بانوی محقق مریوانی آیین پیرشالیار هورامان را مکتوب کرد

برای نخستین بار سارا محمودی محقق و نویسنده مریوانی آیین پیرشالیار هورامان را به صورت کتاب چاپ و منتشر کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار ایرنا این اثر تحقیقی- پژوهشی است که ظرف مدت دو سال از طریق مطالعه منابع کتابخانه ای، بررسی روایات و سنت شفاهی و بن مایه های مراسم جشن عروسی پیرشالیار و مصاحبه با صاحبنظران حوزه ادب و فرهنگ کُردی به زبان فارسی گردآوری شده است.
این کتاب در 11 فصل منتشر شده و بررسی واژه‌ ‘پیر’ و ‘شالیار’ از لحاظ زبان شناختی مردم هورامان، بررسی تبار شناختی شخصیت پیر در لابلای اوراق کتب تاریخی، در جستجوی دوره زندگی، کیش و آیین پیرشالیار، مهرپرستی، زرتشتی و اسلام در هورامان؛ بررسی بن مایه های مراسم عروسی پیرشالیار و کومسای؛ مولفه های تقدس پیرشالیار، کتاب ماریفت، کرامات و یادگاری های پیرشالیار عناوین فصول این کتاب است.
در این اثر تحقیقی تلاش شده با ارائه دیدگاهی جامع و مستند در مورد پیرشالیار بخش های مهمی از فرهنگ و رسوم این منطقه به همراه این آیین مذهبی برای مخاطبان به نگارش درآید.
این بانوی محقق که دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بوده و مدرس دانشگاه پیام نور مریوان است این اثر را که نخستین اثر مکتوب وی در حوزه مردم شناسی است در 130 صفحه به همراه 15 قطعه عکس از آیین پیرشالیار جمع آوری کرده است.
مراسم پیر شالیار در روستای اورامان‌تخت (هورامان) کردستان، هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان برگزار شده و عروسی پیر شالیار در سه روز جشن گرفته می ‌شود.
مقبره پیر شالیار که از موبدان عبدالقادرگیلانی بوده است در اورامان قرار دارد و مراسمات پیرشالیار شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، نوعی رقص معنوی، خوردن آش، شب‌نشینی و خواندن شعر و دعا است.
پیرشالیار یکی از 99 پیرِ بنام و در واقع پیرِ پیران هورامان است که با گذشت قرن‌ها هنوز شخصیت حقیقی وی در هاله‌ایی از ابهام باقی مانده است.‌

/انتهای متن/

درج نظر