بانوان كاراته كا مازندران در انتظار حمایت

بانوان كاراته كا استان مازندران اگرچه از بهترین كاراته كاران كشور هستند اما از نداشتن تیم و حامی مالی به شدت رنج می برند و هزینه حضور در مسابقات را خود پرداخت می كنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، در سال های اخیر میدان ورزشی ای نبود كه زنان مازندرانی در آن حضور نیابند و با دست پر به كشور باز نگردند. سطح توقع مدال آوری بانوان ورزشكار مازندران با ترقی و رشد محسوس، از آسیا فراتر رفته و با شكسته شدن سد حضور در المپیك ، مدال آوری در مسابقات المپیك برزیل، رویای این روزهای بانوان ورزش مازندران است.
با وجود این توانایی ها و ظرفیت های فراوان، تناسبی با ظرفیت های موجود برای آنان وجود ندارد و بسیاری از این بانوان ورزشكار بویژه كاراته كاران از مشكلات متعددی از جمله نبود حامی مالی برای حمایت از یك تیم رنج می برند.

** كسب 50 مدال بین المللی در یك سال
معاون امور بانوان اداره كل ورزش و جوانان مازندران از كسب 298 مدال جهانی، آسیایی و بین المللی توسط ورزشكاران استان در سال گذشته خبر داد و گفت كه حدود 17 درصد این مدال ها بر گردن بانوان ورزشكار مازندران آویخته شد.
مریم فرجپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : بانوان ورزشكار مازندران توانستند با حضور در میدان های ورزشی جهانی ، بین المللی و آسیایی 50 مدال را از آن خود كنند كه 21 مدال جهانی ، 26 مدال آسیایی و سه مدال هم بین المللی بود .
معاون امور بانوان اداره كل ورزش و جوانان مازندران با بیان اینكه بیشترین رنگ مدال های بانوان استان طلایی است ، ادامه داد : 22 مدال طلا ، 16 مدال نقره و12 مدال برنز سهم مدال های كسب شده بانوان مازندران در سال گذشته بود.
به گفته فرجپور ، بانوان ورزشكار مازندران توانستند این مدال ها را در رشته های ورزشی ووشو ، تكواندو ، شطرنج ، قایقرانی كانوپولو و كاراته كسب كنند .
** لنگ چهار و نیم میلیون برای لیگ و سوپرلیگ
در حالی كه كاراته از جمله ورزش های پرطرفدار و با ورزشكاران بنام در مازندران بویژه در بخش بانوان است و با وجود اینكه 40درصد اعضای تیم ملی كاراته بانوان، مازنی هستند، اما كاراته كاران این استان از نبود اسپانسر و كمبودهای متعدد به شدت رنج می برند.
لاله صمدی مربی كاراته بانوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز گلایه از دریافت ورودی برای حضور در لیگ و سوپر لیگ گفت : هر تیمی كه می خواهد در مسابقات لیگ یا سوپر لیگ شركت كند باید چهار و نیم میلیون تومان ورودی پرداخت كند.
وی افزود : اما از آنجا كه مربیان مازندران هیچ اسپانسری ندارند و خود از عهده مخارج بر نمی آیند ، با وجود داشتن كاراته كاران بسیار عالی در حد بین المللی ، هیچ تیمی نمی توانند به مسابقات لیگ و سوپر لیگ اعزام كنند.
صمدی با بیان اینكه فدراسیون كاراته در اقدامی خوب ، هیچ ورودی از تیم های جوانه ها و آینده ها دریافت نمی كند، اظهار داشت : همین اقدام باعث شد تا خودم یك تیم از جوانه ها و یك تیم از آینده سازان به مسابقاتی كه اسفند پارسال برگزار شد، اعزام كنم.
وی افزود : با این وجود ، روزی كه خواستم اعضای تیمم را برای مسابقات به تهران ببرم، از هر نفر 25 هزار تومان برای پرداختن كرایه به راننده اتوبوس دریافت كردم.
او ادامه داد : بانوان كاراته كار عضو تیم جوانه ها و آینده سازان مازندران، حتی هزینه شام و ناهار را خود متقبل شده بودند؛ اما غیرتی كه در وجود تك تك آنان موج می زد، باعث شد با وجود همه مشكلات قهرمان شوند.
مربی تیم كاراته بانوان گفت : وقتی كاراته كاری مانند خانم برزگر هزینه كرده و به این درجه می رسد، باید در تیمی بازی كند كه با او قرارداد مالی ببندند تا حداقل هزینه هایی كه در این مدت پرداخت كرده، جبران شود.
** نبود رغبت اسپانسر برای حمایت از تیم بانوان
صمدی همچنین از رغبت نكردن اسپانسر در حمایت از تیم كاراته بانوان خبر داد و گفت : از آنجا كه مسابقات كاراته بانوان پخش تلویزیونی ندارد، اسپانسری برای حمایت از تیم رغبت نمی كند.
وی افزود : حتی خودم با چند اسپانسر صحبت كردم و گفتم اسم تیم را به نام آن حامی مالی یا شركتش تغییر می دهیم، یا كاپ را تقدیم آنان می كنیم و حتی از آنان خواستم كسی را به عنوان مسئول امور مالی به تیم بفرستند تا اوضاع مالی را كنترل كند، اما اصلا قبول نكردند.
** درخشش به نام كاراته كاران مازنی اما به كام استان های دیگر
نائب رئیس هیات كاراته استان مازندران هم گفت : جمعه گذشته مسابقات سوپرلیگ كاراته در تهران با حضور 16 تیم برگزار شد كه به دلیل حق ورودی چهارو نیم میلیون تومانی هیچ تیمی از مازندران در این مسابقات حضور نیافت.
افسانه عالمی افزود : این درحالی است كه بیشتر كاراته كاران عضو تیم هایی كه سه رتبه نخست را كسب كرده بودند، از مازندران بودند.
فاطمه چالاكی ، رزیتا علیپور و زهره برزگر در تیم دانشگاه آزاد اصفهان (قهرمان سوپرلیگ)، فائزه محمدی ، فاطمه یعقوبیان ، فاطمه كاظمی و الناز حرمتی در تیم علمدار كربلا( نائب قهرمان)، زهرا برزگر، مبینا دژوان، زینب تقوی، فاطمه زهرا تقوی و زینب نجفی در تیم مقاومت بسیج تهران(مقام سوم)، مبینا كاویانی، مهدیه مهدی نیا در تیم آكادمی هایترا (مقام سوم مشترك) همه از مازندران در این دوره از مسابقات حضور داشتند.
** كاراته بانوان مازندران بدون حامی مالی
عالمی با انتقاد از پخش نشدن مسابقات كاراته بانوان به صورت زنده از تلویزیون، اظهار داشت : با وجود اینكه این مسابقات در یكی دو سال اخیر با حجاب كامل برگزار می شود ، اما این مسابقات پوشش تلویزیونی داده نمی شود و از این رو هیچ حامی مالی حاضر نمی شود برای این ورزش هزینه كند.
وی ادامه می دهد: اسپانسر معتقد است هزینه مالی او باید دیده یا شنیده شود و درغیراین صورت این مخارج هیچ ارزشی ندارد.

/انتهای متن/

درج نظر