باید به کودک بیش فعال کمک کرد

ویژگی های کودکان بیش فعال چیست و اگر به موقع به درمان آن توجه نشود، چه عواقبی در بزرگسالی به دنبال دارد؟ چگونه می توان به او کمک کرد که به جای رفتارهای منفی به امور مثبت روی آورد؟

0

فریبا علیزاده/

 کودکان بیش فعال معمولا بداخلاق ، ستیزه جو ، لجوج ، ریاست طلب  و بی انضباط بوده و با کودکان دیگر روابط خوبی ندارند ، اشیاء را از دیگران می قاپند و به چیزهایی دست می زنند که اجازه آن را ندارند. این کودکان اشیا را پرتاب کرده و زود از کوره در می روند و ناخواسته به دیگران صدمه می زنند، رفتارهای غیرقابل پیش بینی انجام می دهند.

 

بزرگسالی بیش فعال ها

در بزرگسالی تمایل زیادی به کشیدن سیگار و مواد مخدر دارند و در کودکی ممکن است ته سیگارها را بر دارند و بکشند . گرایش به دروغگویی و تمایل به ارتباط با کودکان و نوجوانان بزرگتر از خود را دارند، گرایش به کارهای خلاف و بزهکاری از جمله دزدی دارند. در این افراد عدم پیروی رعایت قوانین و عدم رعایت نوبت بسیار زیاد دیده می شود . اگر بیش   فعالی به موقع درمان نشود، در بزرگسالی مشکلاتی نظیر وابستگی به مواد مخد ، اضطراب، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، اختلالات یادگیری، آزار دوستان، پیشینه استخدامی ، ناامیدی، انگیزه ی پایین، استرس زناشویی، انجام رفتارهای ضد اجتماعی، مشکلات خواب و اختلال نارسایی توجه  به وجود می آید .

 

راه چاره برای بیش فعالی کودک

چنانچه کودک بیش فعال است از همان کودکی باید اقدام کرد و راهکارهایی را که ارائه می شود به کار برد :

  • برخورد خوب و مناسبی با کودک تان داشته باشید و از برچسب زدن به کودک بپرهیزید .
  • در صورت امکان از خطاهای کوچک او چشم پوشی کنید .
  • وسایل باارزش را دور از دسترس کودک قرار دهید .
  • کودک باید بداند با داد و فریاد نمی تواند کاری از پیش ببرد .
  • این کودکان از وسایلی مانند کامپیوتر، تلویزیون و موبایل در حد افراط استفاده نکنند .
  • کارهای گروهی و عملی و کارهایی که تمرکز و دقت لازم دارد و کارهای مثبت برای این کودکان مفید است .
  • هرگز این کودکان را تنبیه بدنی نکنید ، زیرا رفتارهای انتقام جویانه را درآنها تشدید می شود .
  • بهتر است رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرده و از مواد غذایی مثل شکلات، قهوه و نسکافه ، چای و کاکائو، نوشابه رنگی و گازدار، تنقلات، کنسروها و… که باعث تحریک پذیری این کودکان می شود، پرهیز کرد .
  • بهتر است با این کودکان رفتاری توام با محبت داشته باشید و در صورت آسیب رساندن به کودکان دیگر باید تنبیه مناسبی برای او در نظر بگیرید و رفتار او را با جملاتی از قبیل «بچه است و نمی فهمد» توجیه نکنید .
  • در صورت افزایش رفتارهای نامناسب و آزار و اذیت، عدم توجه و تمرکز بسیار، بهتر است با روان پزشک مشورت کنید تا با صلاحدید او داروی اختصاصی این اختلال را مصرف کند .
  • شنونده ی خوبی برای او باشید، صدای تان را بلند نکنید، به قول تان عمل کنید، تشویق و تحسینش کنید، قوانین را برایش واضح و روشن بیان کنید و مسئولیت و فرصت تجربه را به او بدهید .
  • در مورد این کودک هم دراعمال روش های تربیتی هماهنگی رفتاری والدین مانع از سوء استفاده کودک می شود .
  • مقررات را مشخص و ساده برای این کودکان وضع کنید و وقتی کار صحیحی انجام می دهند، تشویق شان کنید .
  • انرژی اضافی این کودکان باید از طریق فعالیت های مثبت و ورزش تخلیه شود . بهتر است آنها را به زمین ها و فضاهای بازی بزرگ برده تا به فعالیت های لذت بخش بپردازند . هر روز آنها را به پیاده روی برده و در خانه هم باید مسئولیت هایی که در حد توانایی آنها بوده و هم از لحاظ جسمی آنها را قدری خسته کند به آنها بسپارید و هنگامی که از عهده ی مسئولیتی بر آمد ، به آنها جایزه ای داده و تحسین و تشویقش  نمایید .
  • رفتارهای نامناسب و فعالیت های زیاد برعملکرد آنها درخانه و اجتماع و مدرسه تاثیر سوء می گذارد و باعث واکنش منفی در اطرافیان می شود و انتقاد و برچسب زدن ها، تنبیهات، سرزنش کردن ها، به خصوص از طرف کارکنان مدرسه باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و احساس بی کفایتی در آنها شده و ممکن است از مدرسه و اجتماع متنفر شوند. همچنین مشکلات مربوط به توجه و تمرکز، بی حوصلگی، عدم پیروی از قوانین مدرسه و مسائلی از این قبیل نیز باعث افت تحصیلی و در نهایت اختلالات ارتباطی، اضطراب و افسردگی و بزهکاری می شود . بنابراین درمان به موقع و استفاده از متخصصان را در مورد کودکان بیش فعال فراموش نکنید .

/انتهای متن/

درج نظر