دمنوش های زمستانی

روزهای کوتاه زمستان برای جسم ما انسان ها هم مثل گیاهان و بعضی جانوران فرصت استراحت است و ضمنا موقع بروز بعضی مشکلات و بیماری ها. دمنوش های گیاهی به ما کمک می کند که با این مشکلات مبارزه کنیم.

0

مهناز فولادوند/

 با از راه رسیدن زمستان، رشد سال قبل گیاهان متوقف می شود و تمام گیاهان فرصت استراحت  و به خواب رفتن پیدا می کنند.

بدن انسان هم کم کار می شود

ما آدمها هم  در این فصل در تاریکی به سر کار می رویم و در نیمه تاریکی به منزل برمی گردیم. پس  اکثرا فرصت مناسب  برای رسیدگی به امر تندرستی در غیاب نور خورشید برای مان میسر نیست. 

در این فصل بدن انسان هم می خواهد  کار خود را آهسته کند و هنگامی که برای گرم نگه داشتن خود  کالری مصرف می کند، ممکن است لازم باشد بیشتر استراحت کند. در این شرایط  بسیاری افراد دچار افسردگی و دلمردگی شده و قوه ابتکار و انجام عملی امور روزمره  را از دست می دهد.

مشکلات زمستانی بدن ما

   در فصل زمستان ، مشکل گرفتگی سوراخ بینی، اختلال تنفسی، تک سرفه، مشکل تنفس به هنگام خواب به ویژه در شب ها قطعی است.

در فصل زمستان بسیاری از دختران و زنان دچار سردی دست و پا  می شوند. سردی پا را نباید بی اهمیت دانست؛ زیرا همین می تواند علائم بیماری هایی باشد. افرادی که از سردی پا رنج می برند، بیش از سایر افراد در معرض بیماری های عفونی قرار می گیرند. اختلال در معده و روده ها و رحم و نیز وجود انواع قارچ  های مزاحم و مضر می توانند از جمله دلایل سردی پا باشد. ضعف قلب و عروق و نقص گردش خون نیز عامل سردی پا می باشد.

در فصل زمستان خطر چاقی ، افزایش چربی خون به دلیل کمی تحرک در نتیجه خشونت هوا و شب زنده داری ، خشکه خواری و تغذیه خوراکی های حیوانی و لبنیات چرب وجود دارد. ضمنا برودت و سرما اشتها آورند.

خلاصه آن که در زمستان  انواع مختلف مشکلات جسمانی و روحی می تواند شما را مورد آزار قرار دهند.

دمنوش ها به کمک شما می آید

برای سپری نمودن زمستانی زیبا بهتر است از دمنوش های شفا بخش استفاده کنید؛ دمنوش هایی مثل

دم نوش گل راعی، انیس، زیره، لیمو ترش، رازیانه، هل، گل بابونه، زنجبیل، گشنیز، زعفران، گزنه، نعناع، افسنطین، شیرین بیان، هل دارچین، نسترن، مریم گلی، آویشن، اکلیل کوهی و… .

نکته:

1- در زمستان بعد از آماده شدن دم نوش شفا بخش، بهتر است از مقداری عسل و لیمو در زمان نوشیدن استفاده کنید. ترکیب فوق  می تواند در گرم نگه داشتن بدن و مبارزه با عفونت بسیار موثر عمل کند.

2- در به کار بردن عسل دقت نمایید. زیرا وقتی گرم می شود خواص آن تغییر می کند.  باید بگذارید دمنوش و یا چای ولرم شود و سپس عسل را اضافه کنید.

3- کسانی که به اسهال مزمن مبتلا می باشند، باید عسل را هنگامی اضافه کنند که دمنوش هنوز داغ است.

منبع: 

چــــــــــــای درمانی، تالیف حیدری احمدی زارع

/انتهای متن/

درج نظر