بان کی‌مون: مایلم اینبار یک زن دبیر کل سازمان ملل شود

دبیرکل سازمان ملل برای انتخاب یک زن بمنظور تصدی سمت دبیر کلی این سازمان ابراز تمایل کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد شخصا مایل است یک زن برای نخستین بار سمت دبیر کلی آینده سازمان ملل را بر عهده بگیرد.

وی که دوره پنج ساله دوم دبیر کلی وی، روز سی و یکم دسامبر (11 دی) به پایان می رسد، اعلام کرد از زمان تاسیس سازمان ملل از بیش از 70 سال پیش تاکنون، 8 مرد ریاست این سازمان جهانی را بر عهده داشته اند و اکنون نوبت دبیر کلی یک زن فرا رسیده است.

در حال حاضر یازده نفر، شامل 6 مرد و 5 زن نامزد تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل هستند. ولی بان کی مون در جریان سفر به کالیفرنیا در پاسخ به پرسشی درباره امکان روی کار آمدن یک دبیر کل زن می گوید تصمیم گیری در این باره بر عهده وی نیست، بلکه پانزده عضو شورای امنیت هستند که باید نامزد مورد نظر خود را برای تایید به مجمع عمومی سازمان معرفی کنند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و باید از فرصت‌های برابر با مردان برخوردار باشند.

بان کی‌مون تصریح کرد: « ما در ترکیب دولت‌های ملی یا دیگر سازمانها یا حتی جوامع تجاری، سیاسی و فرهنگی و حتی هر جنبه مختلفی در زندگی، زنان شاخص و برجسته و قدرتمندی سراغ داریم و دلیلی وجود ندارد که دبیر کل آینده سازمان ملل یک زن نباشد.»

وی بدون نام بردن از شخص خاصی گفت: «بسیاری از رهبران زن با انگیزه و شاخصی وجود دارند که می توانند واقعا چهره جهان را تغییر دهند و فعالانه با دیگر رهبران جهان به تعامل و همکاری بپردازند. بنابراین پیشنهاد می کنم دبیر کل اینده از میان زنان انتخاب شود ولی این موضوع در نهایت به کشورهای عضو بستگی دارد.»

به طور سنتی، سمت دبیر کلی سازمان ملل میان مناطق جهان به صورت چرخشی انتخاب می‌شود. تاکنون مقاماتی از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای غربی عهده دار این سمت بوده‌اند وکشورهای اروپای شرقی از جمله روسیه می گویند نوبت آنها فرا رسیده است.

شورای امنیت تاکنون دو نظرسنجی غیر رسمی در اینباره برگزار کرده که در آن 12 نامزد شرکت داشته‌اند و در هر کدام از آن‌ها نامزدهای زن مقامی بهتر از جایگاه سوم کسب نکرده‌اند و این موجب یاس و سرخوردگی بسیاری شده است.

/انتهای متن/

درج نظر