المپیک و پارا المپیک ریو صحنه درخشش بانوان ورزشکار ایرانی خواهد بود

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال های اخیر شاهد روند رو به رشد ورزش بانوان در کشور بوده ایم و تاکنون 30 بانوی ورزشکار ایرانی سهمیه های المپیک و پارا المپیک ریو را کسب کرده اند.

0

 

به گزارش به دخت نصرالله سجادی در پایان سفر یک روزه خود به استان کردستان و افتتاح چهار پروژه عمرانی در سه شهرستان سنندج، مریوان و کامیاران گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ورزشی ایرنا در سنندج انجام داد که در ذیل خواهد آمد.

 المپیک و پارا المپیک ریو صحنه درخشش بانوان ورزشکار ایرانی خواهد بود
** ایرنا: ورزش کردستان در این سفر یک روزه از چه خدماتی بهره مند شد و تحلیل حضرتعالی از روند فعالیت های ورزشی در این استان چگونه است؟
سجادی: در سفر یک روزه به کردستان چهار پروژه شامل سه سالن سقف کوتاه و یک سالن بسیار بزرگ ویژه مسابقات ملی و بین المللی مورد بهره برداری قرار گرفت.
در شهر مریوان سالن بسیار بزرگی ساخته شد که در سطح ملی و حتی بعضی رشته ها در سطح بین المللی می تواند این سالن میزبان مسابقات باشد.
علاقه مندی مردم کردستان به ورزش به خصوص در چند رشته ورزشی مثل بسکتبال، تنیس روی میز، ورزش های رزمی، فوتبال و بوکس بسیار بالاست و مسئولان این استان نیز تاکنون خدمات خوبی انجام داده اند.
بر این باور هستیم که اگر در کردستان بیشتر به زیرساخت ها و منابع انسانی توجه شود، این استان می تواند در تعدادی از رشته ها در سطح ملی حرف اول را بزند.
امیدواریم شرایط مهیا شود که هم طرح های نیمه تمام استان همچون سالن شش هزار نفری 22 گولان سنندج به بهره برداری برسد و هم سایر طرح های نیمه تمام به پایان برسد و زیرساخت های لازم برای توسعه و پیشرفت استان فراهم شود.

** ایرنا: وزارت ورزش برای کمک به استان های محروم چه برنامه هایی دارد؟
سجادی: تعداد پروژه های نیمه تمام ورزشی در کشور زیاد است و ممنوعیت داریم که پروژه های جدید را آغاز کنیم لذا باید این پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم.
قطعا برای استان ها و مناطق محروم اولویت هایی تعریف کرده ایم و تلاش می کنیم پروژه های ورزشی در این مناطق زودتر به بهره برداری برسند.

** ایرنا: در حوزه شاخص های ورزش قهرمانی، کردستان در چه جایگاهی قرار دارد؟
سجادی: اکنون حضور ذهن ندارم ولی وضعیت کردستان در بین استان های کشور متوسط به بالاست و در برخی رشته ها هم خوب است.

** ایرنا: با توجه به اینکه حدود چهار ماه دیگر المپیک را در پیش داریم وضعیت آمادگی تیم های کشور و تمهدیدات لازم را تشریح نمایید و بفرمایید چه ابتکاری را برای این مهم در نظر گرفتید که تیم های ما در این دوره موفقیت بیشتری داشته باشند؟
سجادی: فدراسیون های ورزشی از حدود 20 ماه پیش کار خود را برای آماده کردن تیم ها شروع کرده اند و آن هایی که موفق به کسب سهیمه شده اند و آن هایی هم برای کسب سهیمه تلاش می کنند هم اکنون در اوج آمادگی هستند.
در رشته هایی که شانس کسب مدال را داریم تیم های ما آمادگی های لازم را دارند و خوب کار می کنند و همیشه از تمرینات تیم ها بازدید می کنیم و برای رفع دغدغه های ورزشکاران حاضر در این اردوها تمام توان خود را به کار گرفته ایم.
کادر فدراسیون و مربیان و خود ورزشکاران، تمرینات را دنبال می کنند و اردوهای داخلی و خارجی و مسابقات تدارکاتی با حمایت وزارت ورزش و جوانان و توسط فدارسیون ها در حال انجام است.
امیدواریم با آمادگی لازم ورزشکاران ما در المپیک و پارا المپیک ریو حاضر شوند.

** ایرنا: پیش بینی شما از میزان موفقیت ورزشکاران کشور در بازی های المپیک ریو چگونه است؟
سجادی: من فکر می کنم در رشته کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری و تکواندو شرایط خوبی داریم.
تیم والیبال هم در اردو هستند و به زودی به فرانسه اعزام می شوند تا دو بازی انجام دهند و بلافاصله برای مسابقات گزینشی المپیک در توکیو اعزام می شوند و امیدواریم برای اولین بار تیم والیبال به المپیک راه یابد.

** ایرنا: ورزش بانوان در چند سال اخیر با پیشرفت خیلی خوبی در کشور همراه بوده است برای رفع دغدغه های بانوان ورزشکار و کمک به ارتقای هرچه بیشتر این حوزه چه برنامه هایی دارید؟
در بانوان زمینه رشد فراهم شده است و هرچه هم به جلو بریم بهتر می شویم.
جا دارد به موفقیت و آمادگی ورزشکاران پاراالمپیک نیز اشاره ای داشته باشم و اعلام کنم که تاکنون 88 نفر کسب سهمیه کرده اند و قطعا نسبت به بازی های پاراالمپیک لندن نتایج بهتری را رقم خواهند زد.
در پارا المپیک لندن هشت بانو کسب سهمیه کردند اما اکنون 21 نفر کسب سهمیه کرده اند و در المپیک نیز تاکنون 9 نفر از بانوان کسب سهمیه کرده اند.
بانوان ما در بعضی از رشته ها همچون تیراندازی در رنکینگ بالا قرار دارند و با تلاش بیشتر می توانند در رده بندی قرار بگیرند و کسب مدال نمایند.

** ایرنا: معمولا در استان ها توسط هیات های ورزشی توجه آنچنانی به ورزش بانوان نمی شود و به نوعی حق ورزشکاران دختر تضییع می شود در این خصوص وزارت ورزش چه راهکاری را برای حمایت هرچه بیشتر از بانوان ورزشکار به کار می برد؟
سجادی: اکنون نمی توانیم بگوییم که همه استان ها وضعیت همسانی دارند اما در قالب تفاهم نامه هایی که با فدراسیون ها امضا می کنیم بودجه خاصی را برای بخش بانوان در نظر می گیریم و رشد حوزه بانوان در چند سال اخیر ثمره همین هماهنگی ها بوده است.
البته استثناهایی هم در استان ها وجود دارد که باید رفع شود و همه باید در سطح کشور شرایط را برای حضور موفق بانوان در ورزش البته با حفظ همه موازین شرعی و اخلاقی و فرهنگی فراهم کنند.
باید بانوان در سطح قهرمانی فعالیت کنند و هم فدراسیون ها و هم ادارات کل و هیات ها باید به یک نسبت ورزشکاران زن و مرد را در نظر بگیرند و مبحث جنسیت مطرح نباشد.
اگر در یک رشته بانوان مجاز هستند که به فعالیت ورزشی بپردازند باید در سطح قهرمانی نیز به آن ها بیشتر بها داده شود.
ما هم تلاش می کنیم که این مهم اتفاق بیافتد و برای مبحثی که در سال های متمادی به آن توجه کمی شده است نیاز به زمان بیشتری داریم.

** ایرنا: دلیل موانع پیش روی حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی در مسابقات ورزشی بانوان چیست و نظر وزارت ورزش و جوانان در این خصوص چیست؟
در هر منطقه ای از نظر مسائل اجتماعی و فرهنگی، تفاوت هایی وجود دارد و ما برای صدا و سیما تکلیف تعیین نمی کنیم و رسانه ها خودشان تشخیص می دهند که چه مسابقه هایی را پوشش دهند.
در برخی استان ها هم که اجازه حضور خبرنگاران را به مسابقات ورزشی بانوان نمی دهند باید گفت که این مهم سلیقه ای است و باید در استان ها به صورت داخلی حل شود.

/انتهای متن/

درج نظر