بازدید معصومه ابتکار از دشت سهرین زنجان

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز از دشت سهرین زنجان بازدید کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفر یک روزه به زنجان سفر کرده است و در این سفر از دشت سهرین زنجان بازدید کرد.

«دشت سهرین» زنجان با وسعتی بالغ بر 35 هزار هکتار در 25 کیلومتری شمالغرب زنجان و قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع شده است.

وجود پستاندارانی نظیر آهوی ایرانی، گرگ، شغال، روباه معمولی، رودک، تشی، خرگوش، گراز و پرندگانی چون با قرقره شکم سیاه، کبوتر چاهی، کبک معمولی، سارگپه، عقاب طلایی، دلیجه، انواع چکاوک، زنبورخوار، جغد، سار صورتی، طرلان و … در این زیستگاه محرز است.

البته آهو به عنوان شاخص‌ترین حیوان این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این آهو دارای جثه متوسط بوده و نرهای شاخص نسبتاً بلندی دارند که طول آن گاهی از 45 سانتیمتر تجاوز می‌کند، همچنین این آهو در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موها بلند و متمایل به قهوه‌ای دارد.

بر اساس این گزارش، منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد نیز با وسعتی بالغ بر 121 هزار و 843 هکتار در شمال و شمالغرب مرکز استان واقع شده است و بر اساس مصوبه شماره 149 تاریخ 27 بهمن‌ماه سال 75 شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

این منطقه دارای اکوسیستم‎‌های کوهستانی، دشتی و کوهپایه‌ای بوده که ما بین مختصات عرض 36 درجه و 40 دقیقه تا 37 درجه و 10 دقیقه شمالی و طول 48 درجه و پنج دقیقه تا 48 درجه و 50 دقیقه شرقی واقع شده است.

از گونه‎های شاخص حیات وحش منطقه می‌‍توان به آهوی نژاد اصیل ایرانی، کل و بز، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، پلنگ، کبک دری، کبک معمولی، کبک چپل، تیهو، گراز، تشی و انواع پرندگان و بازی‌های شکاری اشاره کرد.

/انتهای متن/

درج نظر