امیلی، رویایی متفاوت اما ماندگار

 رمان “امیلی در نیومون” اثر ال ام مونتگمری، نویسنده در پردازش شخصیت امیلی، مستقیما از زندگی خودش الهام گرفته است و بسیاری از حوادث این مجموعه در حقیقت اتفاقاتی است که در زندگی شخصی او رخ داده است.

1

 فاطمه قاسم آبادی/

  “امیلی درنیومون” یکی از مجموعه رمان‌های مونتگمری است که از بسیاری جهات شبیه به مجموعه کتاب های آن شرلی در گرین گیبز نخستین کتاب از مجموعه کتاب‌های این نویسنده بزرگ است، با این تفاوت که این بار و در این داستان، زندگی از نگاه دختر کوچولوی یتیمی به تصویر کشیده شده است که پس از مرگ پدرش به علت ابتلا به بیماری سل، اقوام و خویشاوندان مادرش که در کودکی او را از دست داده است، سرپرستی او را به عهده می‌گیرند.

در داستان امیلی در مقایسه با آنه، دیدگاه‌های تخیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر به شرح واقعیت‌های زندگی انسان‌ها پرداخته شده است.

 جالب است بدانید مونتگمری در پردازش شخصیت امیلی، شخصیت اول این داستان، از خود الهام گرفته است و بسیاری از حوادث این مجموعه در حقیقت اتفاقاتی است که در زندگی شخصی رخ داده است.

در این کتاب بی نظیر مونتگمری ما را با خود به عمق اتفاقات و سختی های دوران کودکی اش می برد . در رمان های مونتگمری همیشه بعد از اتفاقات خوب اتفاقات بسیار بد هم وجود دارد که این به دلیل روحیه  ی متفاوت وافسردگی ها ی خود نویسنده است.

مثلا در رمان قصه های جزیره عملا در نهایت بیماری، مرگ و جنگ گریبان شخصیت های همیشه خوش داستان را می گیرد و فضای بسیار تیره و ناراحت کننده ای را به وجود می آورد.

یا مثلا در مجموعه ی آن شرلی جلدی وجود دارد که هرگز منتشر نشده است، و آن جلدی از کتاب است که با مرگ نویسنده که به خاطر افسردگی شدید دیگر روحیه ی شادش را از دست داده بود، همراه می شود به همین دلیل وارثانش تصمیم گرفتند برای خراب نشدن ذهنیت خوانندگان مجموعه ی آن شرلی، از چاپ آخرین کتاب صرف نظر کنند.

امیلی در نیومون هم مجموعه ی سه گانه ای است که از این روند جدا نیست.

در این کتاب هم با وجود جذابیت های بسیار شما با شخصیت هایی طرف هستید که برخلاف دو مجموعه ی دیگر ال ام مونتگمری زندگی بسیار سخت تر و واقعی تری دارند در این مجموعه که الهام مستقیم نویسنده از زندگی خودش است همه چیز رنگ و بوی دیگری دارد.

در مجموعه ی امیلی فضا ی رمان بیشتر از اینکه خانوادگی و آرام باشد به نوعی رویایی ، وهم انگیز، بکر  و تیره است .

البته طبیعی است که این فضای مه آلود در عین جذابیت های متفاوتی که دارد، برای مخاطبی که آن شرلی و قصه های جزیره را خوانده است کمی عجیب به نظر برسد.

 

شخصیت پردازی ها 

امیلی موهایی مشکی، صورتی رنگ‌پریده و لبخندی آرامش‌بخش و منحصر به فرد دارد. امیلی استار پس از مرگ پدرش راهی مزرعه نیومون در جزیره پرنس ادوارد ایسلند می‌شود تا در کنار خاله‌هایش الیزابت و لورا و پسردایی جیمی زندگی کند. پس از مدتی در این مزرعه دوستانی پیدا می‌کند.

 ایلزه، تدی و پری که خاله الیزابت به خاطر این که او از منطقه‌ای فقیرنشین است، خیلی از او خوشش نمی‌آید از دوستان صمیمی امیلی هستند.

 جالب این که هریک از آنها در زمینه بخصوصی استعداد دارند. امیلی قدم به این دنیا گذاشته تا روزی نویسنده‌ای بزرگ و مشهور شود.

 تدی هنرمندی توانمند و ایلزه نیز سخنوری حاذق است.

 این در حالی است که پری نیز این توانایی را دارد که روزی سیاستمداری بزرگ و بنام باشد اگرچه به نظر می‌رسد هر یک از آنها فارغ از مشکلات زندگی دنیوی، سرگرم زندگی خودشان هستند و از بودن در کنار هم لذت می‌برند، اما حقیقت این است که هر کدام از آنها به نوعی در زندگی شخصی و خانوادگی خود با مشکلاتی مواجه هستند. امیلی که به ناچار باید با خاله الیزابت زندگی کند، روزگار سختی را می‌گذراند، چرا که او اصلا علاقه امیلی به نوشتن را درک نمی‌کند.

 دکتر برنلی، پدر ایلزه نیز به علت مشکلاتی که با مادر ایلزه دارد، به او بی‌توجهی می‌کند.

 مادر تدی نسبت به استعداد فرزندش و علاقه او به دوستانش به آنها حسادت می‌کند.

او همواره از این که علاقه تدی به دوستانش و همچنین علاقه او به هنر از عشق میان مادر و فرزند بکاهد، احساس نگرانی می‌کند و به همین سبب از امیلی، نقاشی‌های تدی و حتی حیواناتی که تدی در خانه از آنها نگهداری می‌کند، متنفر است.

 پری برخلاف دیگر دوستانش در خانواده‌ای زندگی می‌کند که شرایط مالی مناسبی ندارند. خانم تام، عمه تدی یک بار سعی می‌کند امیلی را متقاعد سازد که وقتی او و پری بزرگ شدند با هم ازدواج کنند. او پری را تهدید می‌کند که اگر امیلی با خواسته او مخالفت کند، از این پس پرداخت مخارج تحصیل او را به عهده نخواهد گرفت…

یکی از دیگر شخصیت‌های فراموش‌نشدنی این مجموعه کشیش جاریک، رئیس کلیساست. فردی آرام، مرموز و بدبین که همواره در تلاش است به آنچه از آن در هراس است، گرفتار نشود.

آقای کارپنتر، معلم خشن مدرسه نیز از دیگر شخصیت‌های مجموعه است که در ارزیابی نوشته‌ها و اشعار امیلی به او کمک می‌کند و با دلسوزی مشوق اوست.

 پسردایی جیمی نیز فردی ساده است که وقتی از نظر عاطفی بشدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اشعاری را از بر با آهنگی موزون زمزمه می‌کند.

خاله لورا ، خاله ی کوچکتر امیلی که انسان ساده، خوش قلب و ضعیفی است، یکی از محدود طرفداران امیلی است که با امیلی مهربان است ولی متاسفانه از نظر شخصیتی به قدری ضعیف است که نمی تواند با مشکلات بجنگد و عملا کمکی برای امیلی به حساب نمی آید.

خاله الیزابت ، خاله ی بزرگتر امیلی شخصیتی خشن ، جدی و تا حدودی نامهربان دارد که در طول داستان چه وقتی زنده است و چه وقتی می میرد سایه ی سیاهش هرگز از کل داستان برداشته نمی شود .

ولی نکته ی جالب اینجاست که در رمان امیلی همیشه شخصیت های منفی هستند که ماهیت کلی و اصلی زندگی را به دست گرفته و می چرخانند و شخصیت های مثبت عملا به قدری نا بالغ و ضعیف هستند که از پیش بردن زندگی خود نیز در مانده اند و اگر کمک های شخصیت های منفی نباشد نمی توانند از پس مشکلات زندگی خود بر بیایند…

رمان امیلی  در سه جلد به چاپ رسیده است.

جلد اول امیلی در نیومون (1923)‌، ترقی امیلی (1925)‌ و در جستجوی امیلی (1927)‌ نام دارند که داستان و سرگذشت زندگی امیلی را از کودکی تا موفقیت او در زمینه نویسندگی دنبال می‌کنند.

 امیلی در کتاب اول از این مجموعه سه جلدی به عنوان شخصیتی قهرمان و فردی علاقه‌مند به هنر و زیبایی‌های طبیعت و انسانی صادق و وفادار نسبت به دوستانش به مخاطب معرفی شده و قدم در مسیری می‌گذارد که رسیدن او به هدف بزرگی که در زندگی پیش گرفته است را هموار می‌سازد.

 در کتاب‌های دوم و سوم از این مجموعه، امیلی گرفتار حوادث و اتفاقاتی می‌شود که خاطرات عاشقانه‌ای را در زندگی او به یادگار می‌گذارند.

از زمانی که این کتاب برای نخستین بار در سال 1923 میلادی به چاپ رسید، چندین بار تجدید چاپ شده و محبوبیت آن در میان علاقه‌مندان به خواندن کتاب‌های رمان سبب شده است این مجموعه به زبان‌های مختلف از جمله زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، سوئدی، لهستانی، ژاپنی و… ترجمه شود.

 در سال 1998 مجموعه داستان‌های امیلی برای نخستین بار به صورت مجموعه‌های تلویزیونی به روی آنتن رفتند. این مجموعه یعنی مجموعه تلویزیونی امیلی در نیومون در جزیره پرنس ادوارد ایسلند کانادا فیلمبرداری شده که ایفای نقش‌های اصلی آن را نوجوانان به‌عهده داشته‌اند. در آوریل سال 2007 میلادی یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن 26 قسمتی نیز براساس این داستان در کشور ژاپن ساخته شد.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)