این دختران شایسته، ستارگان زمین و آسمانند

چه کسی می تواند دختر شایسته ایرانی را نمایندگی کند؟ من می گویم : سماء بابایی، روشندل مادر زاد. حرف هایش را باید شنید تا دانست چرا او دختر شایسته ایرانی را نمایندگی می کند.

0

اواخر سال گذشته توفیق آشنایی با کسی را داشتم که از هر نظر وارسته و شایسته بود. در سفری کنار بارگاه حضرت معصومه یک هفته با هم بودیم و این آشنایی برایم باعث افتخار بود و درسی بزرگ از ارده و ایمان:

 

دختر شایسته جهانی

هر کسی و بلکه هر ملیت و کشوری از کلمه “شایسته” برداشت متفاوتی دارد. در غرب بنا بر فرهنگ و اقضای جامعه واژه “زن و دختر شایسته” طور دیگری تعریف می شود.دختران شایسته هر ساله در معرض نمایش قرار می گیرند: قد، زیبایی، تحصیلات دانشگاهی، زدن یک ساز، و جدیدا کمک به جوامع بشری بر حسب رشته تحصیلی و حرفه. بطور مثال دختری که رشته ی مهندسی آب رسانی خوانده، به شهر و یا روستایی که مشکل آب رسانی دارند با سفر به آنجا در صدد بر طرف کردن مشکل آبرسانی نها برآید. التبه اگر با دید باز نگاه کنیم، کمک خیرخواهانه یک کار نمادی و فرعی بیشتر نیست که آن هم در اصل به نوعی بیشتر جنبه ی نمایشی برای آن دختر دارد.

 

دختر شایسته ایرانی

اما آیا در دین ما و در کشور ما زن و دختر شایسته این طور تعریف می شود؟ در البته که نه. اینجا شاخص ها و ارزش ها متفاوت می شود، ارزش های انسانی و معنوی پررنگ می شود. در جامعه ما ارزش دختر به زیبایی و داشتن هیکل تراشیده نیست، بلکه چیزی باعث شاخص شدن یک دختر در اینجا به شکوفا کردن ارزش هایی است که خدا در وجود افراد به ودیعه گذاشته و خودشان هم با تلاش و همت آن را رشد و ارتقا داده است.

سماء بابایی متولد بهمن سال 1369

روشندل مادر زاد است، متولد بهمن سال 1369.

سماء تعریف می کند:

بعد از ورود به مدرسه نابینایان نرجس کلاس اول ابتدایی را با موفقیت تمام کردم. در سال دوم در مدرسه کلاس فوق برنامه قرآن و حفظ برای مان گذاشتند. آنجا بود که خود را علاقمند به حفظ دیدم و در کنار درس، حفظ قرآن را به همراه مربی شروع کردم.

 

حفظ کل قرآن در دوازده سالگی

بعد از مدتی به دلایلی مربی از مدرسه ما رفت ولی من خودم در خانه حفظ قرآن مجید را ادامه دادم و در سن دوازده سالگی موفق به حفظ کل قرآن شدم.

سالی که برای رفتن به دبیرستان آماده می شدم دوره کنکور حفاظ را گذراندم و قبل از رفتن به دبیرستان موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته قرآن و حدیث شدم. در همین زمان برای کنکور ارشد آماده شدم و با رتبه 22 وارد دانشگاه شدم و کارشناسی ارشدم را در رشته قرآن و حدیث از دانشگاه الزهرا اخذ کردم.

از سال 80 در مسابقات کشوری در رشته حفظ شرکت کردم و به لطف خدا در تمامی آنها مقام آوردم.

 

از حضار مرد خواستم سالن را ترک کنند

در سال 94 در مسابقات سازمان اوقاف رتبه اول کشوری را کسب کردم که این جواز ورودم بود برای مسابقات قرآنی در کشور اردن،من برای مسابقه راهی اردن شدم. آنجا مسابقه در حضور مردان و زنان بر گزار می شود ولی من قبل از شروع تلاوت نماینده ایران که خودم بودم از حضار مرد خواستم سالن مسابقه را ترک کنند مردان نیز سالن را ترک کردند و بعد من شروع به خواندن کردم.در این مسابقه نیز رتبه اول را برای کشوم کسب کردم.

برای آقایان در کشور اردن جالب بود که نماینده ایران در حضور آنان قرآن تلاوت نکرد و خودشان نیز از این کار استقبال کردند. بعد از بازگشت به ایران از طرف دفتر آیت الله علوی گرگانی با من تماس گرفتند و از این کارم تجلیل کردند و تقدیر نامه برایم فرستادند.

 

ستارگان گمنام

سماء و خیلی دختران ایرانی مثل او، که کم هم نیستند، دختر شایسته اند؛ هر چند گمنام باشند. آنها ستاره اند در زمین و هم در آسمان.

/انتهای متن/

درج نظر