اکرلیک، تکنیک نقاشی بر روی همه سطوح

رنگ اکرلیک رنگی شیمیایی است که به سبب خواص دوام و درخشندگی اش نخست در صنعت اتومبیل سازی به کار رفت و اخیرا نیز در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

0

رنگ های اکرلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم  می شوند. خصوصا آن دسته که به آسانی در آب حل می‌شود، زود خشک می‌شود و سطحی سخت و آسیب ناپذیر به وجود می‌آورد، گرچه باید افزود فاقد خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغن یا آکرلیک پایه حلال نفتی است.

رنگهای اکرلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند. رنگ اکرلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل‌های خمیر، کاغذ، پارچه و کفش قابل استفاده است.

 رنگ‌های اکرلیک پایه آب نسل جدید از رنگ‌های ساختمانی می‌باشند که با توجه به مسائل زیست محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد مضر کاربرد این نوع رنگ‌ها روبه افزایش است؛ بطوریکه به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی که زودتر خشک می شوند، می‌باشند. رنگ ترافیک که عموما برای خط کشی خیابانها استفاده می شود هم از رزین اکرلیک پایه حلالی استفاده می شود.

 

ویژگی‌های رنگ‌های اکرلیک

این رنگ‌ها بسیار متنوع هستند. رنگ‌های نسل جدید برای ایجاد پوشش بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند و بو ندارند.

 رنگ اکرلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله سیمانی، گچی، صفحات کنف و هر سطح دیگری قابل اجراست. این رنگ ها درمقابل نور uv  خورشید مقاومند،  ضد رطوبتند  و درنتیجه بسیار عمر بالایی دارند.

ازخصوصیات مهم رنگ اکرلیک زود خشک شدن، مقاومت در برابر اشعه خورشید، سازگاری با محیط زیست، قدرت پوشانندگی بسیار عالی، نداشتن بوی نامطبوع،  ساخته شده از بهترین مواد اولیه بودن با تکنولوژی بالا، عدم ایجاد حساسیت، مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری و  و خواص ضد باکتری و کپک دارد.

 

معایب رنگ اکرلیک آب پایه

رنگ اکرلیک آب پایه چنانچه با قلم مو بروی سطوح صاف و صیقلی اعمال شوند رد قلم مو مشخص خواهد بود. این رنگ براقیت کمتری نسبت به بقیه رنگ ها دارند.

 

 

نکات مورد توجه در استفاده از رنگ های اکرلیک

 

  • رنگ اکرلیک را در تمام مراحل کار، قابل استفاده نگه دارید.

رنگ اکرلیک خیلی زود خشک می شود، از این رو هر بار تیوب را به اندازه ای فشار دهید که مقدار کمی رنگ از آن خارج شود. اگر از پالت پلاستیکی “معمولی” و اسپری استفاده می کنید، هرچند وقت یک بار چند قطره از اسپری را روی رنگی که بر روی پالت قرار دارد بپاشید تا آن را مرطوب نگه دارد و به این ترتیب کارآیی خود را از دست ندهد.

با این وجود پالت های”همیشه مرطوبی” وجود دارند که در آن ها یک کاغذ مرطوب آبرنگ وجود دارد و روی این کاغذ یک ورق مومی قرار دارد و رنگ روی آن نگه داشته می شود. به این ترتیب همیشه مرطوب می ماند و دیگر لزومی به اسپری بر روی آن نیست، اما این پالت ها عموما برای انگشت شست سوراخ ندارند در دست نگه داشتن آن ها ناشیانه به نظر می رسد.

 

  • قلم موهای خود را پاک کنید

 یک تکه حوله کاغذی یا پارچه در کنار شیشه آب خود قرار دهید و مرتبا قلم موی خود را در هر بار بلند کردن روی آن بکشید. این کار مانع می شود که قطرات آب به پایین بست فلزی دسته قلم مو و بر روی نقاشی شما بریزند و لک هایی ایجاد کنند.

 

3- رنگ های مات یا شفاف

همه رنگ های اکرلیک وقتی که به صورت غلیظ استفاده می شوند، چه رنگی که مستقیما از تیوب خارج می شود، چه رنگی که مقدار کمی آب به آن اضافه شده است و چه رنگی که با کمی تیتانیوم سفید ترکیب شده است، رنگ های مات هستند. در صورتی که رقیق شوند، از آنها می توان مانند آبرنگ و یا به منظور رنگ پاشی استفاده کرد.

 

4- رنگ های رقیق شده اکرلیک در مقابل رنگ های رقیق آبرنگ

وقتی که رنگ آبکی اکرلیک خشک می شود، اثر آن دائمی و بر خلاف رنگ های رقیق آبرنگ، نامحلول است و می توان بدون ترس از اخلال در رنگ موجود، دوباره بر روی آن رنگ های دیگری استفاده کرد. به این ترتیب رنگ های جدید با رنگ اول ترکیب می شوند و رنگ جدیدی از طیف رنگی را به وجود می آورند. لعاب آبرنگ را می توان با استفاده از آب و یک تکه پارچه برداشت.

 

5-  اگر لعاب می خواهید نازک کار کنید

اگر لعاب های شفاف می خواهید، باید آن را در لایه های نازک ایجاد کنید، به طوری که رنگ های زیرین مشخص باشند. با استفاده از قلم مو رنگ را به صورت نازک در سراسر سطح پخش کنید.

 

6- افزایش سیال رنگی بدون کاهش غلظت آن

برای اینکه سیال رنگی بیشتری تهیه کنیم و غلظت رنگ تا کمترین حد ممکن کاهش یابد، به جای اینکه فقط از آب استفاده کنید ازماده تقویت سیال نیز استفاده کنید.

 

7- اختلاط

از آنجا که اکرلیک به سرعت خشک می شود، شما نیز اگر می خواهید رنگ ها را با هم مخلوط کنید، باید سریع کار کنید. اگر در حال کار کردن بر روی کاغذ هستید، مرطوب کردن کاغذ زمان کار شما را افزایش می دهد.

 

8- لبه های سخت

نوار ماسکینگ را می توان بدون آسیب رساندن به لایه های موجود، بر روی رنگ اکرلیک خشک قرار داد و از آن جدا کرد.به این ترتیب می توان به آسانی لبه های تیز یا سخت ایجاد کرد. مطمئن شوید که لبه های نوار به طور محکم چسبیده و رنگ بیش از حد غلیظ در لبه ها به کار نبرید، در غیر این صورت هنگامی که آن را جدا می کنید، یک خط صاف و تمیز نخواهید داشت.

 

9- مایع شستشوی کامل به همراه سیال پوشاننده

همانطور که می دانید، سیال پوشاننده، ماده سیالی است که پیش از استعمال رنگ، سطح رنگ آمیزی را با آن می پوشانند تا از رنگ آمیزی بعضی قسمت ها جلوگیری شود.

سیال یا ورق پوشاننده را می توان با رنگ های رقیق اکرلیک و همچنین با آبرنگ استفاده کرد. مطمئن شوید که پیش از استعمال رنگ بر روی آن، سیال کاملا خشک شده است، و بیش از حد رنگ غلیظ بر روی آن کار نکنید، وگرنه مجبور می شوید برای رسیدن به سیال پوشاننده، رنگ را خراش دهید. سیال پوشاننده بر روی کاغذ و بوم به کار می رود، اما همیشه قبل از استفاده از آن در یک نقاشی، آن را امتحان کنید. اگرسیال پوشاننده در قلم مو خشک شود، دیگر جدا کردن آن تقریبا غیر ممکن است. اگر ابتدا قلم مو را در مقداری مایع شست وشوی کامل فرو برید، شستن سیال پوشاننده از آن آسان تر می شود.

 

10- استفاده از رنگ اکرلیک به عنوان چسب برای کلاژ

به شرط اینکه از این رنگ به طور غلیظ استفاده شود و چیزی که قرار است چسبانده شود خیلی سنگین نباشد، رنگ اکرلیک به عنوان چسب در کلاژ عمل می کند.مثل چسب تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری از آن را روی سطح استعمال کنید.

در تکنیک رنگ اکرلیک هنرجویان می توانند آثار بسیار زیبایی را بر روی پارچه، شال و روسری، سفال،چوب و … ایجاد کنند. این رنگ ها به خاطر دوام بالایی که دارند مورد علاقه ی بسیاری از هنردوستان هستند و نقاشی با آنها برای علاقمندان بسیار لذت بخش است.

/انتهای متن/

درج نظر