بانوي ايراني جان کوهنورد آلماني را نجات داد

0

به گزارش به دخت به نقل از ايرنا، بانوي کوهنورد همداني در حين صعود به قله موستاق آتا در کشور چين به دليل مصدوميت شديد کوهنورد آلماني از ادامه مسير انصراف داد و موجب نجات اين کوهنورد شد.


ليلا ولي پور 31 ساله تاکنون قله هاي مختلف داخلي نظير دماوند، علم کوه، زردکوه، اشتران کوه، خط الراس دوبرار، دنا و همچنين قله هاي معروف ساير کشورها از جمله آرارات ترکيه، آراگاتس ارمنستان، موستاق آتا در چين، مراپيک نپال ، لنين قرقيزستان را در سمت مربي و کوهنورد فتح کرده است.
وي اواسط هفته گذشته موفق شد به قله موستاق آتا چين صعود کند و پرچم کشورمان را در اين قله به اهتزاز درآورد.
ليلا ولي پور درباره صعود به اين قله مرتفع گفت: قله موستاق آتا يک کوه منفرد مي باشد که از انتهاي غربي بيايان تاکلاماکان در استان سينک يانگ در کشور چين سر بر مي آورد و در مرکز سلسله جبال بزرگ آسيا قرار گرفته است که از جنوب به قراقروم، از غرب به پامير و از شمال به کانلان و تيان شان ارتباط دارد.
اين کوهنورد افزود: در برنامه صعود موستاق آتا ما از ايران به شهر ارومچي يکي از شهرهاي غربي جمهوري خلق چين سفر و از آنجا با يک گروه هشت نفري ايراني صعود خود را به اين قله آغاز کرديم.
وي افزود: شرايط جوي اين منطقه بسيار نامساعد بود و سرماي هوا باعث شد دو کوهنورد آلماني و يک کوهنورد چيني در اواسط صعود جان خود را از دست بدهند و رعب و وحشت عجيبي در بين ساير گروه ها بوجود آمد.
ليلا ولي پور تصريح کرد: با تمام شرايط سختي که براي ما بوجود آمده بود در ارتفاع هفت هزار و 100 متري اين قله بوديم که متاسفانه يکي از کوهنوردان آلماني دچار مصدوميت شديدي شد و تنها گروهي که تصميم به نجات اين فرد گرفت گروه ايران بود که به دليل امداد تيم آلمان و شرايط جوي نامساعد از ادامه صعود به قله منصرف شديم.
وي افزود: براي يک کوهنورد سخت است که هزينه بسيار زيادي را متقبل شود و تا ارتفاع هفت هزار و 100 متري يک قله پيش برود اما نتواند به قله صعود کند اما من به شخصه به دليل آنکه تصميم به امدادرساني به آن کوهنورد آلماني گرفتم خوشحال هستم.
کوهنورد همداني گفت: پس از اين اتفاق فدراسيون کوهنوردي آلمان و چين از گروه ما تشکر و قدراني کرد و در مراسمي با توجه به صعود به ارتفاع هفت هزار و 100 متري از سوي فدراسيون چين حکم صعود به قله موستاق آتا به تيم ايران داده شد.
وي بيان داشت: حرکت گروه کوهنوردي و ايثار کوهنوردان ايراني بازتاب بسيار گسترده اي در سطح کوهنوردي جهان داشته است.
ولي پور با بيان اينکه قصد دارد امسال به عنوان نخستين زن مسلمان و ايراني در صعود به يکي از قلل بالاي هشت هزار متر شرکت کند، خاطرنشان کرد: با توجه به صعود به قلل مرتفع دنيا از من به عنوان نخستين زن مسلمان جهان دعوت شده تا در صعود به قلل بالاي هشت هزار متر جهان حضور داشته باشم اما اين صعود بالاي 45 ميليون تومان هزينه نياز دارد که از عهده ام خارج است.
وي افزود: در بهترين شرايط به سر مي برم و حيف است به دليل نبود منابع مالي نتوانم به صعود اعزام شوم و اميدوارم بخش خصوص و خيرين ورزشي از من حمايت کنند تا بتوانم افتخار بزرگي را براي کشور و استان همدان کسب کنم.

/انتهای متن/

درج نظر