این ۱۵ خوراکی را نخورید تا شکم تان نفخ نکند

چرا شکم مان بعد از خوردن بعضی مواد غذایی نفخ می کند؟ برای این که جواب این سوال را بدهیم باید این مواد غذایی را بشناسیم و بدانیم چرا موجب نفخ شکم ما می شوند.

0

نفخ شکم موضوعی طبیعی است اما این خوردن غذاهای سنگین است که باعث نفخ شکم می شود. از جمله این غذاها   می توان به عدس، لوبیا، جوانه های کلم قمری، کلم بروکلی، پیاز، لبنیات، سیب، حبوبات و غلات اشاره کرد. بسیاری از این غذاها موادی مغذی دارند که بدن ما نمی تواند آنها را هضم کند بنابراین باکتری های بدن ما این غذاها را تخمیر می کنند که در نتیجه گاز معده و نفخ شکم تولید می شود.


چرا نفخ می کنیم

نفخ معده برای هر کسی ممکن است پیش بیاید.  در واقع برخی از غذاها نسبت به سایر مواد خوراکی بیشتر ایجاد نفخ شکم می کنند. بسیاری از این غذاها شامل موادی مغذی هستند که بدن نمی تواند آن راهضم کند، مانند لاکتوز که قندی طبیعی است و در لبنیات وجود دارد و همچنین هیدرات های کربن که نمی توانند به طور طبیعی از طریق روده کوچک هضم شوند. بنابراین هیدرات های کربن وقتی وارد روده بزرگ شد، توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تخمیر می شوند. این مرحله تخمیر سازی باعث تولید گاز و نفخ شکم می شود .


این غذاها باعث نفخ شکم می شود

 با نخوردن این مواد غذایی می توانیم جلوی نفخ شکم را بگیریم:

  • لبنیات

 فرآورده های لبنی مانند پنیر و شیر می توانند مشکلاتی در دستگاه گوارش به وجود آورند، مخصوصا اگر شما به قند لاکتوز حساسیت داشته باشید و یا اینکه بدن تان تحمل و قدرت جذب آن را نداشته باشد.

لاکتوز قندی طبیعی است که در محصولات لبنی وجود دارد و کسانی که نسبت به لاکتوز بدن شان حساسیت دارد، آنزیم مورد نظر را برای هضم و تجزیه لاکتوز ندارند. خوشبختانه مواد دیگری را می توان جایگزین لاکتوز کرد که به عنوان نمونه می توان به شیر ترکیب شده با بادام و نیز سویا اشاره کرد که این نوع مواد برای کسانی مناسب است که نسبت به لاکتوز بدن شان حساس است و یا اینکه می خواهند لبنیات مصرف نکنند.

  • کلم ها

کلم بروکلی، گل کلم، جوانه های انواعی دیگر از کلم سبزیجاتی هستند سرشار از ماده ای به نام فولیت، فیبر و ویتامین C که تا حدودی مانع سرطانند. البته باید اشاره کرد که این سبزیجات شده حاوی نوعی هیدرات کربن به نام رافینوز هستند که بدن نمی تواند آن را تجزیه کند. زیرا آنزیمی که کار تجزیه رافینوز را انجام می دهد، در بدن انسان وجود ندارد و در عوض باکتری های معده به تخمیر رافینوز پرداخته که موجب  شکم ورم کرده و گاز معده می شود. اگر به خوردن این سبزیجات علاقه مند هستید، بهتر است  آنها را  به صورت بخار پز شده و یا بریان مصرف کنید تا هضم بهتر صورت گیرد.

  • غذاهای سرشار از سدیم

بیشتر افراد در طول روز بیشتر از حد تعیین شده  مصرف نمک  دارند. واکنش معده ما به خوردن نمک زیاد ، نوشیدن آب است که هر اندازه بیشتر آب بنوشیم، شکم مان متورم تر می شود.

توصیه شده که میزان مصرف نمک روزانه حدود ۲۳۰۰ میلی گرم باشد و افرادی که دیابت دارند، یا فشار خون آنها بالاست و یا بیشتر از ۵۰ سال سن دارند ، روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم نمک بخورند. غذاهای فرادمادیده و کنسروی مانند انواع سوپ ها و سس ها نمک زیادی دارند.

  • الکل

الکل درست مانند نمک سبب می شود که بدن آب زیادتری بخواهد و در نتیجه دچار ورم و پف شود. الکل می تواند باعث یبوست شود و خود یبوست باعث ورم می شود.

  • هندوانه

 هندوانه سرشار از آب است و در اثر مصرف بیش از اندازه هندوانه بدن متورم می شود. هندوانه فروکتوز دارد که قندی طبیعی است که باعث شیرینی میوه ها می شود. بسیاری از افراد نمی توانند فروکتوز را جذب کنند به همین دلیل است که هندوانه منجر به نفخ شکم می شود.

  • حبوبات

 نخود، لوبیا، عدس و دانه های سویا سرشار از فیبر و پروتئین هستند. با وجود آنکه مصرف این خوراکی ها برای بدن لازم است، اما هضم آنها سخت است . در واقع فیبر موجود در حبوبات و عدس فیبر برای بدن قابل هضم نیست. بنابراین  باکتری های روده باعث تخمیر این مواد شده و در نتیجه گاز معده و ورم شکم به وجود می آید.

برای اینکه نفخ نکنید، عدس را با غلات کامل که هضم شان راحت تر است مانند برنج مصرف کنید و یا می توانید یک شبانه روز لوبیای خشک را خیس کنید، بعد آن را بپزید. عمل خیساندن در آب باعث می شود فیبر غیر قابل هضم لوبیا  شکسته شود.

  • ماست

وقتی صحبت از ماست می شود، باید توجه کرد چه نوع ماستی را مصرف می کنید. ماست معمولی و ساده در واقع به معده کمک می کند زیرا این نوع ماست پروبایوتیک است و به طور منظم به هضم غذا کمک می کند. اما اگر شما ماست های طعم دار مصرف می کنید که سرشار از شکر هستند، شاهد تخمیر بیشتر غذا در بدن هستید که نهایتا گاز و ورم معده به وجود می آید.

  • غلات

 غلات مانند دانه چاودار و گندم حاوی فروکتان هستند که نوعی کربوهیدرات و دیر هضم است. تحقیقات نان داده که اغلب افراد تصور می کنند که گلوتن (موجود در گندم و غلات) معده آنها را تحریک می کند اما دلیل اصلی تحریک معده فروکتان است. وقتی که کربو هیدراتی هضم نمی شود، در عوض باکتری های معده عمل تخمیر را انجام می دهند که گاز و ورم به وجود می آید.

  • نوشابه

نوشیدنی های کربن دار مثل سودا، آب گاز دار و… همگی باعث ورم معده می شوند. گاز و حباب های گازی موجود در این نوشیدنی ها شکم شما را متورم می کند.

  • پیاز

تعجب می کنید اگر بدانید پیاز کربو هیدرات دارد؛  همان کربو هیدراتی که در غلات دیده می شود، یعنی فروکتان که بدن به خوبی نمی تواند آن را  هضم کند و مو جب می شود ذخیره آب زیادی در روده ها و  تورم بدن و شکم می شود.

  • شیرین کننده های مصنوعی

 بسیاری از افراد مایلند شیرین کننده های مصنوعی مصرف کنند، چون این مواد کالری ندارند. اما کالری همه چیز نیست. شیرین کننده هایی مانند زیلیتول یا سوربیتول زمان بیشتری صرف می کنند که جذب روده کوچک شوند. این شیرین کننده ها عبارتند از ساکارین، اسسولفام، اسپارتام، نئوتام و سودالوز.

  • ذرت بوداده

 ماده ای خاص و ویژه در پف فیل محبوب وجود ندارد که باعث ورم معده شود. تنها حجم ذرت است که اثر ورم زایی دارد . یعنی هر اندازه بیشتر ذرت بخورید، حجم معده شما بیشتر می شود. شاید برای همین است که در پذیرایی بیشتر از سه تا چهار فنجان ذرت بود داده استفاده نمی شود.

  • آدامس بی شکر

 همان طوری که قبلا اشاره شد زمانی که صحبت از تورم و نفخ شکم می شود، شیرین کننده های مصنوعی بزرگترین مجرمان هستند. آدامس بدون شکر نیز شامل این شیرین کننده هاست که غالبا الکل شکر باعث ورم معده و گاز می شود. عمل جویدن نیز ایجاد نفخ می کند. زیرا با جویدن آدامس شما هوای زیادی را وارد بدن تان می کنید.

  • سیب

سیب حاوی سه ماده است که به نفخ و گاز شکم کمک می کند فیبر، فروکتوز، سوربیتول.

فروکتوز و سوربیتول شکر طبیعی هستند، اگر چه سوربیتول معمولا به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی در غذا وجود دارد که بسیاری از افراد آن را دوست ندارند. آلو، گلابی، هلو و گوجه برقونی نیز سوربیتول دارند.

  • قهوه

 قهوه ماده ای اسیدی  و نیز ادرار آور است. قهوه برای افرادی که نسبت به خوردن آن حساسند، محرک معده است و آن را متورم می کند . ضمن این که اگر شما نسبت به خوردن لاکتوز حساس بوده یا آن را دوست ندارید، افزودن شیر به قهوه برای تان خوب نیست.

منبع:ام اس ان

/انتهای متن/

مطالب مرتبط مطالب مرتبط با این نویسنده