که این بیماری از راه عفونت بیمارستانی منتقل شده است و افراد به تبع اقامت طولانی مدت در بخش‌های بیمارستانی عربستان ممکن است به این ویروس آلوده شوند.

وی در ادامه افزود: پس از رخداد حادثه غم‌بار منا و کشته و مجروح شدن افراد زیادی از هموطنان و به تبع آن مراجعه اتباع ایرانی به بیمارستان‌های عربستان، امکان ابتلا این افراد به ویروس کرونا  زیاد شده است، لذا با توجه به حساسیت موضوع در اغلب رسانه‌ها هشدارهای لازم به افراد شده و توصیه می‌شود در رویارویی با حاجیان، از بوسیدن و در آغوش گرفتن این عزیزان خودداری کرده و اگر در فردی علائم سرماخوردگی مشاهده کردند از تماس با او خودداری کنند.

2

مردانی درخصوص درمان بیماری اظهار داشت: متأسفانه این ویروس درمانی ندارد و واکسنی هم در سطح دنیا برای پیشگیری از آن ساخته نشده است. در پنجاه درصد موارد و در فرم‌های شدید بیماری منجر به فوت شخص می‌شود. تنها راه در امان ماندن از بیماری رعایت نکات بهداشتی در مواجه با افراد مشکوک به بیماری است.

این پزشک تأکید کرد: اگر هموطنان علائم بیماری را در خود و نزدیکان مشاهده کردند بلافاصله از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند وشست وشوی مکرر دست را فراموش نکنند. زیرا ثابت شده است که امکان ابتلا بیماری با شست وشوی مکرر دست‌ها کمتر خواهد شد. در نهایت به تعویق انداختن ولیمه‌هایی که حجاج معمولا پس از سفر حج اقدام به برگزاری آن می‌کنند، توصیه می‌شود زیرا ویروس این بیماری تا دوهفته امکان سرایت را دارد و اگر تا این زمان از فرد آلوده سرایت نکرد، دیگر امکان سرایت آن وجود ندارد.

3

این استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: در حال حاضر اغلب پزشکان عفونی از طرف بیمارستان‌های محل خدمت خود در حال آماده باش هستند تا در صورت مواجهه با موارد بیماری  فرد یا افراد مبتلا را تحت کنترل قرار دهند. مضاف براینکه از طرف کمیته کشوری اکیپی مأموریت دارند به محض سوار شدن حاجیان به هواپیما توصیه‌های بهداشتی و نکات ایمنی درخصوص بیماری را یادآوری کنند.

مردانی افزود: اگر فردی در هواپیما علائم بیماری را داشته باشد، پس از پیاده شدن از هواپیما، آن‌ها را در مرکز بهداشتی مستقر در فرودگاه تحت کنترل قرار می‌دهند و اگر بیماری تشخیص داده شود به سرعت از فرودگاه به بیمارستان منتقل شده تا در قرنطینه، بیماری کنترل شود. درواقع  تمام تلاش‌ها بر این است که راه‌های شیوع این ویروس به کشور بسته شود.

5

وی در خاتمه افزود: لازم به ذکر است علاوه بر ویروس کرونا  احتمال انتقال سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و انواع آنفلانزا از عربستان به کشور وجود دارد و ما موارد زیادی از آنفلانزا را در حاجیان بازگشته به کشور مشاهده کرده‌ایم از این رو توصیه می‌کنیم. افراد در سنین بالای پنجاه سال، جهت تزریق واکسن آنفولانزا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

/انتهای متن/

درج نظر